Του Κωστή Πλάντζου
Σε συνεργάτη της Εφορίας μετατρέπει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) τους νομοταγείς φορολογουμένους, οι οποίοι θα μπορούν να ελέγχουν διαδικτυακά ή μέσω ειδικών εφαρμογών για συσκευές smartphones αν ο πελάτης ή ο προμηθευτής με τον οποίο συναλλάσσονται είναι ύποπτος ή εμπλέκεται σε υποθέσεις φοροδιαφυγής προκειμένου να αποφεύγουν οι ίδιοι τις κακοτοπιές.
Η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε τις περασμένες ημέρες ότι εξέλιξε και έθεσε σε παραγωγική διαδικασία από τις 6 Ιουλίου τη διαδικτυακή υπηρεσία «Βασικά Στοιχεία Φορολογουμένου». Η υπηρεσία αυτή αφορά προς το παρόν αποκλειστικά επιχειρήσεις και όχι φυσικά πρόσωπα.
Στόχος πλέον είναι όχι μόνο να διευκολύνεται η κάθε επιχείρηση να αντλεί τα Στοιχεία Μητρώου των συναλλασσομένων της προκειμένου να συντάσσει καταστάσεις και να υποβάλλει δηλώσεις, αλλά κυρίως να απομονώνει τους ύποπτους επαγγελματικούς ΑΦΜ από την υπόλοιπη αγορά. Βάζοντας τις επιχειρήσεις να τσεκάρουν με ποιους συναλλάσσονται, στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να περιορίσει τα πλαστά τιμολόγια και τις εικονικές Συναλλαγές (ειδικά με ανύπαρκτες επιχειρήσεις-σφραγίδες), ενώ η Εφορία θα διευκολύνεται περισσότερο στους ελέγχους της κατά της φοροδιαφυγής.
Είναι ενδεικτικό ότι η ΑΑΔΕ ανασύρει μια διάταξη του νόμου 3842 του 2010, όπως ισχύει, η οποία μετέφερε στον λήπτη των πλαστών και εικονικών στοιχείων την ευθύνη να αποδείξει ότι δεν είναι συνυπεύθυνος και δεν γνώριζε την παράνομη δραστηριότητα του αντισυμβαλλομένου του. Συγκεκριμένα, ο νόμος εκείνος όριζε ότι «το βάρος της απόδειξης της συναλλαγής φέρει και ο λήπτης του φορολογικού στοιχείου (…) και οφείλει να επιβεβαιώνει από ηλεκτρονική βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών την ακρίβεια των στοιχείων, καθώς και τη φορολογική συνέπεια του αντισυμβαλλόμενου εκδότη για φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας άνω των 3.000 ευρώ».
H blacklist των ΑΦΜ
Η υπηρεσία λειτουργεί σαν φορολογικός «Τειρεσίας» και προσφέρει στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα που προβλέπει ο νόμος να πληροφορούνται μέσω του Διαδικτύου σημαντικά στοιχεία για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζονται.
Αρχικά ο συναλλασσόμενος επιτηδευματίας πρέπει να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ και να επιλέξει «Υπηρεσίες προς Επιχειρήσεις» – «Φορολογικές Υπηρεσίες» – «Μητρώο» και στη συνέχεια την υπηρεσία «Αναζήτηση Βασικών Στοιχείων Μητρώου Επιχειρήσεων». Η υποδομή αναπτύχθηκε από την ΑΑΔΕ, αλλά προσφέρεται και σε προγραμματιστές που θα μπορούν να αναπτύξουν ειδικό λογισμικό που θα διαθέτουν σε πελάτες τους για χρήση από υπολογιστή, tablet ή smart κινητά τηλέφωνα, προκειμένου να κάνουν ευκολότερη τη χρήση και πρόσβαση της νέας υπηρεσίας σε όλους τους ενδιαφερομένους, στο γραφείο ή όπου αλλού αυτοί βρίσκονται.
Χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet αλλά και έναν πρόσθετο που απαιτείται για τη διασφάλιση της πρόσβασης στα στοιχεία τρίτων επιχειρήσεων, μπορούν να κάνουν είσοδο στην υπηρεσία και να αναγράψουν τον ΑΦΜ του επιτηδευματία με τον οποίο πρόκειται να συνάψουν συμφωνίες και να κάνουν συναλλαγές. Τότε αποκαλύπτονται μπροστά τους όλα τα βασικά στοιχεία του αντισυμβαλλόμενου για τον οποίο ενδιαφέρονται, όπως:
■ ΑΦΜ
■ Κωδικός ΔΟΥ
■ Περιγραφή ΔΟΥ
■ Ενδειξη Απενεργοποίησης ΑΦΜ (1=Ενεργό, 2=Απενεργοποιημένο)
■ Καθεστώς ΦΠΑ
■ Επωνυμία
■ Τίτλος
■ Οδός Αλληλογραφίας
■ Αριθμός Αλληλογραφίας
■ Ταχ. Κωδικός Αλληλογραφίας
■ Περιοχή Αλληλογραφίας
■ Ημ/νία Εναρξης
■ Ημ/νία Διακοπής
■ Τηλέφωνο Επιχείρησης
■ Fax Επιχείρησης
■ Κύρια Δραστηριότητα
■ Περιγραφή Κύριας Δραστηριότητας
Απώτερος στόχος του υπουργείου Οικονομικών, εφόσον εξελιχθεί κι άλλο το σύστημα αυτό, είναι να καθιστά συνυπόλογο τον λήπτη πλαστών και εικονικών στοιχείων ο οποίος δεν θα μπορεί να επικαλεστεί άγνοια για την πραγματική δραστηριότητα του πελάτη ή προμηθευτή του.
Επιπλέον, με τον ίδιο τρόπο επιδιώκεται να μπορεί μελλοντικά να γνωρίζει κάποιος πριν από μια συναλλαγή αν μια εταιρεία έχει εντοπιστεί για φοροδιαφυγή, οφειλές στην Εφορία ή τέλεση άλλων αδικημάτων προκειμένου να την αποφύγει και να μην μπλέξει σε περιπέτειες.
Σε ποιους απευθύνεται
Με τη χρήση αυτής της υπηρεσίας τα νομικά πρόσωπα, οι νομικές οντότητες και τα φυσικά πρόσωπα με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα μπορούν να αναζητούν βασικές πληροφορίες προκειμένου να διακριβώσουν τη φορολογική ή την επαγγελματική υπόσταση άλλων νομικών προσώπων, νομικών οντοτήτων ή φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.
H υπηρεσία στοχεύει στην προστασία των φορολογουμένων και τη διασφάλιση των συναλλαγών με την καταπολέμηση της έκδοσης πλαστών και εικονικών στοιχείων από φορολογικά ανύπαρκτα πρόσωπα και παρέχεται κατόπιν γνωμοδότησης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (με την απόφαση 1/2011) και σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 3842/2010 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Πρόκειται για ουσιαστική αναβάθμιση προϊσχύουσας παρεμφερούς υπηρεσίας, που συνίσταται στην αλλαγή των όρων χρήσης της, αλλά και στον εμπλουτισμό της με νέες δυνατότητες, όπως το καθεστώς ΦΠΑ και η προβολή ιστορικού, καθώς και απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις (FAQs) για την υποβοήθηση των χρηστών.
Η νέα διαδικτυακή υπηρεσία παρέχει πληροφόρηση αποκλειστικά και μόνο για βασικά στοιχεία μητρώου και όχι για εισοδήματα ή άλλου τύπου οικονομικά ή περιουσιακά στοιχεία των επιχειρήσεων.