Η Volkswagen AG πρόκειται να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην ιστορία της, μια κίνηση που μπορεί να οδηγήσει στη διάλυση της συμφωνίας που έχουν πετύχει εδώ και δεκαετίες εργαζόμενοι και εργοδότες.
Εάν συμβεί αυτό, ο πληθωρισμός θα μπορούσε να κινηθεί δομικά υψηλότερα, τα πλεονάσματα τρεχουσών συναλλαγών θα μπορούσαν να συρρικνωθούν και οι επενδυτικές ροές θα μπορούσαν να μετατοπιστούν, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg Economics.
Αντιμέτωπες με την αύξηση της ανεργίας και τον σκληρό ανταγωνισμό από την Ανατολική Ευρώπη, οι γερμανικές εταιρείες συνήψαν συμφωνία με τα συνδικάτα, ώστε να περικοπούν οι μισθοί, ως αντίβαρο στην εξασφάλιση των θέσεων εργασίας.
Η αργή αύξηση των μισθών συνέβαλε στη συγκράτηση του πληθωρισμού, αύξησε την ανταγωνιστικότητα και μπορεί να συνέβαλε στις μακροοικονομικές ανισορροπίες στη ζώνη του ευρώ.
Με την κινεζική βιομηχανική πολιτική να στρέφεται δυναμικά σε τομείς όπου παραδοσιακά υπερίσχυε η Γερμανία, και το υψηλότερο ενεργειακό κόστος να πλήττει την ανταγωνιστικότητα, η μεγάλη συμφωνία που περιόρισε τους μισθούς μπορεί πλέον να μην έχει χρησιμότητα.
Δεδομένου ότι είναι η μεγαλύτερη οικονομία στη ζώνη του ευρώ, μια στροφή της Γερμανίας προς μια πιο εσωτερικά προσανατολισμένη οικονομική δομή θα είχε επιπτώσεις στη νομισματική πολιτική και τις επενδυτικές ροές στο ευρύτερο νομισματικό μπλοκ, επισημαίνει το Bloomberg.
Jefferies: Ανοίγει ο δρόμος για τουλάχιστον 15.000 απολύσεις
Η Volkswagen θα μπορούσε να προωθήσει εφέτος τις αποφάσεις για το κλείσιμο δύο ή τριών εργοστασίων της στη Γερμανία, ανοίγοντας το δρόμο για περισσότερες από 15.000 περικοπές θέσεων εργασίας, εκτιμούν αναλυτές της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζα Jefferies, σύμφωνα όσα μετέδωσε χθες Δευτέρα το Bloomberg.
«Η VW θα μπορούσε να κλείσει τις εγκαταστάσεις παραγωγής χωρίς την έγκριση του εποπτικού συμβουλίου, κάτι που θα μπορούσε να κοστίσει στην εταιρεία έως και 4 δισεκατομμύρια ευρώ το τέταρτο τρίμηνο από τις προγραμματισμένες περικοπές θέσεων εργασίας», αναφέρει η Jefferies, επικαλούμενη σχόλια στελεχών της VW.
Το εποπτικό συμβούλιο είχε μπλοκάρει στο παρελθόν προσπάθειες αναδιάρθρωσης από τη διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι μισές από τις έδρες στο εποπτικό συμβούλιο κατέχονται από εκπροσώπους των εργαζομένων.
Η Volkswagen έχει αποφασίσει να κλείσει εργοστάσια παραγωγής στη Γερμανία για πρώτη φορά, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία στις 2 Σεπτεμβρίου.
Η VW κατήγγειλε πλέον τις συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες, μεταξύ άλλων, ρυθμίζουν την ασφάλεια εργασίας που ίσχυε εδώ και τρεις δεκαετίες. Ο πρώτος γύρος διαπραγματεύσεων έχει προγραμματιστεί για τις 25 Σεπτεμβρίου.
«Τα συνδικάτα θα πρέπει να αισθάνονται πίεση για να καταλήξουν σε νέες συμφωνίες, ενώ η VW θα είναι σε θέση να προχωρήσει στις απολύσεις», ανέφεραν οι αναλυτές της Jefferies, επικαλούμενοι σχόλια της VW κατά τη διάρκεια έκθεσης στη Βόρεια Αμερική. «Υπάρχει κίνδυνος λειτουργικής διαταραχής, αλλά τα συνδικάτα μπορούν να απεργούν μόνο για τους μισθούς, όχι για το κλείσιμο εργοστασίων ή τις απολύσεις, εάν οι τελευταίες δεν καλύπτονται συμβατικά».
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα λόγω του υψηλού κόστους και του ανταγωνισμού από την Tesla και τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την BYD.
Ο οικονομικός διευθυντής της VW, Αρνο Αντλιτζ, τόνισε ότι περίπου δύο εκατομμύρια οχήματα λιγότερα πωλούνται πλέον ετησίως στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου σε σχέση με πριν την πανδημία, με τη Volkswagen να αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της μείωσης.
Διαβάστε ακόμη
Κακοκαιρία Boris: Η κεντρική Ευρώπη πνίγεται από τις «πλημμύρες του αιώνα»
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων: Πώς θα «πέσουν» €7 δισ. στην αγορά σε 100 μέρες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ