Η επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει πυροδοτήσει έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών στον κλάδο, τον οποίο ακόμη και η κορυφαία Tesla έχει δυσκολευτεί να διαχειριστεί. Όμως, για τις νεότερες και μικρότερες εταιρείες ηλεκτροκίνησης ο πόλεμος αυτός εξελίσσεται σε πραγματική μάχη για την επιβίωση τους.
Τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα κάποιες από τις πάλαι ποτέ ανερχόμενες startups κατέστησαν σαφές σε αναλυτές και επενδυτές πως οι φόβοι τους δεν ήταν αβάσιμοι: η ραγδαία πτώση των τιμών στα EVs έχει πλήξει ακόμη πιο έντονα τις μικρότερες και μη κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες του κλάδου. Μάλιστα, ακόμη και δύο από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές της συγκεκριμένης ομάδας, η Rivian Automotive Inc και η Lucid Group Inc. ανακοίνωσαν μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες ζημιές.
«Πραγματικά δεν υπάρχει χώρος για startups σε αυτό το περιβάλλον όπου τα υψηλά επιτόκια καθιστούν ακριβή τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης και τα περιθώρια κέρδους δεν είναι αρκετά ισχυρά για να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια» επεσήμανε ο Μπράιαν Μούλμπερι της Zacks Investment Management.
Είναι χαρακτηριστικό πως η μετοχή της Rivian υποχώρησε έως και 10% στη συνεδρίαση της Wall Street, την Τετάρτη, μετά την ανακοίνωση των απογοητευτικών επιδόσεων της. Αντιστοίχως η μετοχή της Lucid υποχώρησε 14% την Τρίτη, μετά την αντίστοιχη έκδοση αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου.
Οι μετοχές αμφότερων των εταιρειών βρίσκονται σε μια συνεχή πτωτική πορεία αφότου εισήχθησαν στο Χρηματιστήριο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Μάλιστα βρίσκονται κατά περίπου 90% χαμηλότερα από τα ιστορικά υψηλά τους.
Η εικόνα, πάντως, είναι ανάλογη και για άλλες εταιρείες του κλάδου, καθώς ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων EV υποχωρεί συνεχώς από πέρυσι, δεδομένου πως η δεξαμενή των αρχικά ενθουσιασμένων αγοραστών που έσπευσαν να υιοθετήσουν τη νέα τεχνολογία έχει σε μεγάλο βαθμό εξαντληθεί.
Ο μέσος καταναλωτής εμφανίζεται σήμερα πιο ανήσυχος και ευαίσθητος απέναντι στο υψηλό κόστος δανεισμού, αλλά και προβληματισμένος με τα προβλήματα logistics που προκύπτουν από την κατοχή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Δεν είναι τυχαίο πως ακόμη και ο Έλον Μασκ παραδέχτηκε πρόσφατα πως η Tesla βρίσκεται σήμερα ανάμεσα σε δύο σημαντικά αναπτυξιακά κύματα. Η ίδια η Tesla, άλλωστε, ήταν αυτή που πρώτη «άνοιξε» τον πόλεμο που μαίνεται στο πεδίο των τιμών, εμπλέκοντας σταδιακά όλες τις εταιρείες EV. Έτσι, όλες ανεξαιρέτως αισθάνονται την πίεση.
Η Tesla είδε τα κέρδη της να υποχωρούν για τρία συνεχόμενα τρίμηνα σε ετήσια βάση και οι αναλυτές εκτιμούν πως η καθοδική τους πορεία θα συνεχιστεί και το δεύτερο τρίμηνο. Παρόλ’ αυτά η κυρίαρχη θέση της στον κλάδο και το τεράστιο απόθεμα μετρητών που διαθέτει, της προσφέρει την απαιτούμενη ευελιξία ώστε να συνεχίσει να μειώνει τις τιμές, κάτι που οι μικρότερες και μη κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες EV δεν έχουν τα περιθώρια να κάνουν, τουλάχιστον αν θέλουν να επιβιώσουν.
«Οι μεγαλύτερες και με υψηλά κεφάλαια αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla, η BMW, η Mercedes και η Porsche έχουν την ικανότητα να χρησιμοποιήσουν τις τιμές ενάντια στους μικρότερους ανταγωνιστές τους» επισημαίνει, σε σημείωμα, του ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Τζόελ Λέβινγκτον, υπογραμμίζοντας πως αυτό συνιστά αυξανόμενο κίνδυνο για εταιρείες όπως η Lucid και η Rivian.
Μάλιστα υποστήριξε πως γρήγορα θα αρχίσουν και τα πρώτα λουκέτα, οδηγώντας τον κλάδο σε σημαντικές ανακατατάξεις.
Σύμφωνα με την ανάλυση του, η Fisker Inc, η Lucid, η Rivian και η Aston Martin Lagonda Global Holdings είναι οι εταιρείες που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο ρίσκο.
Για κάποιες από αυτές οι πρώτες… ρωγμές είναι ήδη ορατές. Η Fisker έχει προχωρήσει σε παύση παραγωγής και έχει παραδεχτεί πως ενδεχομένως να κηρύξει χρεοκοπία. Μάλιστα, η αυστριακή της μονάδα άρχισε ήδη τη διαδικασία διάλυσης της μέσα στην εβδομάδα. Σε τροχιά κατάρρευσης έχουν μπει επίσης η Lordstown Motors Corp. με έδρα το Οχάιο, ο βρετανικός βραχίονας της Arrival SA και η κατασκευάστρια ηλεκτρικών λεωφορείων Proterra Inc.
Διαβάστε ακόμη
Alpha Bank: Ανθεκτική η ελληνική οικονομία-Ισχυρός ο τουρισμός, η ακρίβεια παραμένει
Γιώργος Κιμούλης: Η πτώχευση και το σφυρί για διαμέρισμα στη Βούλα
Γιατί το Temu είναι… εθιστικό – O retailer που προκαλεί φρενίτιδα αγορών (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ