Καθώς η αγορά τέχνης παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης στις πωλήσεις και τη ζήτηση, το Λονδίνο προσπαθεί να προσελκύσει μια νέα γενιά αγοραστών, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει αναδυόμενους καλλιτέχνες.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις έργων τέχνης μειώθηκαν κατά 4% σε ετήσια βάση το 2023, σύμφωνα με την έκθεση «Art Basel & UBS Art Market Report 2024», πέφτοντας στα 65 δισεκατομμύρια δολάρια μετά από δύο χρόνια συνεχούς ανάπτυξης.
Αυτό έχει οδηγήσει τους επαγγελματίες του κλάδου – όπως ο Έλιο Ντ’Άννα, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της γκαλερί «House of Fine Art (HOFA)» στην περιοχή Mayfair του Λονδίνου – να στρέψουν την προσοχή τους τόσο στους νεότερους συλλέκτες όσο και στους νεότερους καλλιτέχνες.
«Πριν από πέντε χρόνια, στοχεύαμε περισσότερο σε αγοραστές ηλικίας 35-45 ετών, τόσο άνδρες όσο και γυναίκες. Τώρα όμως έχουμε στρέψει το ενδιαφέρον μας περισσότερο στους αγοραστές ηλικίας 25 έως 35 ετών», δήλωσε στην εκπομπή «The Art of Appreciation» του CNBC.
Αυτή η «άνοδος» των νεότερων συλλεκτών έρχεται, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη – και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία έργων – αποτελεί ένα θέμα που απασχολεί και ενδιαφέρει άμεσα τον κόσμο της τέχνης.
Σίγουρα έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον του Ντ’Άννα: Η HOFA εκπροσωπεί τον καλλιτέχνη Σουγκουέν Τσανγκ, ο οποίος χρησιμοποιεί ένα ρομπότ που σχεδίασε ο ίδιος για να τον βοηθάει στη δημιουργία έργων. Ο Τσανγκ αποκαλεί τη μηχανή «μονάδα εργασιών σχεδίασης», ή «DOUG».
«Το τελευταίο διάστημα εργάζομαι κυρίως με ρομποτικά εργαλεία, πράγμα που σημαίνει ότι μεταφράζω τα ψηφιακά δεδομένα κίνησης και χώρου σε πραγματικά, απτά έργα που μπορούν να απολαμβάνονται από το κοινό», δήλωσε ο Τσανγκ στο CNBC.
Ο Τσανγκ, ο οποίος είναι πρώην ερευνητής στο MIT Media Lab, δήλωσε ότι εκπαίδευσαν το ρομπότ με βάση τα έργα του από τα τελευταία 20 χρόνια. «Ήταν πραγματικά, πάρα πολύ ενδιαφέρον, επειδή μπορούσαμε να παρατηρήσουμε πώς η προσωπική μου στυλιστική προσέγγιση και οι αποφάσεις μου ενσωματώνονταν και μεταφέρονταν σε ένα μηχανικό σύστημα», είπε.
Ένα από τα έργα του Τσανγκ, το «Spectral», πωλήθηκε για 35.000 δολάρια από τον λονδρέζικο οίκο δημοπρασιών Phillips τον Οκτώβριο στο πλαίσιο της πώλησης «Spaces», σε συνεργασία με την HOFA.
Ο οίκος Phillips έχει παρατηρήσει μια αύξηση του ενδιαφέροντος από νεότερους συλλέκτες για έργα ζωντανών καλλιτεχνών. Για τον Χένρι Χάιλι, επικεφαλής των ευρωπαϊκών ιδιωτικών πωλήσεων, το «Spaces» αποτελεί παράδειγμα της «συναρπαστικής διασταύρωσης της τεχνολογίας και των τεχνών».
«Με αυτό, η Phillips αναγνωρίζει τη σημασία των τεχνών τεχνητής νοημοσύνης στην αγορά τέχνης», δήλωσε ο Χάιλι στο CNBC. «Θέλουμε πραγματικά να είμαστε σε θέση να έχουμε κάτι φρέσκο και νέο».
«Αλλαγή γενεών»
Στη διάσημη έκθεση τέχνης «Frieze» του Λονδίνου, που προσελκύει πλούσιους συλλέκτες και διασημότητες, έργα νεότερων καλλιτεχνών εκτέθηκαν σε γκαλερί κοντά στην είσοδο σε μια ειδική περιοχή «Focus».
«Τμήματα όπως το «Focus», εκπροσωπούν κατά κύριο λόγο νεότερους καλλιτέχνες, σηματοδοτώντας μια «αλλαγή γενεών» και ωθώντας τους νεότερους συλλέκτες να υποστηρίξουν τους καλλιτέχνες αυτούς», δήλωσε η διευθύντρια της Frieze London, Εύα Λανγκρέ, στην Τάνια Μπράιερ του CNBC κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με την έκθεση Art Market 2024, οι έμποροι τέχνης επικεντρώνονται στην προσέλκυση νέων αγοραστών, με πολλούς να αναφέρουν ότι ορισμένοι πελάτες «γερνούν» ή ότι οι συλλογές τους έχουν φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη περιγράφηκαν ως «θεμελιωδώς κορεσμένες» και «ιδιαίτερα ελλιπείς» σε συλλέκτες νέας γενιάς σε ορισμένους τομείς, σύμφωνα με την έκθεση. Οι ΗΠΑ ήταν η μεγαλύτερη αγορά τέχνης στον κόσμο το 2023, ενώ η Κίνα ξεπέρασε το Ηνωμένο Βασίλειο καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση.
Στη Frieze, η διεπιστημονική καλλιτέχνης Σαρλότ Ίντεϊ παρουσίασε το έργο της στη γκαλερί Ginny On Frederick στο πλαίσιο του «Focus». Το έργο της αποτελούνταν από μια σειρά σχεδίων και ταπισερί που παρουσιάζονταν σε ξύλινα πλαίσια.
Η Ίντεϊ περιέγραψε την έκθεσή της ως κάτι «διαφορετικό» και δήλωσε στο CNBC ότι το έργο της «εμπνέεται από την εικόνα του εσωτερικού χώρου του σπιτιού και του οικιακού περιβάλλοντος, εξετάζοντας πώς αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αναπαραστήσουν συναισθηματικές ή ψυχολογικές καταστάσεις».
«Το τμήμα Focus αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τους αναδυόμενους καλλιτέχνες», σύμφωνα με τον επιμελητή της Σέντρικ Φάουκ. «Το Focus δίνει τη δυνατότητα στους καλλιτέχνες να προωθήσουν τις δικές τους ιδέες, να δοκιμάσουν νέα πράγματα και να δείξουν τις δημιουργίες τους στον κόσμο», δήλωσε στο CNBC.
«Στόχος της Frieze είναι να προσελκύσει αγοραστές της γενιάς Z μέσω της ιστοσελίδας Frieze Viewing Room», σύμφωνα με την Λανγκρέ. «Η νεότερη γενιά είναι πιο εξοικειωμένη με το να αγοράζει έργα από το διαδίκτυο, αλλά και με το να εξερευνά και να ανακαλύπτει τι έχει να προσφέρει η κάθε έκθεση στο διαδίκτυο», είπε.
Δεν είναι μόνο οι εκθέσεις τέχνης που επιδιώκουν να προσελκύσουν νεανικό κοινό. Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Moco Museum έχει εγκαταστάσεις στο Άμστερνταμ και τη Βαρκελώνη και άνοιξε τον Αύγουστο ένα παράρτημα στο Λονδίνο. Η συνιδρύτρια, Κιμ Λόγκτσις-Πρινς, δήλωσε ότι το νεανικό κοινό θέλει να αισθάνεται «ευπρόσδεκτο», πράγμα το οποίο αναλαμβάνει η ίδια.
«Έχουμε πάντα μεγάλα ονόματα στην οθόνη. Έτσι, βλέπετε πάντα τον Άντι Γουόρχολ, τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, τον Τζεφ Κουνς και μερικούς ανερχόμενους καλλιτέχνες. Οπότε νομίζω ότι με μια επίσκεψη, μπορείτε να κάνετε μια βουτιά στον κόσμο της τέχνης», δήλωσε η Λόγκτσις-Πρινς.
Διαβάστε ακόμη
Ο χρυσός αυξάνεται με ώθηση από την Κίνα και τη Συρία
Eξωδικαστικός: Αύξηση 73% στις ρυθμίσεις οφειλών τον Νοέμβριο (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα