Μπορεί να έχουμε αφήσει πίσω μας κατά πολύ την πανδημική περίοδο με τα lockdowns και τις εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς παγκοσμίως, ωστόσο ο κορωνοϊός ήρθε για να αλλάξει τα πάντα στην καθημερινότητα του ανθρώπων, ακόμη και στις καταναλωτικές συνήθειες σημειώνονται αλλαγές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το Economist τα χρόνια πριν την Covid-19 ο κόσμος ξόδευε πολλά αναζητώντας ακριβές εμπειρίες. Ωστόσο, ξαφνικά, το 2020 οι δαπάνες σε υπηρεσίες, όπως είναι οι διαμονές σε ξενοδοχεία ή τα κομμωτήρια, σημείωσαν βουτιά λόγω των lockdowns και αυξήθηκαν οι αγορές, που αφορούσαν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα όργανα γυμναστικής.
Τρία χρόνια μετά οι δαπάνες συνολικά παραμένουν χαμηλές σε σχέση με τα προ κορωνοϊού επίπεδα, με τους πλούσιους καταναλωτές να βγάζου 600 δισ. δολάρια λιγότερα από ότι αναμενόταν για το 2019.
Συγκεκριμένα, οι περισσότεροι φαίνεται να ενδιαφέρονται λιγότερο για δραστηριότητες που αφορούν πράγματα εκτός σπιτιού και να συνεχίζουν να ξοδεύουν σε αγαθά που σχετίζονται με τον χώρο διαμονής τους, όπως είναι οι καρέκλες και τα ψυγεία ή τα ρούχα, το φαγητό και τα κρασιά.
Ενδεικτικά όπως γράφει το βρετανικό περιοδικό, οι χώρες που πέρασαν λιγότερο χρόνο σε lockdowns, όπως για παράδειγμα η Νέα Ζηλανδία και η Νότια Κορέα έχουν σήμερα επανέλθει όσον αφορά τις δαπάνες των πολιτών τους στα επίπεδα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Εντούτοις στην Τσεχία και την Αμερική οι δαπάνες για υπηρεσίες διαφόρων ειδών κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ στη Ιαπωνία καταγράφεται 50% μείωση στις κρατήσεις των εστιατορίων για τη ψυχαγωγία πελατών και άλλους επιχειρηματικούς σκοπούς.
Πώς λοιπόν είναι δυνατόν να μην μπορεί κάποιος να βρει τραπέζι σε ένα ακριβό εστιατόριο ή τα ξενοδοχεία να είναι γεμάτα;
Η απάντηση είναι ότι σήμερα ολοένα και λιγότεροι άνθρωποι θέλουν να εργαστούν στο κομμάτι της φιλοξενίας, γι’ αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι η συνολική ανεργία στη βιομηχανία στις ΗΠΑ παραμένει χαμηλότερη από το 2019.
Πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια που θα άνοιγαν το 2020 και το 2021 δεν άνοιξαν ποτέ, για αυτό και ο αριθμός των ξενοδοχείων στη Βρετανία παραμένει ο ίδιος από το 2019.
Όσον αφορά το ερώτημα, αν αυτές οι καταναλωτικές τάσεις θα διατηρηθούν και στο μέλλον, ο Economist σημειώνει ότι όσο ο κόσμος φοβάται έναν νέο ιό, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι στον ανεπτυγμένο κόσμο τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν γέμισαν ποτέ όπως στο παλιά, και όσο τα ωράρια εργασίας αλλάζουν, είτε με την απομακρυσμένη εργασία είτε με την 4ήμερη εργασία, η απάντηση είναι καταφατική.
Εξάλλου ο κορωνοϊός άλλαξε τις συνήθειες χρόνων, αφού πλέον οι περισσότεροι περνάνε λιγότερο χρόνο σε κλαμπ ή κοινωνικές δραστηριότητες και περισσότερο ασχολούμενος, για παράδειγμα, με τον κήπο του ή τα κατοικίδια.
Διαβάστε ακόμη:
Μυτιληναίος: Ο φόβος παγκοσμίως δεν είναι η ουκρανική κρίση αλλά η ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ