Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση από τον Ιούλιο, με τις αποστολές να υποχωρούν σε χαμηλό δύο μηνών, καθώς οι ροές προς τον βασικό αγοραστή Ινδία μειώθηκαν απότομα.
Ο μέσος όγκος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε κατά περίπου 150.000 βαρέλια ημερησίως έως τις 24 Νοεμβρίου, υποχωρώντας για τέταρτη φορά σε πέντε εβδομάδες, παρά το γεγονός ότι οι εβδομαδιαίες εξαγωγές ήταν ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με τις προηγούμενες επτά ημέρες.
Η μείωση των αποστολών επικεντρώθηκε στα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας, όπου οι ροές τις τελευταίες δύο εβδομάδες είναι μειωμένες κατά περίπου 25% σε σχέση με το μέσο επίπεδό τους τον περασμένο μήνα. Την τελευταία εβδομάδα, ένα πενθήμερο κενό στο πρόγραμμα φόρτωσης για το Νοβοροσίσκ, που πιθανώς σχετίζεται με τη συντήρηση, έπληξε τα φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα.
Με την πλειονότητα των φορτίων από τους εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς στα δυτικά να προορίζονται για την Ινδία, η πτώση του μέσου όρου των φορτίων από τη Βαλτική, την Αρκτική και τη Μαύρη Θάλασσα αντανακλάται σε μειωμένη ποσότητα αργού που κατευθύνεται προς τη χώρα της Νότιας Ασίας.
Η συνολική μείωση λαμβάνει χώρα ενόψει των πρόσφατων συζητήσεων μεταξύ των υπουργών πετρελαίου του ΟΠΕΚ+, εν μέσω προσδοκιών ότι θα καθυστερήσουν για τρίτη φορά το σχέδιό τους να αρχίσουν να προσθέτουν ξανά βαρέλια στην αγορά. Η Ρωσία δεσμεύτηκε να προβεί σε βαθύτερες περικοπές της παραγωγής τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο για να αντισταθμίσει την υπερβολική παραγωγή του παρελθόντος και οι χαμηλότερες εξαγωγές μπορεί, εν μέρει, να αντανακλούν τις προσπάθειες να τηρηθεί αυτή η υπόσχεση.
Το Ηνωμένο Βασίλειο πρόσθεσε δύο ακόμη ρωσικές ασφαλιστικές εταιρείες, την AlfaStrakhovanie Group Plc και την VSK, στον κατάλογο των οντοτήτων στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις, όπου προστίθενται σε λίστα με άλλες τρεις. Τέσσερις από τις εταιρείες έχουν επί του παρόντος εγκριθεί από την κυβέρνηση της Ινδίας για την παροχή ασφάλισης P&I σε πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια της χώρας. Οι αρχές του Λονδίνου προσέθεσαν επίσης άλλα 30 δεξαμενόπλοια στον κατάλογο των πλοίων στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Σε δεκατέσσερα από αυτά είχαν ήδη επιβληθεί κυρώσεις είτε από τις ΗΠΑ είτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Συνολικά 27 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 20,5 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 24 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και τις αναφορές των λιμενικών πρακτόρων. Ο όγκος ήταν ελαφρώς αυξημένος από 19,8 εκατομμύρια βαρέλια σε 26 πλοία την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι ημερήσιες ροές αργού την εβδομάδα έως τις 24 Νοεμβρίου αυξήθηκαν κατά περίπου 100.000 βαρέλια σε 2,93 εκατομμύρια. Η αύξηση οφείλεται στις υψηλότερες ροές από τα λιμάνια της Αρκτικής της χώρας, ενώ οι μεταφορές από τον Ειρηνικό παρέμειναν αμετάβλητες.
Οι λιγότερο ευμετάβλητες μέσες ροές τεσσάρων εβδομάδων κινήθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση από τα μέσα Ιουλίου, σε μέσο όρο 3,12 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με μείωση 150.000 από την περίοδο έως τις 17 Νοεμβρίου.
Τα έσοδα του Κρεμλίνου από το πετρέλαιο αυξήθηκαν και ώθησαν την ακαθάριστη αξία των εξαγωγών της Μόσχας σε 1,33 δισ. δολάρια εβδομαδιαίως έως τις 24 Νοεμβρίου.
Ροές ανά προορισμό
Ασία
Οι αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία μειώθηκαν σε 2,76 εκατ. βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 24 Νοεμβρίου. Περίπου 1,43 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές του ασιατικού έθνους ενισχύονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού ημερησίως που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγού, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.
Τα στοιχεία για την Ινδία, ειδικότερα, είναι πιθανό να αυξηθούν, καθώς τα λιμάνια εκφόρτωσης καθίστανται σαφή για τα πλοία που επί του παρόντος δεν δείχνουν τελικούς προορισμούς. Τα περισσότερα από αυτά που κατευθύνονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας μέσω της διώρυγας του Σουέζ καταλήγουν στο κράτος της Νότιας Ασίας.
Οι ποσότητες «Other Unknown», που ανέρχονται σε περίπου 100.000 βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 24 Νοεμβρίου, είναι εκείνες που βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια που δεν εμφανίζουν σαφή προορισμό. Τα περισσότερα προέρχονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας και συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά ορισμένα θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Άλλα μπορεί να μετακινηθούν από το ένα πλοίο στο άλλο.
Ευρώπη και Τουρκία
Οι ασκήσεις του ελληνικού πολεμικού ναυτικού που διεξάγονται από τον Μάιο και έχουν σταματήσει τις μεταφορές φορτίων από πλοίο σε πλοίο έξω από τον Λακωνικό Κόλπο και τα κοντινά ύδατα, παρατάθηκαν για έκτη φορά και θα συνεχιστούν τώρα μέχρι τα μέσα Μαρτίου. Η Ρωσία έχει βρει μια νέα τοποθεσία κοντά στις ελληνικές ακτές για να πραγματοποιεί μετακινήσεις φορτίων, αν και μέχρι στιγμής αυτό περιορίζεται σε διυλισμένα προϊόντα.
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει, ενώ οι ροές προς τη Βουλγαρία σταμάτησαν στα τέλη του περασμένου έτους. Η Μόσχα έχασε επίσης περίπου 500.000 βαρέλια ημερησίως από τις εξαγωγές προς την Πολωνία και τη Γερμανία στις αρχές του 2023, όταν οι χώρες αυτές σταμάτησαν τις αγορές.
Η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για τις αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας. Οι ροές τις 28 ημέρες έως τις 24 Νοεμβρίου ανέκαμψαν σε περίπου 370.000 βαρέλια ημερησίως, ισοφαρίζοντας το υψηλό τριών μηνών που είχαν σημειώσει κατά την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου.
Διαβάστε ακόμη