Η Volkswagen ξεκινά μια πρωτοφανή αναδιάρθρωση, η οποία ισοδυναμεί με τιμωρία για το γεγονός ότι άφησε τα προβλήματα της ομώνυμης μάρκας της να υποβόσκουν για χρόνια.

Ο κατασκευαστής σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον τρία γερμανικά εργοστάσια, να συρρικνώσει όλες τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις στη χώρα και να μειώσει τους μισθούς κατά 10% για περίπου 140.000 εργαζόμενους. Επιδιώκει επίσης να παγώσει τους μισθούς το επόμενο έτος και το 2026 και να καταργήσει τις εφάπαξ πληρωμές σε εργαζόμενους με μεγάλη προϋπηρεσία.

Οι ενέργειες αυτές αντανακλούν το μέγεθος των προκλήσεων που αντιμετωπίζει μια εταιρεία που έχει αμελήσει να αντιμετωπίσει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και το επίμονα υψηλό κόστος. Ενώ το προσωπικό της Volkswagen εξακολουθεί να έχει την προστασία ενός ισχυρού συμβουλίου εργαζομένων, καθώς και την κρατική ιδιοκτησία και την εκπροσώπηση στο εποπτικό συμβούλιο, αυτό μπορεί να μην είναι πλέον αρκετό για να απομονώσει τις διογκωμένες και ολοένα και λιγότερο ανταγωνιστικές δραστηριότητες της ομώνυμης μάρκας VW.

«Προς το παρόν δεν βγάζουμε αρκετά χρήματα από τα αυτοκίνητά μας, ενώ το κόστος μας για ενέργεια, υλικά και προσωπικό συνεχίζει να αυξάνεται», δήλωσε τη Δευτέρα ο Τόμας Σέιφερ, διευθύνων σύμβουλος της μάρκας VW. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε όπως πριν».

Η Volkswagen αρνήθηκε να σχολιάσει τις λεπτομέρειες των περικοπών που επιδιώκει. Οι λεπτομέρειες προέκυψαν τη Δευτέρα από συνελεύσεις περισσότερων από 50.000 εργαζομένων σε όλη τη Γερμανία, μεταξύ άλλων στη γενέτειρα της εταιρείας, το Βόλφσμπουργκ, όπου η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Ντανιέλα Καβάλο συνόψισε τα σχέδια ως «πείνα» και «αποδυνάμωση σε δόσεις».

Παρόλο που οι εργαζόμενοι επευφημούσαν, σφύριζαν και χειροκροτούσαν σε αρκετά σημεία της ομιλίας της Καβάλο, ο ενθουσιασμός διαλύθηκε γρήγορα αφού ολοκλήρωσε τις παρατηρήσεις της. Στο σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλφσμπουργκ, οι άνδρες που έφταναν για την απογευματινή τους βάρδια κούνησαν τα κεφάλια τους και κοίταζαν το πεζοδρόμιο, αποποιούμενοι τα αιτήματα να συζητήσουν τις ανακοινώσεις.
Οι μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας στη Γερμανία θα επιδεινώσουν την ήδη βεβαρημένη κατάσταση της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης, η οποία αναμένεται να συρρικνωθεί το 2024 για δεύτερη συνεχή χρονιά, όπως γράφει το Bloomberg.

Αγκάθι το κόστος

Ο Σέιφερ είπε ότι οι εγκαταστάσεις της μάρκας VW στη Γερμανία δεν είναι αρκετά παραγωγικές, προσθέτοντας ότι ορισμένες είναι διπλάσιες σε κόστος λειτουργίας από τις αντίπαλες εγκαταστάσεις. Οι βιομηχανικές εταιρείες της χώρας έχουν παραπονεθεί για το υψηλό ενεργειακό κόστος μετά την απώλεια του φθηνού φυσικού αερίου, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Πολλές επενδύουν τώρα όλο και περισσότερο στο εξωτερικό.

«Πρόκειται για μια τεράστια πολιτισμική αλλαγή που λαμβάνει χώρα στη Volkswagen», δήλωσε ο Ματίας Σμιντ, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα κοντά στο Αμβούργο. «Παλαιότερα ήταν πρακτικά αδύνατο να επιτευχθούν περικοπές όπως αυτές από τα συνδικάτα και την τοπική κυβέρνηση».

Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ελέγχουν τις μισές από τις έδρες του εποπτικού συμβουλίου της Volkswagen. Αυτό, σε συνδυασμό με το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει σημαντικό μερίδιο στην εταιρεία και ελέγχει τις δικές του έδρες, συνδύασε το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό προστάτευσε τις γερμανικές δραστηριότητες της VW από τις προηγούμενες προσπάθειες αναδιάρθρωσης.

Η Volkswagen κυριαρχούσε επί μακρόν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη και βοήθησε στην οικονομική αναγέννηση της Γερμανίας μετά τον πόλεμο με μοντέλα μαζικής αγοράς όπως τα hatchback Beetle και Golf. Το τελευταίο ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη από το 2007 έως το 2022, όταν έχασε την πρώτη θέση από το Peugeot 208 της Stellantis. Το Model Y της Tesla Inc. βρέθηκε στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης πέρυσι, με το Golf να διολισθαίνει μέχρι το Νο 7.
Η VW πέτυχε λειτουργικό περιθώριο κέρδους μόλις 2,3% το πρώτο εξάμηνο του έτους, μόλις το μισό της απόδοσης επί των πωλήσεων πέρυσι και ούτε καν κοντά στο 6,5% που στοχεύει η διοίκηση το 2026.

Η εταιρεία αναμένεται να παρουσιάσει μείωση των πωλήσεων και των κερδών της όταν θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου την Τετάρτη. Ένας δεύτερος γύρος διαπραγματεύσεων με την εργατική πλευρά σχετικά με τις περικοπές θα ξεκινήσει αργότερα την ίδια ημέρα.

«Αυτές οι περικοπές δεν είναι απλώς η Volkswagen που προσπαθεί να ενισχύσει το περιθώριο κέρδους της», δήλωσε ο Σμιντ. «Η εταιρεία τις χρειάζεται για να επιβιώσει».

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: «Κληρώνει» για Demco, βίλα Βγενόπουλου και Εκδοτική Β. Ελλάδος (pics)

European Energy: Εγκαίνια για την πρώτη μεγάλη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου (pics)

ΑΠΕ: Στις 15 Νοεμβρίου η δίκη για το σήριαλ με τα 400άρια φωτοβολταϊκά σε Κρήτη και Πελοπόννησο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα