Ένας τεράστιος όγκος περίπου 4.000 σελίδων με περιεχόμενο πραγματικά εκρηκτικό, καθώς μέσα από εμπιστευτικά έγγραφα πέφτει φως στις εσωτερικές λειτουργίες του facebook, δόθηκε στη δημοσιότητα χθες, Τετάρτη.
Ο Ντάνκαν Κάμπελ, γνωστό στέλεχος της ερευνητικής δημοσιογραφίας, κυκλοφόρησε μια τεράστια συλλογή εσωτερικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αναφορών κι άλλων ευαίσθητων εγγράφων που κυκλοφόρησαν εσωτερικά στην Facebook. Τα ντοκουμέντα αυτά περιγράφουν με λεπτομέρειες την προσέγγιση της εταιρείας στην ιδιωτική ζωή των χρηστών της δημοφιλούς πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τη συνεργασία της με προγραμματιστές εφαρμογών που της επέτρεψαν να έχει πρόσβαση στα δεδομένα των χρηστών της.
Τα ντοκουμέντα αυτά συντάχθηκαν αρχικά ως μέρος μιας δίκης που ξεκίνησε η startup Six4Three εναντίον της Facebook, για τον περιορισμό που αποφάσισε η τελευταία στην εφαρμογή της startup «bikini-photo» (αναζήτηση στο facebook φωτογραφιών με μπικίνι). Τα σχετικά έγγραφα έπρεπε να παραμείνουν απόρρητα, ωστόσο διέρρευσαν.
Κάποια από αυτά είχαν δημοσιοποιηθεί νωρίτερα. Η επιτροπή του βρετανικού Κοινοβουλίου που ήταν αρμόδια για ψηφιακά ζητήματα, δημοσίευσε εκατοντάδες από αυτές τις σελίδες τον Δεκέμβριο 2018, ωστόσο αυτά κατασχέθηκαν από τον Τεντ Κράμερ, ιδρυτή της Six4Three, όταν αυτός επισκέφθηκε το Ηνωμένο Βασίλειο.
Από την πλευρά της, η Facebook αντέδρασε έντονα στην δημοσιοποίηση των ντοκουμέντων, με βασικό επιχείρημα το ότι αυτά δεν απεικονίζουν μια ισορροπημένη εικόνα των δραστηριοτήτων της εταιρείας.
Το Facebook αγωνίστηκε έντονα κατά της απελευθέρωσης των εγγράφων, υποστηρίζοντας ότι δεν ζωγραφίζουν μια αντικειμενική εικόνα των δραστηριοτήτων του. Σε μια δήλωση με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ένας εκπρόσωπος της εταιρείας είπε στο Business Insider: “Αυτά τα παλιά έγγραφα έχουν αφαιρεθεί από κάποιον με σκοπό να προκαλέσει ζημιά στην Facebook και έχουν διανεμηθεί δημόσια, έχοντας παραβιάσει πλήρως την αμερικανική νομοθεσία”.
Οι σημαντικότερες αποκαλύψεις που προκύπτουν από τη δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων είναι:
– Το Facebook διατήρησε πρόσβαση στα δεδομένα των χρηστών του, προκειμένου να αποκτήσει συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του, όπως το Youtube, το Twitter κι η Amazon. Η Facebook επωφελήθηκε από αυτή την πρόσβαση, παρά το ότι επέδειξε επιθετική στάση, προκειμένου να αποκλείσει την πρόσβαση ανταγωνιστικών εταιρειών, ενώ ταυτόχρονα επικαλείτο την προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών του.
– Τα στελέχη του Facebook σχεδίαζαν μια πολιτική δεδομένων, κατά την οποία ήδη από το 2012 απέκοπταν τους προγραμματιστές εφαρμογών από την πρόσβαση τους στα δεδομένα χρηστών, ώστε να μην μπορούν πιθανοί ανταγωνιστές να επωφεληθούν.
– Τα έγγραφα αποκάλυψαν ότι από το 2012 έως το 2014 το facebook σχεδίαζε να αναγκάσει τις εταιρείες να καταβάλουν χρήματα για την πρόσβασή τους στα δεδομένα των χρηστών (τελικά δεν υλοποίησε αυτό το πλάνο).
– Ωστόσο, το Facebook έδινε ευρύτερη άδεια πρόσβασης στα δεδομένα των χρηστών σε μερικές, μόνο, από αυτές τις εταιρείες. Όπως ανέφερε η TechCrunch, «δεν είναι ξεκάθαρο αν υπήρξε συγκατάθεση των χρηστών γι αυτό, ούτε αν το Facebook αποφάσισε ποιες εταιρείες θα ωφεληθούν (από την ευρεία πρόσβαση) και ποιες όχι».
– Το Facebook σχεδίασε να έχει γνώση της τοποθεσίας στην οποία βρίσκονται οι χρήστες του, που μπαίνουν σε αυτό από συσκευές Android. Εντοπίζοντας την τοποθεσία των χρηστών του, το faceboοk μπορούσε να επιτρέψει σε διαφημιστές να αποστείλουν πολιτική διαφήμιση και να καλέσει τους εργένηδες χρήστες σε ιστοσελίδες γνωριμιών.