Το Βερνιέ, μια πόλη 38.000 κατοίκων έγινε ο πρώτος ελβετικός δήμος που απαγόρευσε τις διαφημιστικές εικόνες από τους δρόμους του. Αυτό είναι μέρος ενός σχεδίου με παρόμοιες απαγορεύσεις σε πολλές πόλεις της Ελβετίας.

Πολλοί από τους πολίτες δεν συμφωνούσαν με αυτή την απόφαση, πριν καν επισημοποιηθεί. Απέτυχαν όμως να συγκεντρώσουν αρκετές υπογραφές για μια λαϊκή ψηφοφορία επί του θέματος. Ως αποτέλεσμα, η απόφαση για το αν θα καταργηθούν τα διαφημιστικά θα εξαρτιόταν αποκλειστικά από το Ανώτατο Δικαστήριο της Ελβετίας, όπως και τελικά έγινε. Οι δικαστές απέρριψαν τα παράπονα για απόρριψη του σχεδίου, κρίνοντας ότι η πολιτική της Βερνιέ δεν επεδίωκε να επηρεάσει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, αλλά αντίθετα, αποσκοπούσε στην «καταπολέμηση της οπτικής ρύπανσης» και έδωσε στους πολίτες την «ευκαιρία να εξαιρεθούν από την ανεπιθύμητη διαφήμιση».

«Δεν αναγνωρίσαμε κανένα δημόσιο ενδιαφέρον για την ύπαρξη διαφημιστικών πινακίδων», δήλωσε σε συνέντευξή του ο δημοτικός σύμβουλος της πόλης, Ματίας Μπούσμπεκ. Οι δικαστές υποστήριξαν ότι οι διαφημίσεις απλώς «προωθούσαν τις περιττές δαπάνες και το χρέος των καταναλωτών».

«Θέλουμε να καταπολεμήσουμε την περιττή κατανάλωση με αυτόν τον τρόπο», δήλωσε ο Μπούσμπεκ, προσθέτοντας ότι οι διαφημιστικές πινακίδες συνήθως προωθούσαν «μεγάλες εταιρείες και όχι τοπικές επιχειρήσεις».

Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου εδραιώνει την απόφαση να απομακρυνθεί πάνω από το 75% των 172 διαφημιστικών πινακίδων που κάποτε υπήρχαν στην πόλη. Οι μόνες που θα διατηρηθούν θα είναι για πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες. Η απαγόρευση ισχύει για όλες τις άλλες διαφημίσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι τοποθετημένες σε ιδιωτική ιδιοκτησία, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η απόφαση-ορόσημο είναι η «αφορμή» για να εφαρμοστούν παρόμοια σχέδια και από άλλες, μεγαλύτερες πόλεις. Η πρωτεύουσα της Βέρνης και το οικονομικό κέντρο της Ζυρίχης έχουν περάσει παρόμοια σχέδια από τα τοπικά τους κοινοβούλια και περιμένουν τώρα από τις διοικήσεις τους να προτείνουν τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να εφαρμοστούν οι αποφάσεις. Ενώ η Βέρνη θέλει να θέσει εκτός νόμου τις περισσότερες εμπορικές διαφημίσεις, η Ζυρίχη στοχεύει μόνο στις ανανεωμένες ψηφιακές οθόνες.

Η τάση για πόλεις χωρίς διαφημίσεις αποτελεί κίνδυνο για τη βιομηχανία υπαίθριας διαφήμισης, η αξία της οποίας εκτιμάται σε 450 εκατ. δολάρια και η οποία συνεισφέρει σχεδόν διπλάσια ετησίως στο ΑΕΠ της χώρας ύψους 885 δισ. δολαρίων. Ο Μάρκους Έρλε, πρόεδρος της ένωσης του κλάδου, δήλωσε ότι τα χρήματα αυτά «θα ρέουν αντ’ αυτού σε μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου, όπως η Google ή η Meta».

Οι τοπικοί πολιτικοί έχουν πλέον ξεπεράσει την κάποτε κυρίαρχη λογική του νοικοκυρεμένου αστικού τοπίου που οδήγησε σε απαγορεύσεις σε πόλεις όπως το Σάο Πάολο ή η Γκρενόμπλ της Γαλλίας. Αντ’ αυτού, η ιδέα έχει γίνει άλλο ένα μέσο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Στην κοινοβουλευτική της πρόταση, μια ομάδα αριστερών πολιτικών στην πόλη της Βέρνης έγραψε ότι «η διαφήμιση αποσκοπεί στη δημιουργία αναγκών που οι άνθρωποι δεν γνώριζαν ότι είχαν πριν» και ότι «ο στόχος και ο σκοπός της διαφήμισης είναι αντίθετος με τον στόχο της Βέρνης να γίνει κλιματικά ουδέτερη». Στη Ζυρίχη, ένας πολιτικός του κόμματος των Πρασίνων χαρακτήρισε τις ψηφιακές διαφημιστικές πινακίδες «άσκοπη σπατάλη ενέργειας».

Η επιτυχία της Βερνιέ δεν είναι εγγυημένο ότι θα συμβεί κι αλλού. Την άνοιξη του 2023 στη Γενεύη, πολίτες μπλόκαραν, μέσω δημοψηφίσματος, μια κοινοβουλευτική απαγόρευση που είχε ήδη αποφασιστεί. Σε μια πανεθνική έρευνα του 2022, το 63% των ερωτηθέντων διαφώνησε με την ιδέα της απαγόρευσης των διαφημιστικών πινακίδων.

Διαβάστε ακόμη  

Κασσελάκης: Σάλος από την αποκάλυψη του ΘΕΜΑτος για την αυθαίρετη πισίνα στις Σπέτσες – «Είναι πηγάδι» ισχυρίζεται ο ίδιος

«Πόλεμος» στις παραλίες: Από τη μάχη της πετσέτας στο κυνήγι της ξαπλώστρας (πίνακες) 

ΑΑΔΕ – Επιχείρηση Villa VIP Μύκονος: Όλα «μαύρα» σε πριβέ πάρτι στο Πυργί 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ