Ο Λουκ Λιντς βρισκόταν στο γυμναστήριο το 2016, όταν τα καλώδια των ακουστικών του μπλέχτηκαν και αποτέλεσαν εμπόδιο για τις ασκήσεις του. Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε αυτό και ο 16χρονος είχε βαρεθεί. Εκείνη την εποχή, τα ασύρματα ακουστικά μόλις είχαν κάνει την εμφάνισή τους και ο Λιντς δεν μπορούσε να τα βρει εύκολα στην αγορά της Βόρειας Αμερικής. Αποφάσισε ότι ήταν η τέλεια επιχειρηματική ευκαιρία. Βρήκε ένα προϊόν στην Κίνα, συγκέντρωσε 10.000 δολάρια με τον αδελφό του και μαζί αγόρασαν την πρώτη παρτίδα ασύρματων ακουστικών την ίδια χρονιά που η Apple κυκλοφόρησε τα AirPods.
Το μόνο μάρκετινγκ που έκαναν ήταν στο Instagram. «Ήμασταν ουσιαστικά μια σελίδα meme στην αρχή, η οποία έφερε εκατομμύρια προβολές στη σελίδα μας στο Instagram», δήλωσε ο Λιντς. Αντί να εστιάζουν τις αναρτήσεις τους στα ακουστικά, δημοσίευαν memes και έβαζαν διαφημίσεις για τα ακουστικά στις λεζάντες. Μέσα στους πρώτους έξι μήνες, πούλησαν και τις 500 μονάδες που είχαν αγοράσει. «Ήταν το τέλειο παράδειγμα σωστού προϊόντος και σωστής χρονικής στιγμής», είπε.
Τα έξοδα αποστολής καλύπτονταν από τους πελάτες, οπότε ο Λιντς έπρεπε να πληρώσει μόνο για τον εξοπλισμό της κάμερας για τη μαγνητοσκόπηση των διαφημιστικών βίντεο και ένα μικρό μηνιαίο τέλος αποθήκευσης. Κατάφερε να γιγαντώσει την επιχείρηση σε έσοδα άνω των 600.000 δολαρίων μέχρι το 2018, όταν αποφοίτησε από το λύκειο.
Πριν από είκοσι χρόνια, η επιχείρηση του Λιντς αποτελούσε ένα απίθανο όνειρο. Πριν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την online πρόσβαση σε κινεζικά προϊόντα και υπηρεσίες όπως το Shopify, η δημιουργία μιας παρόμοιας επιχείρησης θα απαιτούσε μήνες εργασίας και μεγάλο κεφάλαιο για να ξεκινήσει.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, το επιχειρηματικό τοπίο έχει αλλάξει δραματικά. Η ευκολία του μάρκετινγκ μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το φθηνό επιχειρηματικό λογισμικό και τα προσβάσιμα εργαλεία ανάλυσης δεδομένων έχουν μειώσει σημαντικά το κόστος των υποδομών. Τώρα το «όνομα του παιχνιδιού» είναι το branding.
Με χαμηλότερα εμπόδια εισόδου στην αγορά, οι επιχειρηματίες έχουν διαφοροποιηθεί και έχουν γίνει πιο αντιπροσωπευτικοί των αναγκών του αμερικανικού πληθυσμού από το 1996. Από το 2020, ο αριθμός των αιτήσεων για νέες επιχειρήσεις έχει αυξηθεί δραματικά. Σε μια έρευνα της Morning Consult τον Οκτώβριο, οι μισοί από τους Gen Zers δήλωσαν ότι ήθελαν να γίνουν επιχειρηματίες. Το μόνο που χρειάζονται είναι μια ιδέα, μία ιστοσελίδα και ένα όνειρο.
Πριν από το διαδίκτυο, η έναρξη μιας επιχείρησης ήταν μια σοβαρή ταλαιπωρία. Η πρόσβαση στην έρευνα αγοράς, στις τάσεις του κλάδου και στην ανάλυση των ανταγωνιστών, για παράδειγμα, ήταν περιορισμένη και συχνά ακριβή. Για να διαδοθεί το brand, έπρεπε να υπάρξουν διαφημίσεις σε εφημερίδες, στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση. Ήταν δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να προσδιοριστεί πόσο επιτυχημένη ήταν κάθε εκστρατεία μάρκετινγκ και κάθε διαδρομή κόστιζε αρκετά. Η δοκιμή νέων ιδεών και προϊόντων απαιτούσε φυσικό απόθεμα, δαπανηρή υποδομή και εκτεταμένες προσπάθειες μάρκετινγκ. Η συλλογή δεδομένων για τις περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις ήταν μια ιδέα που βρισκόταν σε αρχικό στάδιο.
Το ποσοστό όλων των νέων επιχειρήσεων που συνεχίζουν και προσλαμβάνουν προσωπικό δέχτηκε σημαντικό πλήγμα κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας κρίσης του 2008, από 10% το 2006 σε λιγότερο από 8% το 2009, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία των ΗΠΑ.
Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό των νεοφυών επιχειρήσεων σημείωσε το μεγαλύτερο ετήσιο άλμα του το 2021 στο 8,9% και είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί καθώς το κύμα των νέων επιχειρηματικών εφαρμογών μεταφράζεται σε πλήρως δρομολογημένες εταιρείες. Μια ανάλυση του 2023 για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις από την GoDaddy διαπίστωσε ότι το 61% των επιχειρηματιών κάτω των 40 ετών είχαν ξεκινήσει την επιχείρησή τους το 2020 ή αργότερα.
Τα τελευταία 10 χρόνια, έχει κυκλοφορήσει στην αγορά πληθώρα εργαλείων λογισμικού που βοηθούν τους εκκολαπτόμενους επιχειρηματίες να εξορθολογίσουν τα βαρετά διοικητικά προβλήματα, επιτρέποντάς τους να επικεντρώσουν το χρόνο, την προσοχή και τα οικονομικά τους στη μεγάλη εικόνα. Αυτό έχει κάνει την έναρξη μιας επιχείρησης ακόμη πιο ελκυστική και προσιτή για τους υποψήφιους επιχειρηματίες.
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές στην επιχειρηματικότητα είναι η νέα έμφαση στο branding. Παρά τα εντυπωσιακά της έσοδα το 2018, η εταιρεία του Λιντς αγόρασε υπερβολικά αποθέματα και κατέληξε να έχει χρέος 300.000 δολάρια το ίδιο έτος. Για να βγει από αυτό, έκανε στροφή 180 μοιρών. Αποφάσισε ότι ήταν καλύτερος στη δημιουργία ενός brand σε σχέση με την πώληση ακουστικών, οπότε εκείνο το φθινόπωρο, ο Λιντς μετέτρεψε την HighKey σε εταιρεία δημοσίων σχέσεων και αποπλήρωσε σιγά-σιγά το χρέος.
Η στρατηγική αυτή λειτούργησε επειδή η HighKey είχε ήδη δημιουργήσει ένα ισχυρό εμπορικό σήμα στο Instagram. «Η εμπιστοσύνη υπήρχε όταν απευθυνθήκαμε στους καταναλωτές. Ήταν πραγματικά απλά τέλειο», δήλωσε ο ίδιος στο Business Insider.
Με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τα εργαλεία δημιουργίας περιεχομένου, η δημιουργία ενός brand είναι η ίδια η επιχείρηση. Από τη στιγμή που αρχίζετε να παράγετε περιεχόμενο που προσελκύει ακολούθους, μπορείτε να προσελκύσετε συνεργασίες με μάρκες, χορηγίες περιεχομένου και πωλήσεις εμπορευμάτων. Όλο και περισσότερο, οι επιχειρηματίες μετατρέπουν τους εαυτούς τους σε προϊόν.
Η γενιά των Gen Z είναι μοναδικά τοποθετημένη για να πετύχει. Δεδομένου ότι οι Gen Zers έχουν μεγαλώσει στο διαδίκτυο, είναι φυσικά πιο έμπειροι στην πλοήγηση στο νέο αυτό τοπίο. Σε μια έρευνα που διεξήγαγε η ZenBusiness το 2023, το 78% των ερωτηθέντων της γενιάς Z δήλωσε ότι το να είσαι επιχειρηματίας ήταν η πιο προσιτή δουλειά και το 69% δήλωσε ότι έμαθε για τις επιχειρήσεις μέσω προσωπικής έρευνας και διαδικτυακών βίντεο. Ένας στους τρεις Gen Z δήλωσε σε έρευνα του 2023 στο Instagram ότι ο καλύτερος τρόπος για να εξελιχθεί κανείς οικονομικά ήταν μέσω «κάποιας μορφής αυτοαπασχόλησης».
Εάν η τάση συνεχιστεί, η επιδίωξη των Gen Zers για επιχειρηματικότητα θα αλλάξει το οικονομικό τοπίο. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι τεράστια ανάπτυξη με νέες εταιρείες. Παράλληλα, σύμφωνα με ειδικούς οι επιχειρηματίες Gen Z, θα είναι και οι πιο ευγενικοί επιχειρηματίες. Θα είναι καλύτεροι σε ό,τι χτίζουν, καλύτεροι σε ό,τι δεν σπαταλούν, καλύτεροι στο να βοηθούν την τοπική τους κοινότητα, αφού δεν ζουν μόνο για το χρήμα. Το κατά πόσον αυτοί οι επιχειρηματίες θα τα καταφέρουν στον κόσμο των επιχειρήσεων θα φανεί στο μέλλον.
Σημειωτέον πως το 30% των νέων επιχειρήσεων αποτυγχάνουν μέσα σε δύο χρόνια και οι μισές δεν αντέχουν περισσότερο από πέντε χρόνια, αλλά χάρη στα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους, περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να δοκιμάσουν τις ιδέες τους και να εκπληρώσουν τα όνειρά τους.
Διαβάστε ακόμη
Νέα «παράθυρα» για όσους έχασαν ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία
Οι (υπερβολικές) αυξήσεις μισθών βλάπτουν την εργασία και την αγοραστική δύναμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ