Οι δαπάνες των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών του Ηνωμένου Βασιλείου κατέγραψαν ήπια αύξηση το 2024, καθώς οι επιφυλακτικοί καταναλωτές ξόδεψαν σε μικρές πολυτέλειες, συναυλίες και ταξίδια, ενώ περιόρισαν τα τρόφιμα και τις μεγάλες αγορές, σύμφωνα με έρευνα που αποτελεί προειδοποιητικό σημάδι για τις αναπτυξιακές φιλοδοξίες της κυβέρνησης των Εργατικών.

Στις τάσεις που αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο έτος, οι δαπάνες για τα βασικά αγαθά αυξήθηκαν μόλις κατά 0,9% το 2024, από 3,9% πέρυσι, λόγω των αδύναμων πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ και τα καύσιμα, έδειξε έκθεση της Barclays που παρακολουθεί τις συναλλαγές με κάρτες. Εν τω μεταξύ, οι μη βασικές δαπάνες άντεξαν καλύτερα χάρη στα blockbuster live events, όπως η περιοδεία Eras Tour της Taylor Swift και το λεγόμενο «φαινόμενο του κραγιόν», δηλαδή την επιείκεια σε μικρά προϊόντα που ανεβάζουν τη διάθεση σε δύσκολους οικονομικούς καιρούς, ανέφερε η Barclays.

«Αυτός ο συνειδητός καταναλωτισμός θα συνεχίσει να διαμορφώνει τις δαπάνες το νέο έτος, με την ψυχαγωγία να είναι πιθανό να διατηρήσει τη δυναμική της, καθώς οι Βρετανοί συνεχίζουν να αγκαλιάζουν τα «νέα απαραίτητα» τους», δήλωσε η Κάρεν Τζόνσον, επικεφαλής λιανικής της Barclays.

Η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών – οι οποίοι αποτελούν περίπου τα δύο τρίτα της οικονομίας – έρχεται παρά την αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων και τη χαλάρωση του κόστους δανεισμού. Αυτό αναδεικνύει το δύσκολο έργο που αντιμετωπίζουν ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ και η υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς, καθώς προσπαθούν να βάλουν ξανά φωτιά στην οικονομία της Βρετανίας μετά από μια περίοδο υποτονικής ανάπτυξης, όπως γράφει το Bloomberg.

Ενώ ο προϋπολογισμός των Εργατικών στα τέλη Οκτωβρίου έβαλε τέλος στις ανησυχίες για τις αυξήσεις των φόρων, αυτές αντικαταστάθηκαν από φόβους για περικοπές θέσεων εργασίας, οικονομική στασιμότητα και αύξηση του πληθωρισμού το 2025.

Προς το παρόν, τα νοικοκυριά βάζουν περισσότερα από τα κέρδη του εισοδήματός τους στην άκρη, ωθώντας το ποσοστό αποταμίευσης πολύ πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο. Σχεδόν οι μισοί από τους καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν ότι μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι για να εξοικονομήσουν χρήματα, ενώ σχεδόν το ένα τέταρτο δήλωσε ότι είτε έχει συμμετάσχει είτε θα ενδιαφερόταν να συμμετάσχει σε μια «πρόκληση μηδενικών δαπανών», η οποία συνεπάγεται την αποφυγή δαπανών για είδη όπως φαγητό σε πακέτο, καφέ ή ρούχα, σύμφωνα με την Barclays.

Αντ’ αυτού, τα ταξίδια και η ψυχαγωγία γίνονται τα νέα βασικά είδη διατροφής, δήλωσε η τράπεζα. Ενώ τα νοικοκυριά εξακολουθούν να κυνηγούν εκπτώσεις σε τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ, σχεδόν το 40% δήλωσε ότι ξοδεύει περισσότερα από τα προγραμματισμένα όταν πηγαίνει διακοπές. Και παρά την εκτίναξη των τιμών των συνδρομών streaming, μόνο μια μειοψηφία των Βρετανών που μειώνουν τις διακριτικές τους δαπάνες δήλωσε ότι θα περικόψει τις δαπάνες για τη συγκεκριμένη κατηγορία.

Διαβάστε ακόμη

IPOs: Ισχυρή αντεπίθεση από τις ευρωπαϊκές αγορές το 2024

Οι startup-business του Βαρδή Βαρδινογιάννη junior (pics)

Archisearch: Οι 10 πιο ιδιαίτερες κατοικίες στην Ελλάδα το 2024

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα