Χρειάζονται 18 ώρες, ένα Lyft, δύο αεροπλάνα, τρεις διαδρομές με τρένο στο εσωτερικό της χώρας και μια διαδρομή με ένα σπορ όχημα Volvo για να φτάσει κανείς από το κέντρο του Μανχάταν σε ένα διαμέρισμα στην Σκαλέταστρασε, έναν χιονισμένο δρόμο στην καρδιά του Νταβός.
Η μικρή ελβετική πόλη των Άλπεων φιλοξένησε για ακόμα μια χρονιά το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), όπου τα κορυφαία στελέχη της παγκόσμιας οικονομίας και της πολιτικής συνεδριάζουν κάθε χρόνο, προσπαθώντας να λύσουν τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζουν τον πλανήτη μας.
Υπάρχουν και ταχύτεροι τρόποι όμως για να φτάσει κανείς στο Νταβός, ξοδεύοντας λιγότερες ώρες στο αεροπλάνο και στη συνέχεια ταξιδεύοντας από τη Ζυρίχη είτε με αυτοκίνητο είτε με πτήση τσάρτερ μέσα σε ένα ελικόπτερο. Ανεξάρτητα όμως από τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, το ελβετικό φρούριο που ονομάζεται Νταβός παραμένει απομακρυσμένο και κρυμμένο.
Σε κάθε είσοδο του Συνεδριακού Κέντρου υπήρχαν κι αυτή τη φορά ύψιστα μέτρα ασφάλειας που θυμίζουν αεροδρόμιο, έτσι ώστε το Νταβός να αποτελεί ιδανικό κρησφύγετο για την ελίτ που έρχεται για μια εβδομάδα κάθε χειμώνα για το Οικονομικό Φόρουμ.
Παρόλ’ αυτά, το μακρύ και κουραστικό ταξίδι προς το Νταβός προσέφερε ένα άλλο πλεονέκτημα, το οποίο έκανε την κοπιαστική διαδρομή να αξίζει τον κόπο, όπως διηγείται η Μακένζι Σιγαλός σε άρθρο της στο CNBC. Το φετινό ταξίδι προς ένα χωριό με υψόμετρο 1.555 μέτρα, ήταν γεμάτο με εμπιστευτικές πληροφορίες για θέματα και ανθρώπους που συμμετείχαν στο 54ου Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ.
Τι συζητήθηκε στα τρένα
Η πρώτη θέση στα τρένα που συνδέουν το αεροδρόμιο της Ζυρίχης με το Νταβός δεν είχε το κάτι ιδιαίτερο. Ίσως το να ταξιδέψει κανείς στη δεύτερη θέση είναι καλύτερο, από την άποψη ότι μπορεί τα καθίσματα να είναι πιο φθαρμένα και παλιά, αλλά εκεί υπάρχουν πολλοί φλύαροι δημοσιογράφοι και άλλοι συμμετέχοντες στο φόρουμ, που είναι όλοι πρόθυμοι να συνομιλήσουν και να μοιραστούν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και νέα.
Οι περισσότεροι που ήταν ντυμένοι με χοντρά γούνινα πανωφόρια, μπότες χιονιού και σκούφους, ήταν οι ενθουσιώδεις επισκέπτες του φόρουμ, που ξεκίνησε τη Δευτέρα το πρωί και φέτος ονομάστηκε «Ανάκτηση της Εμπιστοσύνης». Έπιασαν κουβέντα μέσα στα τρένα για διάφορα κορυφαία θέματα που θα απασχολούσαν το φετινό φόρουμ.
«Ήρθες για το Νταβός;» ακουγόταν συχνά και ακολουθούσε η απάντηση: «Κι εγώ».
Μέγα θέμα συζήτησης ήταν οι λόγοι που οδήγησαν σε αναταραχή την Open AI, την εταιρεία που ανέπτυξε το ChatGPT και την αιφνιδιαστική εκδίωξη του Σαμ Άλτμαν που ήταν συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Τον περασμένο Νοέμβριο, επενδυτές και εργαζόμενοι της OpenAI ανάγκασαν την εταιρεία να επαναφέρει τον Άλτμαν στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της, μετά την αιφνιδιαστική απόλυσή του. Η επιστροφή του πίσω στην εταιρεία συνέπεσε με την αποχώρηση των μελών του διοικητικού συμβουλίου που είχαν αρχικά ψηφίσει την απομάκρυνσή του. Όλα αυτά έγιναν μέσα σε λίγες μόνο μέρες.
Το περιστατικό έφερε στο φως πολλά αδύναμα σημεία της νεοσύστατης εταιρείας, αξίας 86 δισεκατομμυρίων δολαρίων, όπως την ασυνήθιστη δομή εταιρικής διακυβέρνησης που είχε ως αποτέλεσμα να αποδυναμωθεί η ηγεσία της. Επιπλέον, οι μεγαλύτεροι χρηματοδότες της εταιρείας μεταξύ των οποίων η Microsoft, δεν είχαν καμία θέση στο διοικητικό της συμβούλιο κι έτσι δεν μπορούσαν να πάρουν μέρος σε αποφάσεις στρατηγικής σημασίας για την εταιρεία.
Σε αυτό το φόρουμ, πολλοί ήλπιζαν να ακούσουν απευθείας από τον Άλτμαν τι οδήγησε στην ξαφνική του απόλυση.
Ο εκπρόσωπος επικοινωνίας της OpenAI, ωστόσο, απέρριψε το αίτημα του CNBC να πάρει συνέντευξη από τον Άλτμαν στο Νταβός, επικαλούμενος το πολύ φορτωμένο του πρόγραμμα.
Ο Άλτμαν θα εμφανιζόταν, ωστόσο, στη σκηνή την Πέμπτη σε ένα πάνελ που ασχολείται με ζητήματα ασφάλειας, καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να αποτελεί μεγάλο θέμα συζήτησης για την καθημερινή μας ζωή. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Salesforce, Μαρκ Μπένιοφ, καθώς και ο επικεφαλής της Pfizer, Άλμπερ Μπουρλά, θα βρίσκονταν στο ίδιο πάνελ ομιλητών, αλλά όλοι ανυπομονούσαν να ακούσουν από τον ίδιο τον Άλτμαν για την αναταραχή που προκλήθηκε στην εταιρεία του τον περασμένο Νοέμβριο λόγω της απόλυσης και επαναπρόσληψής του.
Ένας άλλος ταξιδιώτης στο τρένο προς το Νταβός βρήκε το Οικονομικό Φόρουμ ως ευκαιρία ανεύρεσης ταλέντων για ένα συνέδριο τεχνητής νοημοσύνης που θα πραγματοποιηθεί στη Σαουδική Αραβία τον Μάρτιο.
Ένα ζήτημα που φάνηκε να τραβάει την προσοχή των συμμετεχόντων στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ φέτος, είναι αυτό των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και της αδειοδότησης στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Η εφημερίδα New York Times μήνυσε την OpenAI και τη Microsoft τον Δεκέμβριο, επειδή αυτές οι δύο εταιρείες, προκειμένου να εκπαιδεύσουν μεγάλα γλωσσικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, παραβίασαν πνευματικά δικαιώματα και έκαναν κατάχρηση της πνευματικής ιδιοκτησίας της εφημερίδας.
Ένας από τους συμμετέχοντες στο Νταβός σημείωσε ότι η εταιρεία του δραστηριοποιείται στον τομέα της πνευματικής ιδιοκτησίας και το καλοκαίρι αύξησε τις μετοχές της, επειδή «το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων είναι πολύ σοβαρό και περίπλοκο».
Υπάρχουν εικασίες ότι οι ιδιοκτήτες εταιρειών με μεγάλες βάσεις δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των ειδησεογραφικών εκδόσεων, του X (πρώην Twitter), του Reddit, της Disney και άλλων δημιουργών περιεχομένου, θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνάψουν συμφωνίες αδειοδότησης με τις εταιρείες που χρειάζονται άφθονο υλικό για να εκπαιδεύσουν γλωσσικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης.
Φέτος, το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ είχε συμπεριλάβει σε μεγάλο βαθμό στο πρόγραμμά του ζητήματα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη. Στην έρευνα «Global Risks Report 2024» που δημοσιεύθηκε στις 10 Ιανουαρίου, διαπιστώθηκε ότι στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους κινδύνους ενέχει η τεχνητή νοημοσύνη για το έτος 2024 βρίσκεται η αλλοίωση των εκλογικών αποτελεσμάτων.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι η παραπληροφόρηση που μπορεί να προέλθει από την τεχνητή νοημοσύνη κατατάσσεται ψηλότερα από όλους τους άλλους μεγάλους κινδύνους για τα επόμενα δύο χρόνια, ακόμα και από την κλιματική αλλαγή, τον πόλεμο και την αδύναμη παγκόσμια οικονομία.
Για να μεταφερθεί κανείς με το τρένο στο σταθμό Λάντκαρτ, χρειάζεται περίπου 8 λεπτά και οι επιβάτες που θα δει σε αυτή τη διαδρομή είναι ντόπιοι ή επισκέπτες που κουβαλούν μαζί τους τον εξοπλισμό του σκι. Μιλώντας με τους καινούργιους επιβάτες στη διαδρομή για τις Άλπεις, μπορεί κανείς να μάθει περισσότερα πράγματα, όπως πληροφορίες για βιώσιμα προϊόντα με χρηματοοικονομικό ενδιαφέρον, για την κατά παραγγελία παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης, καθώς και για την φιλοξενία εκατοντάδων νεοφυών επιχειρήσεων στη Βραζιλία.
Η μετακίνηση μέσα στην πόλη είναι ένα ακόμα ζήτημα. Το να βρεθεί ταξί είναι αρκετά δύσκολο, καθώς τα ταξί είτε δεν υπάρχουν όταν κάποιος τα χρειάζεται, είτε συρρέουν όλα μαζί, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στην κυκλοφορία. Η καλύτερη επιλογή λοιπόν είναι το περπάτημα. Ουσιαστικά, στο Νταβός μπορεί κανείς να πάει σχεδόν οπουδήποτε με τα πόδια μέσα σε μισή ώρα, ακόμη και με χιόνι. Τις περισσότερες φορές, σχεδόν τα πάντα βρίσκονται μόλις λίγα τετράγωνα μακριά από το κέντρο της πόλης.
Κάποιοι από τους επιβάτες είπαν ότι πήραν το μάθημά τους, αφού πλήρωσαν 40 δολάρια για μια σύντομη διαδρομή με ταξί, επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο τους μετά από μια βραδινή εκδήλωση. Από εδώ και στο εξής, θα επιστρέφουν πάντα με τα πόδια, ακόμη και με πολικές θερμοκρασίες.
Διαβάστε ακόμη:
Μετωπική σύγκρουση για τα τιμολόγια ρεύματος – Προς διεύρυνση η «χρωματική παλέτα»
Δυσκολεύεστε να σηκωθείτε από το κρεβάτι το πρωί; Ο Μάρκος Αυρήλιος έχει το μυστικό
Πλειστηριασμοί: Η ανατροπή για την Alfa Wood Πίνδος και το «απομεινάρι» της Θεμελιοδομής (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ