Οι αγορές πετρελαίου έχουν αρχίσει να αγνοούν τον μεγαλύτερο «παίκτη» της παγκόσμιας αγοράς και αυτό μπορεί να τους κοστίσει.
Πριν από μία εβδομάδα, ο ΥΠΕΝ της Σαουδικής Αραβίας, Πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ Μπιν Σαλμάν, δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε μονομερή μείωση της παραγωγής πετρελαίου της χώρας σε νέο χαμηλό, τον Ιούλιο.
Αν και έχουν υπάρξει μεγαλύτερες μειώσεις σε επίπεδο ΟΠΕΚ+ τους τελευταίους μήνες, η απόφαση του Αμπντουλαζίζ ήταν συμβολική, αφού και ο ίδιος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης της μείωσης. Επιπλέον λόγος για τη μείωση αυτή αποτέλεσε και η προσπάθεια της αντιμετώπισης των κερδοσκόπων των αγορών, τουλάχιστον σύμφωνα με τον ίδιο.
Παρ’ όλα αυτά, οι αγορές φαίνεται πως έχουν αρχίσει να αγνοούν τις αποφάσεις της Σ. Αραβίας. Η αύξηση των τιμών πετρελαίου η οποία καταγράφηκε μετά από την ανακοίνωση διήρκησε μόλις μία ημέρα. Μέχρι την περασμένη Παρασκευή, τα futures του Brent κυμαίνονταν εκ νέου στα $76/βαρέλι.
Σε δηλώσεις του την περασμένη Κυριακή, ο Πρίγκιπας ανακοίνωσε πως «η πραγματική αγορά μας λέει κάτι και η αγορά των futures μας λέει κάτι άλλο. Οι κινήσεις του ΟΠΕΚ+ είναι προληπτικές».
Παρά τις εκτιμήσεις πως η ζήτηση για πετρέλαιο θα ξεπεράσει την προσφορά τους ερχόμενους μήνες, ορισμένοι παράγοντες αλλάζουν τα δεδομένα. Ο πρώτος είναι πως οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν αυξηθεί παρά τις κυρώσεις της Δύσης, ενώ η ανάπτυξη της Κίνας και η αυξημένη ζήτηση την οποία ανέμεναν οι περισσότεροι αναλυτές, δεν έχουν ευοδωθεί.
«Υπάρχουν πολλές μεταβλητές, όπως πάντα υπήρχαν, σε ό,τι αφορά την αγορά πετρελαίου. Η σημαντικότερη εξ αυτών, κατά την άποψή μου είναι η Κίνα«, τόνισε ο επικεφαλής της ΙΕΑ, Φατίχ Μπιρόλ σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg, προσθέτοντας πως «εάν η κινεζική οικονομία αποδειχθεί ασθενέστερη, ή καταγράψει απογοητευτικά αναπτυξιακά δεδομένα, τότε το απαισιόδοξο αίσθημα των αγορών δικαιολογείται».
Σημειωτέον πως ο κινεζικός PMI κατέγραψε μείωση στο 48,8 τον περασμένο μήνα, σε χαμηλό από τον περασμένο Δεκέμβριο όταν η χώρα βρισκόταν ακόμα σε lockdown.
Aκόμα κι αν η κινεζική οικονομία ανακάμψει, τα πετρελαϊκά της αποθέματα βρίσκονται σε διετές υψηλό. Πολλοί αναλυτές, μάλιστα, υποστηρίζουν πως η απόφαση μείωσης της παραγωγής της Σ. Αραβίας έχει ως απώτερο στόχο τη μείωση των κινεζικών αποθεμάτων.
Η παγκόσμια εικόνα
Αυτό επιδεινώνει την παγκόσμια εικόνα όσον αφορά τη ζήτηση. Από τον Ιανουάριο, η ΙΕΑ έχει περιορίσει τις εκτιμήσεις της για αύξηση της ζήτησης κατά 900.000 βαρέλια/ημέρα. Αν και αναμένει πως η αύξηση αυτή θα αγγίξει τα 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα, πολλοί αναλυτές αμφιβάλλουν.
Εκτός της Κίνας, όμως, υπάρχουν και ανησυχίες όσον αφορά την βιομηχανική παραγωγή, η οποία αποτελεί και ένδειξη της συνολικής ζήτησης ντίζελ. Σημειωτέον πως η βιομηχανική παραγωγή έχει καταγράψει μείωση σε παγκόσμιο επίπεδο τους τελευταίους εννέα μήνες, σύμφωνα με την JPMorgan.
Οι δυναμικές αυτές μπορεί να επηρεάζουν και την επίδραση την οποία έχουν οι αποφάσεις μείωσης παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας και του ΟΠΕΚ+.
«Το γκρουπ αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων. Από τη μειωμένη ζήτηση και την αυξημένη προσφορά των χωρών εκτός του ΟΠΕΚ, τόσο οι εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ όσο και αυτές της ΙΕΑ είχαν αρχικά υπερεκτιμήσει τη ζήτηση», τόνισαν αναλυτές της Citigroup.
Θαλάσσιες οδοί
Αν και έχουν καταγράψει σχετική μείωση τους τελευταίους μήνες, οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω θαλασσίων οδών παραμένουν αυξημένες σε σχέση με τον Μάιο του 2022.
Σύμφωνα με δεδομένα του Bloomberg, τα κάργκο πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατά 1,13 εκατ. βαρέλια/ημέρα, ιδιαίτερα λόγω των ρωσικών εξαγωγών. Αυτό έχει προκαλέσει νηνεμία στην αγορά παρά τη μείωση της παραγωγής αν και έχει, μείνει, ακόμα ένας μήνας μέχρι την εφαρμογή της νέας απόφασης της Σαουδικής Αραβίας.
Οι απαισιόδοξοι επενδυτές, όμως, οι οποίοι εκτιμούν συνεχιζόμενη σταθερότητα στην αγορά, μπορεί να αποδειχθούν λανθασμένοι. Το βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας έχει, εν ολίγοις, θέσει ενός είδους «κατώτατο όριο» στις τιμές, βάσει των κινήσεών του, κάτι το οποίο ενδέχεται να προκαλέσει περαιτέρω σύσφιξη της αγοράς το β’ εξάμηνο του έτους.
Η κινεζική Unipec προχώρησε σε αγορά πετρελαίου από τις ΗΠΑ και τη Νορβηγία την προηγούμενη εβδομάδα, κάτι το οποίο ενδέχεται να υποδεικνύει συρρίκνωση των αγορών. Η ινδονησιακή PT Pertamina έχει επίσης εισέλθει δυναμικά στην αγορά, αγοράζοντας εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου από τη δυτική Αφρική.
Η μαζική αύξηση της ικανότητας διύλισης της Κίνας και της Μέσης Ανατολής ενδέχεται να αντιμετωπίσει μία δομική έλλειψη αργού τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με το στέλεχος της Trafigura Group, Σαάντ Ραχίμ, ο οποίος υποστήριξε πως «η μείωση παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+ , συνδυασμένη με την αύξηση της ζήτησης από τις αναδυόμενες αγορές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση των αποθεμάτων μέχρι τα τέλη του έτους, ενώ οι ΗΠΑ πιθανώς να μην καταφέρουν να εξισορροπήσουν την αγορά».
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ