search icon

Διεθνή

Geeta Gupta και Henrik Fisker: Το ζευγάρι δισεκατομμυριούχων που θέλει να κοντράρει την Tesla

Το 2007 ο Fisker ανταγωνιζόταν την Tesla, μα έξι χρόνια μετά πτώχευσε - Τώρα, επιστρέφει με έναν άσο στο μανίκι: Τη σύζυγό του

Εδώ και μερικές δεκαετίες, η αυτοκινητιστική βιομηχανία κινείται σταθερά προς ένα ηλεκτρικό μέλλον. Οι επενδυτές το γνωρίζουν και για αυτό είναι λες και κάθε λεπτό ξεφυτρώνει και άλλη μία, «πολλά υποσχόμενη» και «επαναστατική» start up κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και φυσικά, όσο οι επενδυτές ψάχνουν την επόμενη Tesla, στα media ξεκινά και η αναζήτηση για τον επόμενο Elon Musk. Τι και αν όμως, ο επόμενος Elon Musk είναι μπροστά μας εδώ και τόσα χρόνια;

Μετά από 16 πολύ επιτυχημένα χρόνια ως σχεδιαστής στην BMW και την Aston Martin, το 2007, ο Henrik Fisker δέχτηκε να δουλέψει στην Tesla, για να σχεδιάσει μία πρώιμη εκδοχή του αυτοκινήτου που θα γινόταν το Tesla Model S. Μα δεν κάθισε πολύ. Μετά από μόνο μερικούς μήνες στην Tesla, έφυγε για να ιδρύσει την δική του εταιρεία. Μάλλον πίστευε πως μπορεί να τα καταφέρει καλύτερα από τον Elon Musk. Προφανώς, είχε άδικο, διαφορετικά θα ξέρατε ήδη το όνομα του. Όμως ο Henrik Fisker, ένας κάπως στερεοτυπικός, ψηλός, ξανθός Δανός, δεν τα πήγε άσχημα στην πρώτη του προσπάθεια να ηγηθεί του ανταγωνιστή της Tesla.

Το 2007, στα 44 του τότε, ίδρυσε την Fisker Automotive. Ο στόχος για την νεοσύστατη εταιρεία ήταν απλός: Η κατασκευή ηλεκτρικών, άνετων, ελκυστικών αυτοκινήτων. Όπως αποδείχθηκε, όμως, η εκτέλεση ήταν κάθε άλλο παρά εύκολη. Ένα χρόνο μετά την ίδρυση της, η Fisker Automotive έδειξε στον κόσμο μία πρώιμη εκδοχή του πρώτου μοντέλου της, Fisker Karma. Σύντομα ήρθε και η επίδειξη της βιομηχανικής έκδοσης και ο κόσμος του αυτοκινήτου είχε εντυπωσιαστεί από αυτό που έβλεπε. Μέσα στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής της, η επιχείρηση του Fisker μάζεψε 90 εκατομμύρια σε επενδύσεις και ήταν μία από τις τέσσερις εταιρείες που έλαβαν δάνειο 528 εκατομμυρίων από την αμερικανική κυβέρνηση για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κάποια από αυτά τα χρήματα πήγαν σε ένα εργοστάσιο παραγωγής, στο Delaware, με τον τότε αντιπρόεδρο Joe Biden να είναι παρών στην ανακοίνωση της αγοράς. Όταν το Fisker Karma επιτέλους κυκλοφόρησε, το 2011, κατέληξε στο γκαράζ ενός άλλου πρώην αντιπρόεδρου, του Αλ Γκορ, ενώ άλλοι διάσημοι πελάτες συμπεριλάμβαναν τον Λεονάντο Ντι Κάπριο και τον Τζάστιν Μπίμπερ. Τι άλλο θα μπορούσε να ζητήσει ένα start-up πέρα από κυβερνητική υποστήριξη και διαφήμιση; Αυτό που πραγματικά χρειαζόταν η Fisker, μα δεν το ήξερε,  ήταν λειτουργικές μπαταρίες. Μόλις μερικούς μήνες μετά την κυκλοφορία τους, η εταιρεία χρειάστηκε να ανακαλέσει χιλιάδες νέα μοντέλα λόγω ενός σημαντικού προβλήματος στις μπαταρίες. Η κατασκευάστρια εταιρεία, Α123 systems δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει και το 2012 σταμάτησε να υπάρχει, αφήνοντας την Fisker χωρίς πάροχο μπαταριών. Ακολούθησε και ο τυφώνας Sandy, που κατέστρεψε 338 μοντέλα Karma και γρήγορα, η εταιρεία οδηγήθηκε στην χρεωκοπία. Κάπως έτσι, η Fisker Automotive αποτέλεσε παρελθόν μετά από μόλις έξι σύντομα χρόνια ύπαρξης. Τα περιουσιακά της στοιχεία πωλήθηκαν σε δημοπρασία στην Κινεζική Wanxiang, που ακόμη κατασκευάζει μία ανανεωμένη εκδοχή του Fisker Karma, υπό την ονομασία Karma Revero.

Ο ίδιος ο Fisker είχε αφήσει την ομώνυμη εταιρεία λίγο πριν την πτώχευση της. Γιατί παρότι ήταν ιδρυτής και είχε δώσει το όνομα του, ο Henrik Fisker δεν είχε στην κατοχή του ούτε μία μετοχή της Fisker Automotive. Έτσι, αποφάσισε να ξαναπροσπαθήσει, έχοντας μάθει από τα λάθη του. Το 2016 ίδρυσε, προφανώς έχοντας δώσει πολλή σκέψη στην ονομασία, την Fisker Inc. Στη νέα του εταιρεία, ο 57χρονος πλέον, έχει μαζί του ένα νέο όπλο: Την σύζυγο του από το 2012, Geeta Gupta-Fisker. Το ρητό λέει πως πίσω από έναν δυνατό άνδρα κρύβεται μία δυναμική γυναίκα, αλλά εν έτει 2020, δεν υπάρχει λόγος η γυναίκα να παραμένει στο παρασκήνιο. Η 44χρονή είναι CFO και ο Fisker CEO, ο Δανός σχεδιαστής φέρνει στο τραπέζι την δημιουργικότητα, ενώ η Ινδή πτυχιούχος του Cambridge παρέχει την αναλυτική σκέψη. Οι δυο τους αποτελούν ίσως το πρώτο power couple στον συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αφότου πήρε το πτυχίο της στην Βιοτεχνολογία, η Gupta δούλευε στην Lloyd’s και έπειτα διαχειριζόταν επιχειρηματικά κεφάλαια. Όπως εκμυστηρεύτηκε και ο ίδιος ο Fisker, οι ικανότητες και η εμπειρία της συζύγου του είναι τα στοιχεία που διαφοροποιούν την Fisker Inc. από την Automotive.

«Όταν έφυγα από την Fisker Automotive, το μόνο που είχα ήταν το αμάξι μου. Τώρα είμαι σε διαφορετική θέση, κυρίως λόγω της Geeta. Γιατί εκείνη κλείνει τις συμφωνίες» είχε δηλώσει.

Πράγματι, η Fisker Inc. λειτουργεί πολύ πιο έξυπνα από τον προκάτοχο της. Δουλειά του Fisker είναι η κατασκευή ενός καλού αυτοκινήτου, μα η Geeta είναι αυτή που φροντίζει για το όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος παραγωγής και την βιωσιμότητα της επιχείρησης. Η εταιρεία δεν έχει το δικό της εργοστάσιο, έχοντας αναθέσει την παραγωγή του Fisker Ocean στην κατασκευαστική εταιρεία Magna. Το Ocean είναι ένα κομψό, πλήρως ηλεκτροκίνητο SUV, που αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2022, στην ιδιαίτερα ελκυστική τιμή των 37.499 δολαρίων, σε αντίθεση με τα μοντέλα της Fisker Automotive, που κόστιζαν πάνω από 100.000 δολάρια.

Κατά την διάρκεια της πανδημίας, το ζευγάρι δούλευε πυρετωδώς, όσο προετοιμάζονταν για την επικείμενη είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο. Πρόκειται, φυσικά, για μία δύσκολη διαδικασία, που κατά την διάρκεια μίας συνάντησης με επενδυτές τον Ιούλιο έγινε ακόμη δυσκολότερη. Ένα τηλεφώνημα από τον γιατρό ενημέρωσε την Geeta ότι είχε διαγνωστεί με ένα πρώιμο στάδιο καρκίνου του μαστού. Ευτυχώς, μετά από τέσσερις μήνες, δύο εγχειρήσεις και την χρήση ραδιοθεραπείας, η Geeta Gupta-Fisker έχει αναρρώσει πλήρως. Ίσως να την βοήθησε έστω και λίγο το γεγονός πως στο μεσοδιάστημα έγινε δισεκατομμυριούχος. Η Fisker Inc. μπήκε στο χρηματιστήριο τον Οκτώβρη, με την αξία της να ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο και από τότε, η αξία της μετοχής της έχει παρουσιάσει αύξηση 56%, κάνοντας τους δύο ιδρυτές της δισεκατομμυριούχους.

Exit mobile version