Όταν o Elon Musk έγραψε στο Tweeter πέρυσι ότι η Γερμανία ήταν το φαβορί για το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Tesla, οι πολιτικοί ήθελαν πάση θυσία, προκειμένου να κερδίσουν τον δισεκατομμυριούχο.
H Γερουσιαστής οικονομίας του Βερολίνου, Ραμόνα Ποπ, είχε απαντήσει με μια επιστολή δύο σελίδων που εγκωμίαζε τον Musk ως πρωτοπόρο και οραματιστή και πρόσφερε οικονομικά κίνητρα για να τον προσελκύσει σε μια πολυσύχναστη πόλη με μια ζωντανή τεχνολογική σκηνή και ένα δίκτυο ινστιτούτων έρευνας. Πρότεινε ακόμη μια κοντινή διαδρομή όπου η Tesla θα μπορούσε δοκιμάζει τα αυτοκίνητά της.
Καθώς ο διαγωνισμός κέρδιζε δυναμική, μετατράπηκε σε μάχη. Δύο ομοσπονδιακά κράτη που συνορεύουν με τη Γαλλία προσέφεραν τις υπηρεσίες τους. Υπάρχει επίσης το ιστορικό του Βερολίνου στα μεγάλα έργα υποδομής – το νέο του αεροδρόμιο εξακολουθεί να είναι ένα χάος, χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα και κατά πολύ πάνω από τον προϋπολογισμό.
Ωστόσο, όταν το αεροσκάφος Gulfstream του Musk προσγειώθηκε στη γερμανική πρωτεύουσα νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, εκείνος είχε ήδη πάρει την απόφασή του: Το ευρωπαϊκό «gigafactory» θα κατασκευαζόταν στα περίχωρα του Βερολίνου, με ένα πρόσθετο μηχανολογικό και σχεδιαστικό κέντρο στα όρια της πόλης. Ο Musk ανακοίνωσε την απόφασή του κατά τη διάρκεια της παραλαβής ενός βραβείου, τελετή στην οποία παρευρέθηκαν κορυφαία στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, συμπεριλαμβανομένων των CEOs της BMW και της Volkswagen, δύο εταιρείες που ανταγωνίζονται την Tesla σε ένα ηλεκτρικό μέλλον.
“Υπήρξε πολύ έντονος ανταγωνισμός τους τελευταίους μήνες μεταξύ διαφορετικών ευρωπαϊκών χωρών”, δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλμάιερ στους δημοσιογράφους την Τετάρτη στο Βερολίνο. “Είναι μια σημαντική και θετική εξέλιξη που επιλέχθηκε η Γερμανία (σ.σ για το εργοστάσιο της Tesla)”.
Τεράστια πίεση
Ο Musk μεταφέρει τη μάχη για το μέλλον των μεταφορών στην καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου οι καθιερωμένοι παίκτες περιγελούσαν την Tesla ως μια startup με αδύναμη οικονομική βάση που δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί την πλούσια τεχνολογική τους κληρονομιά. Αλλά ο Musk έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του καταναλωτή που σκέφτεται διαφορετικά, πιέζοντας τους Γερμανούς να απαντήσουν. Η Volkswagen διαθέτει τ’ωρα περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη του μεγαλύτερου στόλου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της βιομηχανίας.
Η επιλογή του Βερολίνου από τον Musk προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, κυρίως δωρεάν χρήματα με τη μορφή επιδοτήσεων. Υπάρχει η εγγύτητα σε μια κυβέρνηση που επιθυμεί να υποστηρίξει τον μετασχηματισμό της βιομηχανίας. Το κόστος εργασίας στην ανατολική Γερμανία είναι γενικά χαμηλότερο από ό, τι στους παραδοσιακούς κόμβους μηχανικής στο νότιο τμήμα της χώρας. Και το Βερολίνο, όπου ιδρύονται νέες επιχειρήσεις κάθε μέρα, είναι ένα ελκυστικό μέρος για να ζήσουν οι τεχνικοί που θα προσπαθούσε να προσελκύσει η Tesla για το μηχανολογικό και σχεδιαστικό κέντρο.
Η περιοχή όπου ο Tesla σχεδιάζει να θέσει το εργοστάσιο, που ονομάζεται Gruenheide, παρέχει γρήγορη πρόσβαση μέσω του Autobahn και μια σύνδεση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Είναι μια περιοχή που η BMW είχε εξετάσει και αυτή, πριν επιλέξει την πόλη Leipzig για ένα νέο εργοστάσιο το 2001 – η τελευταία φορά που μια εταιρία αυτοκινήτων έχτισε μια σημαντική νέα εγκατάσταση στη Γερμανία.
Το Βερολίνο προσπαθεί σκληρά για να δημιουργήσει ένα νέο σπίτι για την Tesla. Η περιοχή έχασε το μεγαλύτερο μέρος της βαριάς βιομηχανίας της κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Η Siemens AG είναι η μόνη παγκόσμια εταιρεία με μεγάλο αποτύπωμα παραγωγής στο Βερολίνο.
Και το νέο αεροδρόμιο, που βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή, είναι ένα τεράστιο ψεγάδι για τη προσπάθεια της περιοχής να προσελκύσει μεγάλα έργα. Ο δισεκατομμυριούχος των ΗΠΑ, όταν ανακοίνωσε το νέο εργοστάσιο, είπε χαρακτηριστικά:
“Σίγουρα πρέπει να κινηθούμε γρηγορότερα από το αεροδρόμιο”.