Μετά την παραίτηση του Carlos Ghosn από τη θέση του CEO της Renault SA λόγω της σύλληψής του στο Τόκιο και την ανάληψη των καθηκόντων από την Clotilde Delbos, ο Louis Desanges, πρόεδρος του 126ετούς κλαμπ Automobile Club de France βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο. Αν και το κλαμπ συνήθως συμπεριλαμβάνει τους επικεφαλής των γαλλικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη λίστα επίτιμων μελών του, αυτή τη φορά δε μπορούσε να το κάνει.
Το γνωστό και ως «L’Auto» έχει μείνει στον 19ο αιώνα και δε δέχεται γυναίκες: «Θα μπορούσαμε να της δώσουμε κάρτα συζύγου μέλους, αλλά ακόμα κι αυτό θα ήταν κάτι το πρωτάκουστο. Για καλή τύχη του Desanges, η θητεία της Delbos δε διήρκησε πολύ. Αντικαταστάθηκε από τον Luca de Meo ο οποίος έλαβε την πρόσκλησή του.
Αν και δεν είναι το μόνο ανδροκρατούμενο κλαμπ το οποίο λέει «όχι» στις γυναίκες στον κόσμο, το L’Auto είναι ένα από τα ελάχιστα κλαμπ τέτοιου επιπέδου που συνεχίζει αυτή την… παράδοση. H Delbos, η οποία είναι πια αναπληρωτής CEO της Renault. Στην ανταγωνίστρια Stellantis NV, γυναίκες διοικούν τους τομείς Peugeot, DS και Chrysler, όπως και τους τομείς εφοδιασμού και car-sharing. Η Michelin έχει 4 γυναίκες στο 11μελές Διοικητικό της Συμβούλιο. Στις ΗΠΑ, η Mary Barra βρίσκεται στο τιμόνι της General Motors.
«Έχοντας ένα κλαμπ το οποίο έχει μείνει στο 19ο αιώνα και δέχεται μόνο άνδρες αντισταθμίζει οποιεσδήποτε προσπάθειες της αυτοκινητοβιομηχανίας για την προάσπιση της ισότητας των φύλων», ανέφερε η Elisabeth Young, η οποία εργάζεται στη συγκεκριμένη βιομηχανία τα τελευταία τριάντα χρόνια. Η Young είναι πρόεδρος και συνιδρυτής της Women and Vehicles in Europe (Wave), οργάνωσης η οποία από το 2008 η οποία προσπαθεί να προσελκύσει περισσότερες ταλαντούχες γυναίκες στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: «το κλαμπ αυτό είναι επιζήμιο σύμβολο της ανδροκρατούμενης ιστορίας στη βιομηχανία μας».
Παρ’ όλα αυτά ο Desanges παραμένει αμετακίνητος. Καμία γυναίκα δε μπορεί να γίνει μέλος, αφού χρειάζεται την -καθ’ όλα σπάνια- υποστήριξη δύο υπαρχόντων μελών: «Ο κανόνας του κλαμπ δε θα αλλάξει όσο είμαι Πρόεδρος», αναφέρει ο 74χρονος Desanges. «Πιστεύω πως τα 3/4 των 2.000 μελών μας δε θέλουν να αλλάξουν τον κανόνα και ως δημοκράτης δε θέλω να το επιβάλλω. Έχουμε άλλες ευκαιρίες να συναντηθούμε με γυναίκες στο Παρίσι».
Η ιστορία του κλαμπ
Ιδρύθηκε το 1895, μετά την εφεύρεση των πρώτων αυτοκινήτων. Βρίσκεται σε μία χλιδάτη έπαυλη στην καρδιά του Παρισιού με θέα την Place de la Concorde, δίπλα στο Hotel de Crillon.
Το κλαμπ διαχέει «άρωμα» savoir faire και αριστοκρατίας αλλά και μυστικότητας. Συγκαταλέγει μέλη όπως τον πρόεδρο της Renault Jean-Dominique Senard και τον Carlos Tavares, επικεφαλής της Stellantis (Citroen και Peugeot). Στη λίστα βρίσκεται και ο CEO της Valeo SA, Jacques Aschenbroich.
«Για την αυτοκινητοβιομηχανία το L’ Auto πρόκειται για κάτι παραπάνω από ένα κλαμπ. Αποτελεί εργαλείο επιχειρηματικότητας σε μία πανέμορφη τοποθεσία. Γιατί απαγορεύονται οι γυναίκες;», αναρωτάται η Young.
Ο προαναφερθείς κανόνας είναι άγραφος. Δεν υπάρχει πουθενά στα βιβλία του κλαμπ αλλά απλά ακολουθεί την παράδοση, σύμφωνα με τον Desanges. Οι σύζυγοι μπορούν να παρευρίσκονται ως επισκέπτες, να δανείζονται βιβλία από τη βιβλιοθήκη, να παίρνουν μέρος σε κάποια από τα events και να δειπνούν με φίλους, αλλά δεν έχουν πρόσβαση σε ολόκληρο το κτίριο, συμπεριλαμβανόμενης και της υπόγειας πισίνας.
Οι ιδρυτές του κλαμπ ακολούθησαν το μοντέλο των βρετανικών αριστοκρατικών gentlemen’s clubs. Δεν είναι το μόνο στην Πόλη του Φωτός που δεν συμπεριλαμβάνει τις γυναίκες. Η γαλλική πρωτεύουσα φιλοξενεί κι άλλα ιστορικά κλαμπ όπως το Jockey Club de Paris, Nouveau Cercle de l’Union, Cercle de l’Union Interalliee και το Travellers Club. Mόνο το Union Interalliee επιτρέπει γυναίκες.
Το «αδερφικό» αντίστοιχο κλαμπ στο Λονδίνο Royal Automobile Club, το οποίο ιδρύθηκε ένα έτος μετά το L’Auto έχει συμπεριλάβει τις γυναίκες ως μέλη από το 1999. Στη Ζυρίχη, η 685ετής συντεχνία Zunft zur Meisen μελετά το ενδεχόμενο να προσκαλέσει γυναίκες, ενώ στη Nέα Υόρκη, exclusive clubs όπως το Union League Club ξεκίνησαν να δέχονται γυναίκες το 1988 μετά από απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ.
Αντίσταση στην αλλαγή
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα νεώτερα μέλη του L’Auto είναι αυτά που συνήθως προσπαθούν να αλλάξουν την πεπαλαιωμένη νοοτροπία του συλλόγου. Το κλαμπ, αν και αποτελεί είδος «λόμπι» για τον γαλλικό μηχανοκίνητο αθλητισμό, διοργανώνει αγώνες και αυτοκινητιστικά σόου. Το L’Auto ήταν αυτό που διοργάνωσε το πρώτο Γαλλικό Γκραν Πρι.
Για τον Desanges, η όλη αλλαγή πλεύσης της Ευρώπης προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί μία από τις επιλογές με τις οποίες δε συμφωνεί. Αντιτίθεται στην επέκταση της χρήσης των οχημάτων αυτών, υποστηρίζοντας πως η Ευρώπη θα παραδώσει τα σκήπτρα στην ανερχόμενη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία. Επίσης ο Desanges προσπαθεί να ασκήσει πιέσεις για ψήφιση νόμου βάσει του οποίου θα επιτρέπεται η καθ’ όλα ρυπογόνα κυκλοφορία συλλεκτικών αυτοκινήτων στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας, επιτρέποντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη μετακίνηση των μελών του L’Auto στα meetings της Πέμπτης.
Αρκετοί insiders της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν το L’Auto ως κάτι το πεπερασμένο και καμίας σημασίας. Ένα απαρχαιομένο κλαμπ πεπαλαιωμένης νοοτροπίας ενός άλλου αιώνα χωρίς καμία βάση στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ο Desanges αντιτίθεται στους χαρακτηρισμούς αυτούς, υπογραμμίζοντας πως ο μέσος όρος ηλικίας των μελών του κλαμπ είναι κάτω των 55. Το κλαμπ έχει αρχίσει, επίσης, να επιβραβεύει πολλά υποσχόμενες start-ups τα τελευταία χρόνια.
Ο ίδιος υπογραμμίζει πως «το L’Auto είναι πολύ πιο μοντέρνο απ’ ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι. Δεν είναι μέρος για ηλικιωμένους».
Προφανώς δεν έχει ρωτήσει γυναίκες.
Διαβάστε ακόμα
Στο 85% του 2019 ο τζίρος των καταστημάτων – Ικανοποιητικά κινείται η αγορά φέτος
Κοινωνικό μέρισμα: Πώς και γιατί χάνουν το επίδομα των 250 ευρώ ορισμένοι χαμηλοσυνταξιούχοι