Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επιβολή υψηλών δασμών στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Αντιθέτως, κυοφορούνταν όλο το τελευταίο διάστημα κατά το οποίο η ΕΕ διεξήγε εις βάθος έρευνα για το κατά πόσον οι κρατικές επιδοτήσεις του Πεκίνου στην αυτοκινητοβιομηχανία πλήττουν τον ευρωπαϊκό κλάδο.
Σύμφωνα με τους FT, με την απόφαση αυτή οι Βρυξέλλες δείχνουν να υποβαθμίζουν τις προειδοποιήσεις του Πεκίνου ότι με αυτόν τον τρόπο θα διαταραχθούν οι εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των δύο πλευρών.
Οι δασμοί ποικίλλουν μεταξύ των εταιρειών, αλλά θα είναι έως και 48% για αυτοκινητοβιομηχανίες που κρίνεται ότι δεν έχουν συνεργαστεί με την έρευνα της ΕΕ. Αν και αυτό είναι πολύ κάτω από το 100% από το ποσοστό που επιβλήθηκε από τις ΗΠΑ τον περασμένο μήνα, δεν παύει να αποτελεί νέο εμπόδιο σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για κινεζικά οχήματα.
Τι σημαίνουν οι αυξημένοι δασμοί
Ο Μπιλ Ρούσο, πρώην επικεφαλής της Chrysler στην Κίνα και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Σαγκάης Automobility, δήλωσε στους FT ότι οι δασμοί θα δώσουν ώθηση στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων στην ΕΕ, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.
Οι κινεζικές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή αυτοκινήτων και μπαταριών στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων εργοστασίων πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στη φιλική προς την Κίνα Ουγγαρία.
Ωστόσο, ο Ρούσο εκτιμά ότι οι δασμοί της ΕΕ ελάχιστα θα εμποδίσουν την αύξηση των πωλήσεων από την BYD, τον κινεζικό κολοσσό που ανταγωνίζεται την Tesla για τον τίτλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή EV στον κόσμο.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, με βάση το κόστος παραγωγής που έχουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτροκίνησης στην Κίνα, ακόμα και με αυτούς τους δασμούς οι τελικές τιμές θα είναι χαμηλότερες από την καλύτερη τιμή που μπορούν να διαμορφώσουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Yale Zhang, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Automotive Foresight με έδρα τη Σαγκάη, σχολίασε πως ακόμη κι αν οι κινεζικές μάρκες EV πωλούν τα αυτοκίνητά τους στην Ευρώπη σε τιμή 50% από ό, τι τα πωλούν στην Κίνα, εξακολουθούν να είναι πολύ ανταγωνιστικές».
Πόσο θα πλήξουν οι δασμοί την Κίνα
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της ΕΕ, εξήγαγε 10 δισ. ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ το 2023, σύμφωνα με αναλυτές του Rhodium Group. Οι συνολικές κινεζικές εξαγωγές ανέρχονται σε 3,4 τρισ. δολάρια, εκ των οποίων 500 δισεκατομμύρια στην ΕΕ και άλλα τόσα στις ΗΠΑ.
Η Νοτιοανατολική Ασία έχει γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός της Κίνας τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας τόσο την ΕΕ όσο και τις ΗΠΑ.
Τα πρόσφατα στοιχεία κατέδειξαν απότομες αυξήσεις στις εξαγωγές τόσο σε αυτήν την περιοχή όσο και στη Λατινική Αμερική, αγορές όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές EV έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους.
Ο Hui Shan, επικεφαλής οικονομολόγος για την Κίνα στην Goldman Sachs, διατύπωσε την άποψη ότι η κυβέρνηση «έδινε στρατηγική έμφαση στις εξαγωγές σε χώρες της EM, γνωρίζοντας ότι οι ΗΠΑ και η Ευρώπη μπορεί να αυξήσουν τους εμπορικούς φραγμούς».
Μια έκθεση της Goldman τον περασμένο μήνα διαπίστωσε ότι στα τέλη του 2023, τα ηλεκτρικά οχήματα, τα ηλιακά πάνελ, και οι μπαταρίες λιθίου αντιπροσώπευαν από κοινού το 4,5% των συνολικών κινεζικών εξαγωγών, από 1% το 2018. Η Ευρώπη ήταν ο μεγαλύτερος προορισμός, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής ήταν «για εγχώρια κατανάλωση».
«Ο αντίκτυπος σε συγκεκριμένους τομείς μπορεί να είναι σημαντικός, αλλά οι μακροοικονομικές επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Τι «κλήρωσε» για το ακίνητο Λαϊνόπουλου και άλλα «βαριά σφυριά»
Ferrari: Πότε θα κυκλοφορήσει το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο – Πόσο θα κοστίζει
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ