Πάνω από το 60 τοις εκατό των κατοίκων της Κωνσταντινούπολης αντιτίθενται στο έργο της νέας Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, μια πλωτή οδό προϋπολογισμού 10 δισ. δολαρίων που έχει σχεδιαστεί για να παρακάμψει το στενό του Βοσπόρου. Τη δημοσκόπηση έκανε ο Δήμος της Κωνσταντινούπολης.
Συνολικά, το 64,2% των ερωτηθέντων δήλωσαν αντίθετοι στο έργο, ενώ μόνο το 34,1 τοις εκατό δήλωσε τη στήριξή του σύμφωνα με το ενημερωτική ιστοσελίδα Diken.
Ο Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε για πρώτη φορά το έργο – το οποίο εκτιμάται ότι θα εκτείνεται 45 έως 50 χλμ. από τη Μαύρη Θάλασσα έως τη Θάλασσα του Μαρμαρά, το 2011 – Ενώ είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2023, η κατασκευή έχει καθυστερήσει λόγω των μελετών σκοπιμότητας αλλά και των προβλημάτων χρηματοδότησης.
Το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης της Τουρκίας (AKP) αναφέρει ότι το έργο θα μειώσει την κίνηση στο πολυσύχναστο στενό του Βοσπόρου, παρέχοντας μια εναλλακτική εμπορική αρτηρία στις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες.
Ωστόσο, οι επικριτές του έργου λένε ότι το AKP ρισκάρει να προκαλέσει ανεπανόρθωτη οικολογικη βλάβη στην προσπάθειά του να τονώσει τον κατασκευαστικό τομέα και να προσφέρει “δώρα” στους συμμάχους και τους προστάτες του.
Ο παράγων Κατάρ
Το έργο αποτελεί προσωπικό στοίχημα του Ερντογάν. Έχει αναφερθεί ότι ο Τούρκος πρόεδρος, στο πλαίσιο των συμφωνιών του και της συμμαχίας του με τον εμίρη του Κατάρ, έχει παραχωρήσει στη βασιλική οικογένεια του εμιράτου εκτάσεις γύρω από τις περιοχές από όπου θα περάσει η διώρυγα. Η συμφωνία αυτή αποτελεί μέρος του – εν πολλοίς – άγνωστου πακέτου ανταλλαγμάτων που έχει προσφέρει ο Τούρκος πρόεδρος στον εμίρη του Κατάρ για τη στήριξη που του παρέχει φέτος για τη στήριξη της τουρκικής λίρας και οχι μόνον.
[Διαβάστε περισσότερα εδώ]:
Το έργο λοιπόν θα συνεχίζει να είναι στην κορυφή της ατζέντας του Ερντογάν.
Ο κόσμος της Κωνσταντινούπολης ωστόσο έχει άλλη γνώμη. Με ανάλογα ποσοστά διαφωνούν οι κάτοικοι για το αν το έργο θα ωφελήσει την πόλη: Το 63,2% των ερωτηθέντων στην πόλη που φιλοξενεί περίπου 15 εκατομμύρια είπε «όχι». Μόνο το 36,8 είπε ότι πίστευαν ότι το κανάλι θα ωφελούσε την πόλη.
Όταν ρωτήθηκε να αναφέρει τους μεγαλύτερους κινδύνους που θέτει το έργο για την πόλη, οι ερωτηθέντες εντόπισαν τον κίνδυνο ξηρασίας στο 19%, ακολουθούμενο από αυξημένο κίνδυνο σεισμού στο 18,9% και την καταστροφή αρχαιοτήτων το 17,4%.
Ο δήμαρχος της αντιπολίτευσης της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου έχει υπάρξει ένθερμος επικριτής του έργου, λέγοντας ότι η προσπάθεια της Άγκυρας να κατασκευάσει την τεχνητή πλωτή οδό θα ήταν «ακόμη μεγαλύτερη καταστροφή» εν μέσω παγκόσμιας κλιματικής κρίσης.
Όμως καθώς η ακύρωση του έργου θα κατέστρεφε το κλίμα με τον πιο ισχυρό προστάτη και χρηματοδότη του τούρκου Προέδρου, είναι βέβαιο ότι η διαφωνία του κόσμου δε θα φρενάρει τα σχέδιά του αλλά θα συνεχίσει να το προωθεί με όλες του τις δυνάμεις, για όσο χρόνο του απομένει.