search icon

Διεθνή

Επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα: Οι ναυτιλιακές έχουν ήδη εκτρέψει φορτία αξίας $35 δισ.

Οι εκτιμήσεις των ειδικών όσον αφορά τα προβλήματα τα οποία δημιουργεί η νέα κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ - Αυξημένο το κόστος μεταφορών - Σημαντικές οι καθυστερήσεις

Μέχρι στιγμής, οι ναυτιλιακές έχουν εκτρέψει φορτία αξίας άνω των $35 δισ. από την Ερυθρά Θάλασσα, δεδομένης της απειλής επιθέσεων από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης.

Οι ναυτιλιακές ανακατευθύνουν τα πλοία τους λόγω των 15 επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων από την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο. 

Ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Λόιντ Όστιν, ανακοίνωσε πρόσφατα τη συγκρότηση διεθνούς ομάδας κρούσης για την αντιμετώπιση των ζητημάτων ασφαλείας στην περιοχή. 

Οι λεπτομέρειες της επιχείρησης υπό την ηγεσία των ΗΠΑ δεν έχουν ακόμα δημοσιοποιηθεί. Σύμφωνα με το στέλεχος της εταιρείας ασφαλείας Ambrey, Νταν Μιούλερ, η επιχείρηση συνεχίζει να συμβουλεύει τους πελάτες τους να συνεχίσουν τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης μέσω διεξοδικών ελέγχων των τρεχουσών και προηγούμενων σχέσεων του στόλου τους, την αξιολόγηση του βαθμού κινδύνου διέλευσης και την προετοιμασία του πληρώματος για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και άλλα μέτρα ασφαλείας.

Μέχρι στιγμής, υπάρχουν 57 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία έχουν αρχίσει να πλέουν γύρω από την Αφρική αντί να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Kuehne+Nagel, Πάολο Μοντρόνε.

«Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί καθώς όλο και περισσότερα πλοία θα επιλέξουν τη διαδρομή αυτή», ανέφερε ο Μοντρόνε σε συνέντευξή του στο CNBC, προσθέτοντας πως «η συνολική χωρητικότητα των πλοίων αυτών κυμαίνεται στα 700.000 εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών».

Όπως αναφέρει και η σύμβουλος της MDS Transmodal, Αντονέλα Τεοντόρο, η συνολική αξία των εμπορευματοκιβωτίων αυτών κυμαίνεται σε $50.000 έκαστο, αυξάνοντας την αξία του εκτρεπόμενου συνολικού φορτίου στα $35 δισ. 

Σημειωτέον πως οι Χούθι, μία ομάδα μαχητών η οποία έχει την υποστήριξη του Ιράν, έχουν εκφράσει αλληλεγγύη με την παλαιστινιακή οργάνωση Χαμάς, ενώ ο Λόιντ Όστιν έχει ανακοινώσει τη σύσταση διεθνούς ομάδας κρούσης για την αντιμετώπισης των επιθέσεων.

Όπως συμπλήρωσε η Τεοντόρο, οι ναυτιλιακές θα μπορούσαν να αυξήσουν τη συχνότητα των πλοίων, αφού η χωρητικότητα του στόλου έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 20% τους τελευταίους μήνες.

«Η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει αμετάβλητη, έτσι ώστε να υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα για τη διατήρηση του εύρυθμου ρυθμού αποστολών και παραδόσεων», σημείωσε η αναλυτής, προσθέτοντας πως «οι ναυτιλιακές θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τις προσαρμογές των δικτύων τους, αλλά αυτές οι εκτροπές θα πάρουν χρόνο και θα είναι ακριβές. Το μόνο που κανείς μπορεί να ελπίζει είναι πως δε θα καταγραφούν τα υψηλά ποσοστά τα οποία παρατηρήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν».

Η Τεοντόρο υποστήριξε πως τα προβλήματα τόσο στη Διώρυγα του Σουέζ όσο και στη Διώρυγα του Παναμά αναδεικνύουν τη σημασία μίας διεθνούς αρχής η οποία θα εποπτεύει τον τρόπο και την τιμολόγηση της χωρητικότητας προς στήριξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Σημειωτέον πως η Διώρυγα του Παναμά αντιμετωπίζει εδώ και μήνες σοβαρό πρόβλημα ξηρασίας, δημιουργώντας μεγάλες καθυστερήσεις.

«Η κατάσταση είναι πολύ ευμετάβλητη και η αναδιαμόρφωση των δικτύων αυτών είναι περίπλοκη, οπότε μπορούμε να περιμένουμε και ένα ορισμένο επίπεδο διαταραχών», ανέφερε η Μοντρόνε, προσθέτοντας πως «στην Ασία, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να αποτελέσει πρόβλημα καθώς η αποστολή νέου εξοπλισμού τέτοιου είδους σε περιοχές με αυξημένη ζήτηση θα διαρκέσει 10 με 20 ημέρες περισσότερο».

Η Maersk, από την πλευρά της, αναμένει καθυστερήσεις δύο ως τεσσάρων εβδομάδων, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του CEO, Βίνσεντ Κλερκ. 

«Η Ευρώπη εξαρτάται περισσότερο από τη Διώρυγα του Σουέζ», υποστήριξε ο Κλερκ σε πρόσφατη συνέντευξή του στο CNBC, προσθέτοντας πως «οι καθυστερήσεις θα γίνουν πιο αισθητές στην Ευρώπη».

Για τις αμερικανικές ναυτιλιακές, υπάρχουν δύο τρόποι για την λειτουργία του εμπορίου, είτε από την Ασία προς τα λιμάνια της δυτικής ακτής των ΗΠΑ, είτε μέσω της Διώρυγας του Παναμά προς τα λιμάνια του Κόλπου του Μεξικού και την ανατολική ακτή. Οι καθυστερήσεις στη Διώρυγα του Παναμά ανάγκασαν τις ναυτιλιακές να μισθώσουν πλοία τα οποία χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω των καθυστερήσεων στον Παναμά.

Όπως αναφέρει και η SEKO Logistics, ενημερώνει τους Αμερικανούς πελάτες της να αναμένουν καθυστερήσεις περίπου δύο εβδομάδων για τα φορτία τα οποία πλέουν προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, με πιθανές περαιτέρω καθυστερήσεις στα λιμάνια λόγω αναντιστοιχιών με τις περιόδους ελλιμενισμού.

Η εκτροπή γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής προσθέτει περίπου 3.400 ναυτικά μίλια ή περίπου 14 ημέρες, αναλόγως με την ταχύτητα, σύμφωνα με το στέλεχος της C.H. Robinson, Μάθιου Μπέρτζες. 

«Πρέπει να λάβουμε υπόψη πως η διακοπή της διέλευσης και η επιμήκυνσή της θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στην χωρητικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο και όχι μόνο στην Ερυθρά Θάλασσα. Παράλληλα, θα οδηγήσει στην αύξηση των ναύλων και τις προσαυξήσεις λόγω των κινδύνων. Η ομάδα μας βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις ναυτιλιακές και τους πελάτες των οποίων τα φορτία ενδέχεται να επηρεαστούν. Τα σχέδια έκτακτης ανάγκης είναι ζωτικής σημασίας κατά τη διάρκεια τέτοιου είδους διαταραχών. Δεν σκεφτόμαστε μόνο τις καθυστερήσεις αλλά σχεδιάζουμε στρατηγικές για το πως αυτές επηρεάζουν και την γενικότερη εφοδιαστική αλυσίδα».

Η ITS Logistics, από την πλευρά της, έχει ενημερώσει τους πελάτες της πως η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ εξελίσσεται γρήγορα, ενώ υποστηρίζει πως μπορεί να διαρκέσει για πολλές εβδομάδες, αν όχι μήνες. 

Σύμφωνα με το στέλεχος της εταιρείας, Πολ Μπρασίερ, «συνιστούμε την αλλαγή της αποστολής εμπορευμάτων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και τη χρήση της διαδρομής του Ειρηνικού προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ».

Ο ίδιος σημείωσε πως τυχόν εμπορευματοκιβώτια με προορισμό τις ανατολικές ΗΠΑ θα μπορούσαν να μεταφερθούν μέσω σιδηροδρόμων ή φορτηγών. 

Παράλληλη είναι και η προσέγγιση της OL-USA η οποία συμβουλεύει τους πελάτες της να χρησιμοποιούν μία πολυδιάστατη προσέγγιση για τις αποστολές τους.

«Αυτό θα περιλαμβάνει τη χρήση και των 3 ακτών για τη χρήση όσο περισσότερου χώρου απαιτείται, καθώς και τη χρήση των σιδηροδρόμων και των φορτηγών», ανέφερε ο CEO της εταιρείας, Άλαν Μπαέρ, προσθέτοντας πως «οι αποστολείς πια θα πρέπει να κοιτάξουν να μισθώσουν και χώρο για φορτία από τώρα έως τις αρχές Φεβρουαρίου έτσι ώστε να επιτρέψουν την πιθανή παράταση των χρόνων μεταφοράς».

Τα στελέχη των εταιρειών logistics ανησυχούν, επίσης, για την ταχεία αύξηση των τιμών των μεταφορών.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Federal Maritime Commission (FMC), Νταν Μαφέι, «η FMC θα παρακολουθεί στενά τις τιμές και θα διερευνήσει τυχόν παραβάσεις του νόμου περί ναυτιλίας ο οποίος αποτρέπει την κερδοσκοπία».

Διαβάστε ακόμη

Ανάπτυξη 2,4% το 2023 και 2,5% τη διετία 2024- 2025 «βλέπει» η ΤτΕ – Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις

IWG: Πώς η ευέλικτη εργασία άλλαξε το dress code – Η εξέλιξη της μόδας στον χώρο εργασίας

Ταξίδια: Αποφασισμένοι για βόλτες στις γιορτές οι Ευρωπαίοι παρά τους φόβους για τρομοκρατικό χτύπημα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version