Εξοργισμένοι από τις δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ σχετικά με τη Γροιλανδία και τους εκτεταμένους εμπορικούς δασμούς, οι Δανοί καταναλωτές απορρίπτουν τα αμερικανικά προϊόντα ως ένδειξη εθνικής διαμαρτυρίας.​

Το μικρό ευρωπαϊκό έθνος, μακροχρόνιος σύμμαχος των ΗΠΑ, βρέθηκε πρόσφατα στο στόχαστρο του Προέδρου, λόγω των φιλοδοξιών του για τη Γροιλανδία, ένα ημιαυτόνομο δανικό νησί. Παράλληλα, οι νέοι δασμοί των ΗΠΑ, που πρόσφατα μειώθηκαν στο 10%, παρεμποδίζουν τις εξαγωγές της ΕΕ σε μία από τις βασικές αγορές της.​

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οι ΗΠΑ θα πρέπει να αποκτήσουν τον έλεγχο της Γροιλανδίας, η οποία φιλοξενεί αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις, για λόγους εθνικής ασφάλειας. Οι Δανοί αξιωματούχοι έχουν απορρίψει έντονα αυτήν την ιδέα και τώρα – όπως και στον Καναδά, τον οποίο ο Τραμπ θα ήθελε να κάνει την 51η πολιτεία των ΗΠΑ – οι καταναλωτές παίρνουν θέση.​

«Είναι ο μόνος τρόπος που μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν μια μικρή διαμαρτυρία στον Τραμπ», δήλωσε η Σάνε, εργαζόμενη σε κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Føtex στην Κοπεγχάγη, στο CNBC.​ «Στην ουσία, στο σημείο που βρισκόμαστε, ας πάνε στο διάολο οι ΗΠΑ», είπε η Σάνια, μια Αυστραλή που ζει πλέον στην Κοπεγχάγη.​

Η Salling Group, η οποία κατέχει τις αλυσίδες Føtex, Bilka και Netto, διευκόλυνε τη διαδικασία αποφυγής αμερικανικών προϊόντων, εισάγοντας τον περασμένο μήνα ένα αστερίσκο στις ετικέτες τιμών όλων των ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων στα περισσότερα από 1.700 καταστήματά της στη Δανία, τη Γερμανία και την Πολωνία. Εκπρόσωπος της Salling Group δήλωσε ότι η κίνηση δεν αφορά το «μποϊκοτάζ» των αμερικανικών προϊόντων, αλλά ήρθε ως απάντηση σε αρκετά πρόσφατα αιτήματα καταναλωτών που ζητούσαν «πιο σαφείς πληροφορίες για την ευρωπαϊκή ιδιοκτησία».​ Ωστόσο, αρκετοί καταναλωτές δήλωσαν στο CNBC ότι καλωσορίζουν την κίνηση.​

«Θα προτιμούσα ευρωπαϊκά προϊόντα έναντι των αμερικανικών, όχι μόνο λόγω της σύγκρουσης, αλλά και λόγω των προτύπων. Τώρα που η σύγκρουση είναι αυτή που είναι, ακόμα περισσότερο», είπε η Σάνια, της οποίας η μητέρα επισκεπτόταν από την Αυστραλία και δήλωσε ότι επίσης σκοπεύει να αποφεύγει τα αμερικανικά προϊόντα πίσω στην πατρίδα της.​ Μια άλλη καταναλώτρια, η Εύα, συμφώνησε: «Ναι, θα απέφευγα τα αμερικανικά προϊόντα. Νομίζω ότι χρειάζονται νέο πρόεδρο».​

Το μποϊκοτάζ των αμερικανικών προϊόντων έχει αντικατοπτριστεί και αλλού στην Ευρώπη, με το hashtag #BoycottUSA να εξαπλώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να δημιουργούνται ομάδες στο Facebook για να βοηθήσουν τους καταναλωτές να εντοπίζουν τοπικά παραγόμενα αγαθά. Ακολουθεί παρόμοιες κινήσεις από καταναλωτές στον Καναδά, όπου οι καφέδες Americano έχουν μετονομαστεί σε Canadianos.​

Μεγάλες αμερικανικές μάρκες έχουν επίσης αντιμετωπίσει αντιδράσεις, με μια γαλλική δημοσκόπηση να δείχνει αντίδραση σε οικεία ονόματα όπως τα Starbucks, McDonald’s και Coca-Cola. Ίσως η πιο εξέχουσα μεταξύ αυτών, η Tesla, έχει δει τις πωλήσεις της να μειώνονται σημαντικά σε όλη την περιοχή, με ορισμένες αντιπροσωπείες στη Γερμανία, την Ιταλία και τη Σουηδία να έχουν υποστεί βανδαλισμούς ως απόρριψη των πολιτικών κινήσεων του CEO Έλον Μασκ.​

Ο Τραμπ επέβαλε την περασμένη εβδομάδα δασμούς 20% σε όλες τις εισαγωγές από την Ευρώπη ως μέρος ευρύτερων αμοιβαίων δασμών κατά περισσότερων από 180 χωρών. Η κίνηση, που προκάλεσε ημέρες αναταραχής στις αγορές, αργότερα ανεστάλη προσωρινά, αλλά αναμένεται παρ’ όλα αυτά να ανατρέψει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και τις καταναλωτικές συνήθειες παγκοσμίως.​

Ο Γιενς Λούντ, CEO της δανικής εταιρείας logistics DSV, δήλωσε στο CNBC την περασμένη εβδομάδα ότι ορισμένες επιπτώσεις στο εμπόριο ήδη γίνονται αισθητές από τους δασμούς, αλλά άλλες μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να εκδηλωθούν.​ «Ο χρόνος θα δείξει πώς θα αντιδράσει ο καταναλωτής, γιατί στο τέλος της ημέρας, αυτός αποφασίζει», είπε. «Σε μεγαλύτερα προϊόντα, όπως τα αυτοκίνητα, βλέπουμε ήδη μείωση στις πωλήσεις».

Ωστόσο, σημείωσε ότι ορισμένες διαμαρτυρίες μπορεί να είναι βραχύβιες, καθώς οι καταναλωτές ενδέχεται τελικά να επιστρέψουν στις συνηθισμένες τους αγοραστικές συνήθειες. «Οι καταναλωτές αγοράζουν με βάση την τιμή ενός προϊόντος. Επιλέγουν αυτό που προσφέρει την καλύτερη σχέση τιμής-ποιότητας. Έτσι λειτουργεί ο καταναλωτής», πρόσθεσε.

Για την Λουρντές, πελάτισσα του Føtex με καταγωγή από τη Γαλλία, αυτή είναι η πραγματικότητα: «Πάντα κοιτάμε τη συμφωνία. Αν υπάρχει αστέρι στην ετικέτα αλλά η τιμή είναι πιο υψηλή, θα επιλέξω τη φθηνότερη επιλογή», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μειώνονται τα ταξίδια στις ΗΠΑ

Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη μεταστροφή της στάσης απέναντι στις ΗΠΑ, με τα δεδομένα να δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες επίσης απομακρύνονται από την ιδέα να επισκεφθούν τις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω των πολιτικών του Τραμπ, της αστάθειας στις ισοτιμίες και των επαναλαμβανόμενων περιπτώσεων κράτησης κατόχων βίζας.

Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του Καναδά, η Air Canada, ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι οι κρατήσεις για πτήσεις προς τις ΗΠΑ είναι μειωμένες κατά 10% για το διάστημα Απριλίου-Σεπτεμβρίου σε σχέση με πέρυσι. Παράλληλα, ο πάροχος ταξιδιωτικών δεδομένων OAG σημείωσε πτώση έως και 70% στις κρατήσεις μεταξύ Καναδά και ΗΠΑ.

Αυτό ακολουθεί προηγούμενα σχόλια του αντιπροέδρου της WestJet, καναδικής αεροπορικής εταιρείας, που ανέφερε ότι οι μετακινήσεις στα σύνορα μεταξύ των δύο χωρών έχουν μειωθεί, καθώς οι επιβάτες επιλέγουν άλλους προορισμούς αντί για τις ΗΠΑ. Παρόμοιες τάσεις αρχίζουν να καταγράφονται και στην Ευρώπη. Ο διευθύνων σύμβουλος της Accor, Σεμπαστιέν Μπαζέν, δήλωσε στο Bloomberg την περασμένη εβδομάδα ότι οι θερινές κρατήσεις από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ είναι μειωμένες κατά 25%, λόγω «της ανησυχίας να βρεθεί κανείς σε άγνωστο περιβάλλον».

Για τη Σάνια, η οποία είναι παντρεμένη με έναν Ιταλοκολομβιανό και προσπαθεί να επισκέπτεται την οικογένειά του, αυτό έχει προκαλέσει επιπλέον δυσκολίες. Όταν ρωτήθηκε αν αποφεύγει να ταξιδεύει στις ΗΠΑ λόγω της τρέχουσας κατάστασης, ήταν κατηγορηματική: «Φυσικά και όχι. Ακόμη κι όταν ταξιδεύουμε στην Κολομβία, φροντίζουμε να αποφεύγουμε τις ΗΠΑ», είπε. «Έχω δύο μικρά παιδιά – δεν αξίζει τον κόπο».

Διαβάστε ακόμη  

Σοφία Μάλεν, Ούλρικα Λέβερεντς: Πώς η H&M προσπαθεί να επανεφεύρει τη «γρήγορη μόδα» 

Τι σημαίνει η είσοδος της Tesla στη Σαουδική Αραβία (γράφημα)

Vacheron Constantin: Ξεπερνά τα όρια της ωρολογοποιίας – Δημιούργησε το πιο περίπλοκο ρολόι χειρός στον κόσμο (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα