Με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα να προκαλεί αναταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, είτε πρόκειται για τα αυτοκίνητα είτε για την ενέργεια, η αύξηση του λειτουργικού κόστους και οι πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα θα εμφανιστούν σύντομα στα εταιρικά αποτελέσματα.
Αρκετές επιχειρήσεις προετοιμάζονται ήδη για τις πιθανές επιπτώσεις. Η γνωστή κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων Tesla Inc. σχεδιάζει διακοπή της παραγωγής για δύο εβδομάδες σε γερμανικό εργοστάσιο λόγω καθυστερήσεων στις αποστολές, ενώ η σουηδική Volvocar AB ανακοίνωσε τριήμερη στάση εργασίας στο βελγικό της εργοστάσιο.
Οι βρετανικές εταιρείες λιανικής Tesco Plc, Marks & Spencer Group Plc και Next Plc έχουν επισημάνει τον κίνδυνο υψηλότερων τιμών για τους καταναλωτές.
Όλα αυτά επειδή τουλάχιστον 2.300 πλοία πραγματοποιούν μεγάλες παρακάμψεις για να αποφύγουν τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, μια υδάτινη οδό που υπό κανονικές συνθήκες διακινεί πάνω από το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Οι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν για ένα νέο κύμα πληθωρισμού που θα μπορούσε να περιορίσει τις πιθανότητες για μείωση των επιτοκίων. Για πολλές εταιρείες, δη ευρωπαϊκές, το πρόβλημα αυτό αυξάνει το χρόνο και το κόστος των μεταφορών ενώ διογκώνει και το κόστος ασφάλισης.
Τα προβλήματα αυτά αναγκάζουν τους αναλυτές να επανεξετάσουν τις εκτιμήσεις τους όσον αφορά τα εταιρικά αποτελέσματα του ερχόμενου έτους.
Τους τελευταίους τρεις μήνες, οι προβλέψεις όσον αφορά την κερδοφορία των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν μειωθεί κατά 5%, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Από την άλλη, οι μεταφορείς αναδεικνύονται νικητές, με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων να έχουν αυξηθεί κατά 300% σε ορισμένες διαδρομές, ενώ οι εκτιμήσεις για τα κέρδη του αντίστοιχου δείκτη MSCI Europe έχουν αυξηθεί κατά 7% σε μόλις δύο εβδομάδες.
Το στελεχος της Lazard Freres Gestion, Τόμας Μπρενιέ, έχει μειώσει την έκθεσή του στον κλάδο των αυτοκινήτων, θεωρώντας τον ως «έναν από τους πρώτους κλάδους ο οποίος θα υποφέρει λόγω της πολύπλοκης και προβληματικής εφοδιαστικής αλυσίδας του». Ο ίδιος αποφεύγει τον κλάδο του λιανικού εμπορίου, καθώς «θα μπορούσε να υποφέρει από την έλλειψη προσφοράς».
«Αν το πρόβλημα διαρκέσει άλλους έναν ή δύο μήνες, σίγουρα θα δείτε κάποιες αναθεωρήσεις όσον αφορά τα εταιρικά αποτελέσματα», προέβλεψε ο Μπρενιέ.
Ακολουθεί ανάλυση του Bloomberg για το πως θα μπορούσαν να διαμορφωθούν τα εταιρικά κέρδη σε διάφορους τομείς:
Ναυτιλία και ασφάλιση
Εάν συνεχιστεί η αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, θα μπορούσε να ασκήσει αυξητικές τάσεις στον πληθωρισμό του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωζώνης από τα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025, όπως εκτιμά το Bloomberg Intelligence.
Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα ενισχύουν την κερδοφορία των ναυτιλιακών όπως η AP Moller- Maersk A/S και η Hapag-Lloyd AG στην Ευρώπη, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, ZIM Integrated Shipping και η ιαπωνική Mitsui OSK Lines Ltd. Οι ασφαλιστικές αναμένεται επίσης να επωφεληθούν, αφού αναμένεται πως θα δεκαπλασιάσουν τα ασφάλιστρα σε ορισμένες θαλάσσιες οδούς.
Μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών, πολλοί επενδυτές παραμένουν αισιόδοξοι όσον αφορά την πορεία της Maersk. Η Bank of America διπλασίασε πρόσφατα τις εκτιμήσεις για τα κέρδη του 2024 της δανέζικης εταιρείας, ενώ η Goldman Sachs Group Inc. εκτιμά ότι μια μαζική αύξηση των ελεύθερων ταμειακών ροών θα μπορούσε να της επιτρέψει να επιστρέψει κεφάλαια στους μετόχους.
Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Βέρνον της Sanford C Bernstein and Co., αναμένεται ενίσχυση των κερδών για τις εταιρείες logistics, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορέων εμπορευμάτων, ιδιαίτερα στην περίπτωση που ορισμένες εταιρείες οι οποίες δεν έχουν άλλες εναλλακτικές καταφύγουν στις αερομεταφορές.
«Ο κλάδος των αερομεταφορών θα βγει εξαιρετικά κερδισμένος», δήλωσε ο Βέρνον, κατονομάζοντας τις FedEx Corp., United Parcel Service Inc. και DHL Group ως πιθανούς κερδισμένους.
Λιανικό εμπόριο
Η Next, η οποία προμηθεύεται τα περισσότερα προϊόντα μόδας και οικιακής χρήσης από την Ασία, ήταν από τους πρώτους λιανοπωλητές που εξέφρασαν ανησυχίες για δημιουργία προβλημάτων.
Η Primark, η οποία ανήκει στην Associated British Foods Plc όπως και η Hennes & Mauritz AB είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, σύμφωνα με τον αναλυτή της RBC Capital Markets, Ρίτσαρντ Τσέιμπερλεν, ενώ η Inditex SA, ιδιοκτήτρια της Zara, προμηθεύεται κυρίως από κοντινές χώρες.
Ομοίως, η Bryan Garnier & Co. επισημαίνει ότι η γαλλική εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων Maisons du Monde SA είναι ιδιαίτερα ευάλωτη, καθώς προμηθεύεται το 75% των εμπορευμάτων της από την Ασία και μεταφέρει το 90% εξ αυτών μέσω θαλάσσης.
Η παρατεταμένη διαταραχή θα επηρεάσει και παγκόσμια brands όπως η Nike Inc., η Adidas AG και η Capri Holdings Ltd, δήλωσε η Sanford C Bernstein and Co.
Το πρόβλημα για τις εταιρείες αυτές είναι ότι η όλη κατάσταση μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολη τη μετακύλιση του υψηλότερου κόστους προς τους καταναλωτές. Όπως δήλωσε και το στέλεχος της RBC Wealth Management, Φρεντερίκ Καριέ, «οι περισσότερες εταιρείες μπορεί να αναγκαστούν να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, γεγονός που θα περιορίσει τα περιθώρια κέρδους».
Αυτοκινητοβιομηχανία
Μέχρι στιγμής, η Tesla και η Volvo Car είναι οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες ανακοίνωσαν στάσεις παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, τέτοιες καθυστερήσεις «ενδέχεται να αντιπροσωπεύουν έναν νέο κίνδυνο για την παραγωγή ελαφρών οχημάτων φέτος», όπως υποστηρίζει η Morgan Stanley.
Ωστόσο, οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι ο κλάδος δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει τόσο πολλά προβλήματα όσα αντιμετώπισε κατά την περίοδο της πανδημίας. «Τα ακριβότερα καύσιμα, οι επιπλέον ημέρες ενοικίασης εμπορευματοκιβωτίων και οι υψηλότερες τιμές μεταφοράς θα ασκήσουν αρνητικές πιέσεις στα περιθώρια κερδοφορίας των εταιρειών, αλλά το κόστος μεταφοράς είναι περίπου 57% χαμηλότερο από τα πανδημικά επίπεδα», όπως ανέφερε ο αναλυτής της BofA, Τζον Μέρφι.
Η κρίση θα μπορούσε ακόμη και να επιτρέψει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να διατηρήσουν τις τιμές των οχημάτων υψηλότερα, προσέθεσαν οι αναλυτές του Bloomberg Intelligence.
Ενέργεια
Ο αντίκτυπος των προβλημάτων αυτών στις τιμές του αργού ήταν σχετικά υποτονικός φέτος, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν μια παρατεταμένη σύγκρουση προκαλέσει ελλείψεις στην προσφορά.
Παρ’ όλα αυτά, οι αγορές πετρελαίου προετοιμάζονται για περαιτέρω αναταραχές. Όλο και λιγότερα δεξαμενόπλοια διασχίζουν το στενό Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa τα οποία συγκέντρωσε το Bloomberg.
Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν αργό ή πετρελαϊκά παράγωγα, όπως μαζούτ, έχουν καταγράψει μείωση της τάξης του 25% φέτος σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Διαβάστε ακόμη
Ελληνικός «αέρας» στη Νέα Υόρκη – Στον πύργο της JP τα «αποκαλυπτήρια» των τραπεζών
ΠΑΣΟΚ: Από το «όχι» στην επιστολική στο «ναι» για την ισότητα στο γάμο
Οι 9 πιο εντυπωσιακοί καθεδρικοί ναοί στην Ευρώπη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ