Οι καταναλωτές πίστευαν ότι το streaming δεν θα σταματούσε, αλλά έπαψε να παρέχεται στις βιβλιοθήκες, καθώς τα στούντιο προσπαθούν να μειώσουν το κόστος.
«Το streaming υποτίθεται ότι δεν θα σταματούσε».
Αυτή ήταν η υπόσχεση μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών.
Οι καταναλωτές συνήθισαν στο γεγονός ότι το Netflix ανακυκλώνει τίτλους, γνωρίζοντας ότι την ώρα που τα στούντιο του Χόλιγουντ ξεκινούσαν τις δικές τους υπηρεσίες streaming, το ιδιοκτησιακό περιεχόμενο θα μεταφερόταν σε μια νέα πλατφόρμα, αναφέρει το CNBC.
Ακόμα και όταν η Warner Bros απέσυρε περιεχόμενο ως μέρος των προγραμματισμένων φορολογικών διαγραφών που συνδέονταν με τη συγχώνευσή της, οι καταναλωτές φάνηκε να αποδέχονται την κίνηση αυτή ως κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ωστόσο, καθώς η Disney πρόκειται να αποσύρει δεκάδες σειρές και ταινίες από το Disney+ και το Hulu, όπως το «Willow», το «The Mighty Ducks: Game Changers» και «The Mysterious Benedict Society», οι συνδρομητές έρχονται ξαφνικά αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα.
«Στην αρχή περίμενα ότι οποιαδήποτε εκπομπή ήταν σε μια πλατφόρμα streaming θα παρέμενε σε αυτή την πλατφόρμα», δήλωσε ο Κόνραντ Μπάρτον, 35 ετών, διαχειριστής λογαριασμών σε μια εταιρεία μεταφορών στο Ράλεϊ της Βόρειας Καρολίνας. «Αλλά μετά άρχισα να παρατηρώ ότι τα πράγματα άλλαζαν».
Τι συμβαίνει;
Μετά την αρχική άνθηση των νέων πλατφορμών και την αύξηση των συνδρομητών, που βοηθήθηκε από τα λουκέτα κατά την περίοδο της πανδημίας και την έξαρση του φρέσκου περιεχομένου, η βιομηχανία ψηφιακής ροής έχει ψυχρανθεί. Η αλλαγή ήρθε πέρυσι, αφού το Netflix ανακοίνωσε την πρώτη του απώλεια συνδρομητών εδώ και μια δεκαετία.
«Αυτό που πλήττει τις καταστάσεις αποτελεσμάτων τους είναι η απόσβεση του περιεχομένου που έχει ήδη δημιουργηθεί και κυκλοφορήσει», δήλωσε ο Μάικλ Νέιθανσον, αναλυτής της SVB MoffettNathanson. «Η Warner Bros Discovery ήταν η πρώτη που το κατάλαβε αυτό, οπότε πρέπει να δώσουμε τα εύσημα εκεί που πρέπει. Είπαν ότι πρέπει να αυξήσουν τα κέρδη τους, οπότε άρχισαν να βγάζουν εκπομπές από την εφαρμογή. Η Disney το κάνει τώρα αυτό και θα πρέπει να περιμένουμε ότι και η Paramount θα ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Ίσως μια μέρα και το Netflix να κάνει το ίδιο πράγμα».
Είναι δύσκολο για τους καταναλωτές να καταλάβουν γιατί έχει αφαιρεθεί περιεχόμενο που έχει φτιαχτεί ειδικά για πλατφόρμες streaming, ειδικά όταν τα πρωτότυπα του Netflix παραμένουν ανέγγιχτα στη βιβλιοθήκη του.
«Από τη μεριά των καταναλωτών, αυτό που θέλουν είναι να μπορούν να έχουν πάντα πρόσβαση στο περιεχόμενό τους», δήλωσε ο Νταν Ρέιμπερν, αναλυτής μέσων ενημέρωσης και streaming.
«Το κομμάτι που πραγματικά μπερδεύει τους καταναλωτές είναι επειδή δεν καταλαβαίνουν πώς αδειοδοτείται το περιεχόμενο», είπε. «Πράγματι μπερδεύονται όταν μια μέρα το περιεχόμενο βρίσκεται σε μια υπηρεσία και μετά εξαφανίζεται ή το περιεχόμενο εξακολουθεί να υπάρχει στην υπηρεσία, αλλά είναι μόνο για Χ αριθμό σεζόν».
Η αφαίρεση περιεχομένου από τις πλατφόρμες είναι ένας τρόπος για τους παρόχους ροής να αποφεύγουν τις υπολειμματικές πληρωμές και τα τέλη αδειοδότησης.
«Όπως και η κοινοπραξία του Χόλιγουντ, οι υπηρεσίες streaming πρέπει να πληρώνουν για το δικαίωμα φιλοξενίας ενός τίτλου», εξήγησε ο Μπράντον Κατζ, στρατηγικός αναλυτής του κλάδου στην Parrot Analytics.
Σημείωσε ότι εάν ένας τίτλος δεν ανήκει στον streamer, τότε πρέπει να καταβληθεί ένα τέλος αδειοδότησης στο στούντιο που κατέχει το εν λόγω περιεχόμενο. Για παράδειγμα, η Hulu παραχωρεί άδεια χρήσης του «The Handmaid’s Tale» από την MGM Television.
Ακόμα και τίτλοι που ανήκουν στην ιδιοκτησία της εταιρείας πρέπει να αδειοδοτηθούν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η NBCUniversal χρειάστηκε να πληρώσει η ίδια 500 εκατομμύρια δολάρια για να μεταδώσει το «The Office» της Universal TV στο Peacock και η Warner Bros Discovery πλήρωσε 425 εκατομμύρια δολάρια για τα δικαιώματα streaming του «Friends» της WBTV.
«Ο ισολογισμός πρέπει να το αντικατοπτρίζει αυτό», δήλωσε ο Κατζ.
Με την αφαίρεση του περιεχομένου που έχει δημιουργηθεί ειδικά για streaming και όχι για σειρές και ταινίες με άδεια, η Warner Bros Discovery και η Disney μπορούν να μειώσουν άμεσα τα έξοδα. Η Warner Bros Discovery εξοικονόμησε «δεκάδες εκατομμύρια δολάρια» μετά την εξάλειψη του περιεχομένου, ανέφερε προηγουμένως το CNBC.
Η αφαίρεση ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών από το στούντιο ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι, αρχικά με τίτλους όπως το spin-off του «Sesame Street», «The Not-Too-Late Show with Elmo» και το εφηβικό δράμα «Generation».
Αλλά κατά τους επόμενους μήνες, όλο και περισσότερο πρωτότυπο περιεχόμενο των HBO και Max αφαιρέθηκε. Πιο συγκεκριμένα, εξαφανίστηκαν τα δράματα επιστημονικής φαντασίας «Westworld» και «Raised By Wolves».
«Κατά τη γνώμη μου, αυτό αποθαρρύνει τους συνδρομητές από το να ελέγξουν μελλοντικό πρωτότυπο περιεχόμενο», δήλωσε ο Ματ Καρτέλι, 33 ετών, από την Hudson Valley της Νέας Υόρκης. «Το streaming συνήθιζε να θεωρείται εύκολο και βοηθητικό για τους καταναλωτές που είχαν βαρεθεί να βλέπουν σειρές να ακυρώνονται στην παραδοσιακή τηλεόραση. Τώρα οι streamers ακολουθούν το παράδειγμά τους ακυρώνοντας τις δικές τους σειρές με χαμηλή απόδοση».
Ο Καρτέλι απογοητεύτηκε ιδιαίτερα όταν έμαθε ότι το Disney+ σχεδίαζε αρχικά να αφαιρέσει το «Howard», για έναν τραγουδοποιό του οποίου η δουλειά ακούστηκε σε ταινίες της Disney, όπως η ταινία κινουμένων σχεδίων «Η Μικρή Γοργόνα». Η Disney αντέστρεψε την απόφασή της σχετικά με αυτόν τον τίτλο, αφού αντιμετώπισε αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Και οι streamers περπατάνε σε μια λεπτή γραμμή.
«Ο κίνδυνος είναι η απεργία των συγγραφέων», δήλωσε ο Νέιθανσον. «Αν συνεχιστεί έτσι, τότε θα βασιστούν στο περιεχόμενο της βιβλιοθήκης. Αν δεν υπάρχει τίποτα εκεί, η διαρροή θα χειροτερέψει».
Πρέπει να μείνει ή να φύγει;
Οι υπηρεσίες streaming ακολουθούν στρατηγική ως προς το τι μένει και τι φεύγει από τις πλατφόρμες τους. Μεγάλες επιτυχίες όπως το «Peacemaker» της Max ή το «The Mandalorian» της Disney είναι απίθανο να αποσυρθούν από τις αντίστοιχες εφαρμογές τους.
Εν τω μεταξύ, εκπομπές και ταινίες με χαμηλή απόδοση θα μπορούσαν να μπουν στη λίστα για απομάκρυνση.
Κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, η ζήτηση για τις δεκάδες εκπομπές και ταινίες που κόβονται από το Disney+ αντιπροσώπευε μόνο το 1,9% του συνολικού καταλόγου του Disney+, σύμφωνα με στοιχεία της Parrot Analytics. Για σύγκριση, το «The Mandalorian» αντιπροσώπευε το 1,3% της συνολικής ζήτησης κατά την ίδια περίοδο.
Ομοίως, οι τίτλοι που αφαιρέθηκαν για το Hulu αντιπροσώπευαν μόλις το 0,4% της ζήτησης στην υπηρεσία streaming.
Και αυτοί οι τίτλοι δεν χάθηκαν για πάντα.
Αμέσως μετά την περικοπή των προγραμμάτων από το Max, η Warner Bros Discovery άρχισε να παραχωρεί άδεια χρήσης του περιεχομένου στη Fox Corp του Tubi και του Roku, οι οποίες είναι δωρεάν, υποστηριζόμενες από διαφημίσεις τηλεοπτικές πλατφόρμες ροής – γνωστές και ως FAST – επιτρέποντάς της να φέρει μια νέα πηγή εσόδων για το περιεχόμενο.
Καθώς οι εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης προσπαθούν απεγνωσμένα να καταστήσουν το streaming κερδοφόρο, οι επιχειρήσεις στρέφονται όλο και περισσότερο σε νέες στρατηγικές διαφήμισης, από φθηνότερες, υποστηριζόμενες από διαφημίσεις προσφορές έως την τοποθέτηση περιεχομένου σε κανάλια FAST.
«Το βασικό μου συμπέρασμα είναι ότι τίποτα δεν είναι εγγυημένο ότι θα παραμείνει για πάντα στο streaming. Πληρώνετε για έναν βολικό τρόπο παρακολούθησης περιεχομένου, αλλά δεν είναι υποκατάστατο της αγοράς μιας ταινίας ή τηλεοπτικής εκπομπής σε οικιακό βίντεο», δήλωσε ο Καρτέλι.
Διαβάστε ακόμη
Τα SOS για όσους θέλουν να υποβάλουν «διορθωτικές» φορολογικές δηλώσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ