Μια πρωτοφανή δικαστική διαμάχη που θα «ταράξει» το διεθνή ταξιδιωτικό κλάδο κέρδισε η ολλανδική κυβέρνηση επικρατώντας στην προσπάθεια της να επιβάλει φρένο στην αεροπορική κυκλοφορία στο κεντρικό αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, το Σίπχολ.
Ολλανδικό εφετείο απεφάνθη υπέρ του Δημοσίου που επιθυμούσε να μειώσει με νομοθετική ρύθμιση τον αριθμό των πτήσεων στο διεθνές αεροδρόμιο της χώρας προκειμένου να περιοριστεί η ηχορύπανση από τις πτήσεις και κυρίως η ρύπανση από τα καύσιμα των αεροσκαφών, προκειμένου η χώρα να «πιάσει» και τους περιβαλλοντολογικούς στόχους που έχει θέσει.
Το Σίπχολ είναι το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καλύπτοντας 313 προορισμούς. Την δε, περσινή χρονιά εξυπηρέτησε 53 εκατ. επιβάτες.
Στόχος της κυβέρνησης είναι ο περιορισμός των πτήσεων κατά 8% στις 460.000 το χρόνο σε ένα από τα πιο δραστήρια ταξιδιωτικά hubs της Ευρώπης και όχι μόνο.
Dutch government wins legal battle to cut flights at Amsterdam airport https://t.co/mn8aSbfiZY
— Financial Times (@FinancialTimes) July 7, 2023
Η απόφαση του Εφετείου
Απέναντι της είχε σχεδόν σύσσωμη την αεροπορική βιομηχανία, τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) και κορυφαία ονόματα του κλάδου, όπως η KLM, η Delta, η EasyJet και η TUI, που ανησυχούσαν για τις επιπτώσεις μιας τέτοιας απόφασης όχι μόνο διότι το Σίπχολ έχει στρατηγική σημασία κυρίως για τις υπερατλαντικές πτήσεις, αλλά κυρίως επειδή θα δημιουργούσε ένα… επικίνδυνο προηγούμενο για τον κλάδο στην Ευρώπη ευρύτερα. Ειδικά δε, σε ένα διάστημα που οι εταιρείες βιώνουν μια δυναμική ανάκαμψη αφήνοντας για τα καλά πίσω τους τις μεγάλες ζημιές της πανδημίας.
Βασικό επιχείρημα τους ήταν πως ο κλάδος θα φτάσει σε μηδενικό αποτύπωμα ρύπων μέχρι το 2050 χωρίς να στερηθεί της ανάπτυξης του, κυρίως με την υιοθέτηση πράσινων καυσίμων. Όμως, το δικαστήριο διαφώνησε συντασσόμενο με την ολλανδική κυβέρνηση με την ετυμηγορία του να προσμετρά τις τωρινές επιπτώσεις της υψηλής αεροπορικής κίνησης για την τοπική κοινωνία, την ηχορύπανση και τις υψηλές εκπομπές αερίων, όπως το επικίνδυνο διοξείδιο του αζώτου, δεδομένου κιόλας πως η ευρύτερη περιοχή δεν είναι αραιοκατοικημένη.
Η απόφαση συνιστά «ένα σημαντικό βήμα στην επίτευξη μιας νέας ισορροπίας μεταξύ της οικονομικής σημασίας ενός διεθνούς και υψηλής κίνησης αεροδρομίου και των συμφερόντων των κατοίκων αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος» σχολίασε ικανοποιημένο το ολλανδικό υπουργείο Υποδομών, στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης.
Σημειωτέον πως η διοίκηση του αεροδρομίου, που ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το ολλανδικό κράτος, στήριζε το πλαφόν δηλώνοντας πως είναι πρόθυμη να «θυσιάσει» ένα μέρος της ανάπτυξης του Σίπχολ, προκειμένου να το καταστήσει «πιο ήσυχο, πιο καθαρό και γενικά καλύτερο» και για τους πολίτες.
Για τον ίδιο λόγο είχε ήδη μπει σε συνομιλίες με τις εταιρείες προκειμένου να μειώσει δραστικά ή και να καταργήσει τις νυχτερινές πτήσεις, τόσο για τα εμπορικά αεροσκάφη όσο και τα ιδιωτικά τζετ. Επίσης ακύρωσε τα σχέδια για τη δημιουργία επιπλέον διαδρόμου, κρίνοντας ότι με τις περικοπές στις πτήσεις δεν θα είναι απαραίτητος.
Σταδιακά βήματα σε όλη την Ευρώπη
Σε άλλες χώρες της Ευρώπης δεν έχουν υπάρξει ανάλογα παραδείγματα με διεθνείς επιπτώσεις. Όμως, κάποιες, πρώτες κινήσεις για τη μείωση της εγχώριας αεροπορικής κυκλοφορίας έχουν ήδη δρομολογηθεί και είναι βέβαιο ότι οι ακτιβιστές θα αναθαρρήσουν πιέζοντας για τη διεύρυνση τους μετά το πρότυπο της Ολλανδίας.
Στη Γερμανία για παράδειγμα οι Πράσινοι ήθελαν -και εξακολουθούν να θέλουν- να λάβουν μέτρα προκειμένου να αποτρέψουν το κοινό να χρησιμοποιεί τα αεροπλάνα για εσωτερικές πτήσεις και μικρές διαδρομές προτάσσοντας τη χρήση τρένων. Στο πλαίσιο αυτού πέτυχαν σε πρώτη φάση να επιβληθεί μια τεράστια αύξηση των φόρων κατά 75%(!) για τις μικρές αεροπορικές διαδρομές.
Επίσης στη Γαλλία, οι αρχές επέβαλαν από τα τέλη Μαίου έναν κόφτη στις μικρές εσωτερικές πτήσεις προτάσσοντας την προστασία της κοινωνίας και τη μείωση των ρύπων. Συγκεκριμένα το νομοθετικό διάταγμα ορίζει πως διαδρομές που μπορούν να γίνουν σε λιγότερες από 2,5 ώρες με τρένο δεν επιτρέπεται πλέον να καλύπτονται από αεροπορικές πτήσεις, εκτός αν πρόκειται για πτήσεις ανταπόκρισης. Αναλόγως έχουν δρομολογηθεί περιορισμοί και στις ιδιωτικές πτήσεις για τους super rich.
Ανάλογα σχέδια για την απαγόρευση των μικρών εσωτερικών πτήσεων μελετούσε και η ισπανική κυβέρνηση στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό των ρύπων, αν και μια πιθανή αλλαγή κυβέρνησης μετά τις επικείμενες γενικές εκλογές του Ιουλίου πιθανότατα θα καθυστερήσει τα πλάνα.
Στην Αυστρία δεν υπάρχει ακόμη κόφτης, όμως για αποτρεπτικούς λόγους προστέθηκε ένας επιπλέον φόρος ύψους 30 ευρώ ανά εισιτήριο στις πτήσεις διαδρομών κάτω των 350 χιλιομέτρων.
Έξτρα φόρο για αποτρεπτικούς λόγους έχει επιβάλλει και το Βέλγιο, με ένα επιπλέον πράσινο τέλος ύψους 10 ευρώ στις μικρές αεροπορικές πτήσεις, κάτω των 500 χιλιομέτρων, από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών.
Διαβάστε ακόμα
Bloomberg: Σχέδια για επέκταση της Eurobank σε Σαουδική Αραβία, Ντουμπάι, Ινδία και Ισραήλ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ