Η Ε.Ε. επανεξετάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει την εμπορική απειλή του Πεκίνου. Τα τελευταία χρόνια, η εμπορική πολιτική της Ε.Ε. έχει παραδοσιακά επικεντρωθεί στην οικοδόμηση προστατευτικών θεσμών, ενώ η πρόσφατη απόφαση για την επιβολή τιμωρητικών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχικά έμοιαζε με άλλο ένα παράδειγμα του κλασικού αμυντικού εγχειριδίου των Βρυξελλών.

Σε μια αξιοσημείωτη ανατροπή των γεγονότων, ωστόσο, η Ε.Ε. εξετάζει τώρα ένα επόμενο βήμα που προσελκύει τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας εντός των «τειχών» που έχει μέχρι τώρα ανορθώσει.

Η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί η απειλή των δασμών έτσι ώστε να εξαναγκαστούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έρθουν στην Ευρώπη για να σχηματίσουν κοινοπραξίες και να μοιραστούν τεχνολογία με τους ευρωπαίους ομολόγους τους, σύμφωνα με πηγές του Politico.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η προσέγγιση αυτή είναι ήδη ελκυστική για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ε.Ε. Η γαλλο-αμερικανο-ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis δημιούργησε κοινοπραξία με την κινεζική Leapmotor για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο. Η ισπανική EBRO-EV έχει συνεργαστεί με την Chery -την πέμπτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας- για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων στη Βαρκελώνη.

Πολλοί, ωστόσο, θα εντοπίσουν μια ύψιστη ειρωνεία σε αυτή την αλλαγή τακτικής από τους Ευρωπαίους. Εδώ και χρόνια, η Ε.Ε. διαμαρτυρόταν για τις απαιτήσεις του Πεκίνου ότι οι ξένοι επενδυτές στην Κίνα θα πρέπει να σχηματίζουν κοινοπραξίες και να μοιράζονται τεχνογνωσία.

Ο κόσμος έχει πλέον αλλάξει. Ο φόβος δεν είναι πλέον ότι οι Κινέζοι θα κλέψουν την ευρωπαϊκή τεχνολογία, αλλά μάλλον ότι η Ευρώπη μένει πίσω. Συνειδητοποιώντας ότι η βιομηχανία της χρειάζεται νέες επενδύσεις και τεχνογνωσία για να είναι ανταγωνιστική, η Ε.Ε. στρέφει το βλέμμα της προς τη διαπραγμάτευση με το Πεκίνο.

Οι Ευρωπαίοι γνώστες της βιομηχανίας υποστηρίζουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν διακαώς τέτοιες συμφωνίες, οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, έχουν το μεγαλύτερο επιχειρηματικό νόημα για έναν τομέα που έχει μείνει πίσω.

Η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθούν οι πρόσθετοι δασμοί της Ε.Ε. που φτάνουν έως και το 38% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κίνητρο για τη μεταφορά της παραγωγής των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη. Ενώ οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια στο μπλοκ για να αποφύγουν τους δασμούς, η ένωση των δυνάμεών τους με έναν τοπικό παραγωγό θα μείωνε το κόστος και θα τους έδινε ταχύτερη πρόσβαση στην ενιαία αγορά.

Η Ε.Ε. ετοιμάζεται να παίξει το είδος του παρεμβατικού ρόλου στο παγκόσμιο εμπόριο για τον οποίο συνήθιζε να κατηγορεί την Κίνα. Παράλληλα, η κίνηση αυτή αποτελεί παραδοχή ότι η Κίνα όχι μόνο έχει φτάσει, αλλά έχει ήδη ξεπεράσει την Ευρώπη σε ορισμένους τομείς.

Εδώ και δεκαετίες, η Ευρώπη παρέμενε ακλόνητη στην πεποίθηση ότι η τεχνολογική υπεροχή θα της εξασφάλιζε πάντα ότι θα μπορούσε να παραμείνει ένα βήμα μπροστά από την Κίνα – ακόμη και όταν η πραγματικότητα απέδειξε ότι η πεποίθηση αυτή ήταν λανθασμένη.

Η Κίνα έφτασε τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και στη συνέχεια άρχισε να τις ξεπερνά από άποψη πωλήσεων και τεχνολογικής υπεροχής στα πάντα, από τους ηλιακούς συλλέκτες έως τα μικρά, ηλεκτρονικά drones και, τώρα πια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με το Γερμανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Κίνα, το 69% των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτιμά ότι οι κινέζοι ανταγωνιστές τους ήδη προηγούνται στην καινοτομία ή θα το κάνουν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Το Πεκίνο φαίνεται ότι εντόπισε ευκαιρία να ενσωματώσει περαιτέρω τις εφοδιαστικές αλυσίδες του με την Ευρώπη. Σε οδηγία που απεστάλη στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στις αρχές του τρέχοντος έτους, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα σύστημα βιομηχανικής εφοδιαστικής αλυσίδας «που θα οικοδομείται από κοινού με τις ευρωπαϊκές εταιρείες».

Ενώ οι κινεζικές εταιρείες έχουν βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στην αγορά ευρωπαϊκών περιουσιακών στοιχείων, η επιστολή είναι μια εντολή να σχηματίσουν κοινοπραξίες και να μη βασιστούν σε 100% κινεζικές επενδύσεις.

Στη Γερμανία, ο φόβος ενός εμπορικού πολέμου ώθησε τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς να καταργήσει τις «κόκκινες γραμμές» του και να αμφισβητήσει ανοιχτά την έρευνα της Ε.Ε. για την επιδότηση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Ωστόσο, παρά τους εκτεταμένους φόβους που κυριαρχούν στο Βερολίνο για τους δασμούς στα αυτοκίνητα, η άποψη της πλειοψηφίας των χωρών της Ε.Ε. είναι ότι οι Βρυξέλλες δεν είχαν ουσιαστικά άλλη επιλογή από το να αντιδράσουν στις μαζικές επιδοτήσεις της Κίνας σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού του τομέα ηλεκτρικών οχημάτων, από τη διύλιση πρώτων υλών για μπαταρίες έως τα τελικά αυτοκίνητα.

Το κλίμα μεταξύ των διπλωματών και αξιωματούχων της Ε.Ε. με τους οποίους μίλησε το Politico δεν ήταν ένα κλίμα «προστατευτισμού τύπου Τραμπ» για την απόφαση να επιβληθούν δασμοί, αλλά μάλλον ένα κλίμα λύπης και ανησυχίας ότι αυτό μπορεί κάλλιστα να είναι μια τελευταία λύση – με τους ισολογισμούς των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να είναι τόσο τεντωμένοι που απλά δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις επιδοτήσεις της Κίνας.

Αντιμετωπίζοντας μαζικές πιέσεις από το Βερολίνο για την αποφυγή ενός εμπορικού πολέμου, το σχέδιο της κοινοπραξίας για την αποκλιμάκωσή του κερδίζει γρήγορα έδαφος στις Βρυξέλλες.

Μπορεί, μάλιστα, να είναι η τελευταία ευκαιρία της Ευρώπης να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην αλυσίδα εφοδιασμού των ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι πολιτικές συμφωνίες για την εξασφάλιση μεγάλων τοπικών επενδύσεων δεν είναι κάτι καινούργιο. Το νέο, όμως, αποτελεί το γεγονός ότι η Ε.Ε. δεν χρησιμοποιεί μόνο «καρότα», όπως επιδοτήσεις και εμπορικές συμφωνίες, αλλά και «μαστίγια», όπως οι δασμοί, για να ενθαρρύνει τις κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν σε αυτήν.

Ακόμα πιο αξιοσημείωτες είναι οι συζητήσεις μεταξύ αξιωματούχων και διπλωματών για τη χρήση εργαλείων για να προσελκύσουν τις κινεζικές εταιρείες σε τέτοιου είδους κοινοπραξίες.

Η Ουγγαρία – τώρα ο κορυφαίος αποδέκτης των κινεζικών επενδύσεων EV στην Ευρώπη – θέλει επίσης να πιέσει για τέτοιες απαιτήσεις κοινοπραξιών κατά την επερχόμενη προεδρία της στο Συμβούλιο της Ε.Ε., σύμφωνα με ανώνυμη πηγή των Βρυξελλών, υποδηλώνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει συμφωνία για την άρση των δασμών της Ε.Ε. για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν τοπικά.

Στην πραγματικότητα, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. μπορεί να μην έχουν πολλές επιλογές, καθώς η βιομηχανία προχωρά ήδη σε τέτοιου είδους κοινοπραξίες. Αφού εξαναγκάστηκαν σε συμφωνίες για να αποκτήσουν πρόσβαση στην προσοδοφόρα αγορά της Κίνας τη δεκαετία του ’90, πολλές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συμφωνήσει με την ιδέα και υπογράφουν νέες συμφωνίες για την παραγωγή κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη με δική τους πρωτοβουλία.

Αυτή η εξωστρέφεια προς την Ευρώπη μπορεί να εξηγήσει το γιατί ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BYD, επλήγησαν με πολύ χαμηλότερους δασμούς από άλλες, όπως ο κύριος κινεζικός εταίρος της Volkswagen, SAIC, η οποία επλήγη με τον υψηλότερο δασμό της Ε.Ε., τάξης του 38,1%.

Παρά ταύτα, η Volkswagen δεν σχεδιάζει να παράγει EVs που κατασκευάζονται από τους Κινέζους εταίρους της στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της, όπως τόνισε η εταιρεία τον Μάρτιο. Η BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής EV στον κόσμο, προχωρά χωρίς κοινοπραξία στην Ουγγαρία, όπου κατασκευάζει ένα δικό της εργοστάσιο.

Σύντομα, ωστόσο, θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλες κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη. Η Γαλλία, για παράδειγμα, επιθυμεί διακαώς να προσελκύσει Κινέζους κατασκευαστές μπαταριών και αυτοκινήτων. «Η BYD είναι ευπρόσδεκτη στη Γαλλία και η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας είναι ευπρόσδεκτη στη χώρα μας», δήλωσε τον περασμένο μήνα ο υπουργός Οικονομίας, Μπρούνο Λε Μερ.

Αντί για την έναρξη ενός μεγάλου εμπορικού πολέμου, η απόφαση της Ευρώπης για τους δασμούς θα μπορούσε αντ’ αυτού να είναι η αρχή ενός άλλου κύματος εμπορικής και βιομηχανικής ολοκλήρωσης.

Διαβάστε ακόμη 

Πλειστηριασμοί: «Προσκλητήριο πεσόντων» για ισχυρές βιομηχανίες αυτή την εβδομάδα (pics)

Ρεύμα: «Εκτόξευση»-σοκ στα 125 ευρώ για τη μεγαβατώρα στη χονδρική

Το φαινόμενο Nvidia: Από τα πρώτα βήματα μέχρι την παγκόσμια τεχνολογική κυριαρχία (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ