Σαν να μην έφτανε η ακρίβεια, η κλιματική κρίση η οποία προκαλεί ανυπολόγιστες καταστροφές, τελειώνει και η… σαμπάνια.
Βγάζουμε περισσότερα μπουκάλια από ποτέ. Η ζήτηση είναι υψηλή και τα χρήματα ρέουν σε μεγαλύτερη αφθονία απ΄ότι το ίδιο το αφρώδες γαλλικό κρασί. Για τρίτη συνεχή χρονιά, οι μεγάλοι παλιοί παραγωγοί σαμπάνιας αφήνουν να αιωρείται η πιθανότητα της έλλειψης. Οι καλύτεροι πελάτες τους, που είναι μεσάζοντες για τους τελικούς καταναλωτές, ανήσυχοι και «διψασμένοι», μαζεύουν σπάνια μπουκάλια, κερδοσκοπούν και συμβάλλουν στην άνοδο των τιμών, σύμφωνα με το El Pais.
Η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο είναι η Γαλλία, η οποία καταναλώνει 49 εκατομμύρια μπουκάλια ετησίως, ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο με 30 εκατομμύρια, οι Ηνωμένες Πολιτείες με 17, η Γερμανία με 15 και το Βέλγιο που είναι στα ίδια επίπεδα με την Ιαπωνία και συγκεκριμένα στα 9 εκατ. μπουκάλια. «Τα τελευταία δύο χρόνια, η Ισπανία έχει φτάσει από 3 εκατομμύρια μπουκάλια ετησίως στα 4,5 εκατομμύρια», λέει ο Rafael Sandoval, σομελιέ στο εστιατόριο Coque της Μαδρίτης. Αντίθετα, η προσφορά παραμένει λίγο πολύ η ίδια: 300 εγγεγραμμένοι παραγωγοί σαμπάνιας και 15.000 οικογενειακοί αμπελώνες. Ο Sandoval γνωρίζει καλά την αγορά. Κατά τη γνώμη του, η πρόσφατη συζήτηση για ελλείψεις είναι «μια στρατηγική πωλήσεων».
Ο σομελιέ αναφέρεται στην αμπελουργική περιοχή της Καμπανίας: 131 τετραγωνικά μίλια αμπελώνων, πιθανότατα οι πιο ακριβοί στον κόσμο. Ο David Robledo, σομελιέ στο εστιατόριο Robuchon Madrid του ομίλου εστιατορίων Relais & Châteaux, υπολογίζει ότι 0,004 τετραγωνικά μίλια σε αυτήν την περιοχή θα μπορούσαν να αξίζουν 3,2 εκατομμύρια δολάρια. Πριν από τρία χρόνια, αυτή η τιμή ήταν περίπου 1,1 εκατομμύρια δολάρια. Το μόνο κρασί που δικαίως μπορεί να ονομαστεί σαμπάνια γίνεται με τα σταφύλια ενός από τα 319 χωριά της περιοχής.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Διεπαγγελματική Επιτροπή Οίνου Σαμπάνιας (CIVC) προσπάθησε να προλάβει ένα υποθετικό κραχ της αγοράς και να μειώσει την παραγωγή κατά 20%. Καθώς όμως ζούμε σε περίεργους καιρούς, η κατανάλωση απογειώθηκε, μεταδίδει η El Pais. Μεταξύ 2020 και 2021, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 64%. Το 2022, καταρρίφθηκαν ρεκόρ τόσο στην παγκόσμια κατανάλωση με 326 εκατομμύρια μπουκάλια — 82 εκατομμύρια περισσότερα από το 2020— όσο και στις πωλήσεις που έφτασαν τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Ενώ οι καταναλωτές τρελαίνονταν για τις μπουρμπουλήθρες, η φύση παρενέβη με το 2021 να είναι γεμάτο δυσμενείς καιρικές συνθήκες, γεγονός που είχε επιπτώσεις στη συγκομιδή. Έτσι, φτάσαμε στο τέλος του 2023 με τη σαμπάνια να έχει γίνει παγκόσμιο αντικείμενο πόθου.
Ο Carlos Bosch, ιδρυτής του El Portal gastrobar λέει ότι οι μεγάλοι αγοραστές κερδοσκοπούν, μειώνουν την προσφορά, διαθέτουν λιγότερα μπουκάλια ανά χώρα και ανεβάζουν τις τιμές.
Συνεχίζοντας εξηγεί το αυξανόμενο κύμα επιτυχίας της σαμπάνιας. «Μεγάλες μάρκες όπως οι Dom Pérignon, Krug και Ruinart είναι στα χείλη όλων. Υπάρχει περισσότερη κατανάλωση στα πλαίσια της αναψυχής και ξεπερνά τα αποσταγμένα ποτά, στις μέρες μας είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας αφρώδης οίνος. Στην Ασία, ανακάλυψαν τη σαμπάνια, η οποία έχει επωφεληθεί από τη σύνδεση με την κλασική ευρωπαϊκή πολυτέλεια. Ο κόσμος προτιμά να επενδύσει 70 ευρώ σε ένα μπουκάλι σαμπάνια παρά σε τέσσερα κοκτέιλ», καταλήγει.
Διαβάστε ακόμη
Morgan Stanley: Οι προοπτικές των ελληνικών τραπεζών για το 2024 – Top pick η Alpha Bank (γραφήματα)
Ο πρίγκιπας Χάρι κέρδισε αποζημίωση χιλιάδων λιρών στη δίκη κατά της Mirror
Συμφωνία ΔΕΔΔΗΕ – ΕΥΔΑΠ για συνέργειες στον τομέα του smart metering
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ