Καθώς η Ίμπιζα και η Μαγιόρκα λένε «όχι» στους τουρίστες που έρχονται για να διασκεδάσουν, γίνεται όλο και πιο σαφές ότι οι προσδοκίες των ταξιδιωτών στους πιο δημοφιλείς προορισμούς του κόσμου αλλάζουν.
Το μήνυμα που αναγραφόταν στα πανό κατά τη διάρκεια των αντιτουριστικών διαδηλώσεων των Καναρίων Νήσων τον Απρίλιο δεν θα μπορούσε να είναι σαφέστερο: «Τουρίστες: σεβαστείτε τη γη μου!». Καθώς πλησιάζει η περίοδος αιχμής των ταξιδιών για το βόρειο ημισφαίριο, το ίδιο συμβαίνει και με την άνοδο του αντιτουριστικού συναισθήματος μεταξύ των ντόπιων σε δημοφιλείς καλοκαιρινούς προορισμούς. Παρόμοιες διαμαρτυρίες έχουν παρατηρηθεί στη Βαρκελώνη, την Αθήνα, τη Μάλαγα και άλλες πόλεις της Ευρώπης με μεγάλη τουριστική κίνηση.
Όπως ανέδειξαν τα πρόσφατα συλλαλητήρια στα Κανάρια Νησιά, πολλοί κάτοικοι σε τόπους με υπερβολική τουριστική κίνηση επιθυμούν όλο και περισσότερο έναν καλύτερο τύπο τουρίστα: έναν επισκέπτη που σέβεται τον τοπικό πολιτισμό και τη φύση και όχι έναν που πίνει φτηνή μπύρα στην παραλία και αφήνει πίσω του το άδειο μπουκάλι του με μια γόπα τσιγάρου στην άμμο.
Τώρα, πολλοί προορισμοί σε όλο τον κόσμο γίνονται όλο και πιο αυστηροί σχετικά με το είδος των τουριστών που αναζητούν αλλά και το είδος που δεν θέλουν.
Στη λίστα με τα «ναι»: τουρίστες που ξοδεύουν χρήματα στα τοπικά καταστήματα, ενισχύουν την τοπική οικονομία και συμπεριφέρονται με σεβασμό.
Στη λίστα με τα «όχι»: μεθυσμένοι τουρίστες -συχνά Βρετανοί- που συμπεριφέρονται άσχημα, δεν σέβονται τις τοπικές παραδόσεις και επηρεάζουν αρνητικά τη ζωή και τον τρόπο ζωής των ντόπιων.
Ήδη στη Βαρκελώνη, οι τοπικές αρχές προχώρησαν στο ασυνήθιστο βήμα να αφαιρέσουν μια διαδρομή λεωφορείου από τους χάρτες της Google για να σταματήσουν τη χρήση της από τουρίστες, οι οποίοι παραγκωνίζουν ηλικιωμένους ντόπιους.
Στις Βαλεαρίδες Νήσους της Ισπανίας, γνωστές για προορισμούς νυχτερινής ζωής όπως η Ίμπιζα και το Μαγκαλούφ, τέθηκαν σε ισχύ περιορισμοί στην κατανάλωση αλκοόλ. Στην πολυσύχναστη Βενετία, άρχισαν να επιβάλλονται τουριστικά τέλη για τους εκδρομείς σε μια προσπάθεια να ανακοπεί η ροή των ατελείωτων επισκεπτών. Το Μπαλί ανακοίνωσε πρόσφατα μια νέα τουριστική εισφορά μετά από μια σειρά περιστατικών με επισκέπτες που βεβηλώνουν ιερούς τόπους και συμπεριφέρονται με ασέβεια.
Καθώς συνεχίζεται η ανάκαμψη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας μετά την πανδημία, όλο και περισσότεροι προορισμοί βλέπουν τα ρεκόρ τουρισμού να καταρρίπτονται. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού προβλέπει ότι το 2024 θα καταρρίψει τα προηγούμενα ρεκόρ για τον τουρισμό. Οι τουριστικές αρχές απολαμβάνουν την ταξιδιωτική έκρηξη που αποκαθιστά τις ισορροπίες μετά τα απελπιστικά ισχνά χρόνια της πανδημίας, αλλά -όπως δείχνουν οι αντιδράσεις των ντόπιων- η τουριστική έκρηξη δεν ωφελεί τους πάντες.
Η ιδέα του «σωστού είδους τουρίστα» εξακολουθεί να διαφαίνεται και στο μάρκετινγκ. Τα τουριστικά γραφεία επιλέγουν σε ποιους τύπους ανθρώπων και ποιες εθνικότητες θα απευθυνθούν, αναπτύσσοντας τμήματα της αγοράς που θεωρούν ότι είναι το σωστό είδος επισκέπτη γι’ αυτά.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο έχουν δημιουργηθεί καμπάνιες όπως αυτή με ονομασία Pure New Zealand που επικεντρώνονται σε επισκέπτες υψηλής ποιότητας που προσέχουν το φυσικό περιβάλλον της χώρας, καμπάνιες του Visit Iceland που απευθύνονται σε κοσμοπολίτες και ανεξάρτητους εξερευνητές, ενώ το Άμστερνταμ έχει δείξει ανανεωμένο ενδιαφέρον για τους πολιτιστικούς τουρίστες και τον υπεύθυνο τουρισμό.
Οι γραμμές χαράσσονται αθόρυβα σε όλη τη βιομηχανία για τη διαμόρφωση μιας καλύτερης συμπεριφοράς με όλους τους τρόπους. Πιο ήπιες και πολιτισμένες ιδέες, όπως η καθιέρωση μιας δέσμευσης για τον τουρισμό, η οποία θα τονίζει το είδος της συμπεριφοράς που θεωρείται αποδεκτή σε μια περιοχή, υπάρχουν εδώ και καιρό.
Η Ισλανδία, για παράδειγμα, έχει προωθήσει μία καμπάνια που ζητά από τους τουρίστες να αποφεύγουν να οδηγούν εκτός δρόμου ή να ρυπαίνουν τη φύση, μεταξύ άλλων. Τα νησιά του Παλάου στον Ειρηνικό έχουν δημοσιεύσει μία έκκληση γραμμένη από τα παιδιά του έθνους που ζητά από τους επισκέπτες να προσέχουν τη συμπεριφορά τους και να προστατεύουν τη φύση.
Οι πιο σκληρές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν φόρους στον τουρισμό, όπως παρατηρείται στη Βενετία. Ενώ ένα ημερήσιο τέλος 5 ευρώ είναι δύσκολο να θεωρηθεί ως μεγάλο αντικίνητρο, άλλες χώρες χρησιμοποιούν αυτή την τεχνική πιο τολμηρά. Το Μπουτάν έχει θεσπίσει ημερήσιο τουριστικό φόρο από το 2019 ο οποίος, στα 100 δολάρια την ημέρα, λειτουργεί ουσιαστικά ως φρένο στον όγκο και το είδος των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα. Περιορισμοί στον αριθμό και τη χωρητικότητα του τουρισμού είναι επίσης στα σκαριά: φέτος το Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι θέλει να ελέγξει τον αριθμό των διαθέσιμων τουριστικών κλινών στην πόλη.
Διαβάστε ακόμη
Μυτιληναίος: Χρειάζονται αλλαγές στην Ευρώπη – Η Κομισιόν αποδείχθηκε αργή και κοντόφθαλμη
Ηλεκτρονική Αθηνών: 8 χρόνια μετά το «κανόνι» νέο σφυρί για κατάστημά της (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ