Μια χρυσή περίοδος κερδοφορίας για τα διυλιστήρια ξεθωριάζει, καθώς μια νέα γενιά μεγαλοδιυλιστηρίων τίθεται σε λειτουργία τη στιγμή που η οικονομία της Κίνας παραπαίει.

Τα κέρδη από τη μετατροπή του αργού σε πετρελαϊκά προϊόντα έχουν περιοριστεί φέτος, οδηγώντας αρκετά διυλιστήρια σε ορισμένα μέρη του κόσμου σε μείωση της παραγωγής τους.

Η ισχνή αύξηση της ζήτησης, που αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την οικονομική αδράνεια της Κίνας, είναι ένα μεγάλο μέρος του αφηγήματος αυτού, αν και υπάρχει ένα διαρθρωτικό στοιχείο το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο, συγκεκριμένα αυτό της αυξανόμενης ικανότητας παραγωγής.

Πλήθος νέων εγκαταστάσεων από τη Μέση Ανατολή έως την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και την Ασία, συμπεριλαμβανομένων αρκετών γιγαντιαίων μονάδων, έχουν ξεκινήσει τη λειτουργία τους.

Δεδομένης της ολοκλήρωσης της συντήρησης των διυλιστηρίων η οποία καθυστέρησε τόσο λόγω της πανδημίας όσο και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, τα κέρδη τους υποχώρησαν απότομα.

«Έχουμε επιστρέψει, πια, στην προ-πανδημική κανονικότητα στην αγορά» δήλωσε ο Πατρίκ Πουγιάν, της TotalEnergies SE, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης στα τέλη Ιουλίου. «Οι διυλιστές γνωρίζουν ότι πρέπει να προσγειωθούν στην πραγματικότητα και να παραδώσουν καλά αποτελέσματα με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους», προσέθεσε.

Τα νέα εργοστάσια συμβάλλουν στην αντιστροφή της ανάπτυξης που προκλήθηκε από τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τη μεταγενέστερη αναζωπύρωση της ζήτησης και στη συνέχεια από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα προβλήματα που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα διυλιστήρια επεξεργάζονται φέτος περίπου 900.000 βαρέλια αργού την ημέρα περισσότερο από ό,τι πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Οι προσθήκες περιλαμβάνουν δύο νέες εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τις τοπικές οικονομίες τους, καθώς και την αγορά πετρελαίου αυτή καθαυτή.

Το διυλιστήριο της Dangote στη Νιγηρία με δυναμικότητα 650.000 βαρελιών την ημέρα θα καταστήσει τη χώρα σημαντικό παραγωγό καυσίμων μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Μετά από αρκετές καθυστερήσεις, η μονάδα Dos Bocas του Μεξικού πρόκειται να φτάσει στην πλήρη δυναμικότητα των 340.000 βαρελιών ημερησίως αυτόν τον μήνα, καθώς η χώρα επιδιώκει να γίνει ενεργειακά ανεξάρτητη.

Υπάρχει επίσης το διυλιστήριο Shandong Yulong της Κίνας, το οποίο είναι έτοιμο να ξεκινήσει δοκιμαστικές λειτουργίες μέσα στο 2024, μετά από πολλαπλές καθυστερήσεις, καθώς και το εργοστάσιο Duqm του Ομάν, το οποίο προχώρησε σε αύξηση της παραγωγής του τους τελευταίους μήνες.

Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η λειτουργία των διυλιστηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο θα αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα φέτος. 

Αυτό ακολουθεί κάποιες προσθήκες διυλιστικής ικανότητας οι οποίες έλαβαν χώρα το 2023, καθώς το γιγαντιαίο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ άρχισε να λειτουργεί κανονικά. Οι ΗΠΑ αύξησαν τη δική τους μεταποιητική ικανότητα κατά 270.000 βαρέλια ημερησίως, αποκαθιστώντας εν μέρει ποσοστό του όγκου που είχε χαθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ωστόσο, υπάρχουν όρια για το πόσο μακριά είναι πιθανό να διολισθήσουν τα περιθώρια κερδοφορίας των πετρελαϊκών.

Μια μείωση των κερδών μειώνει το κίνητρο για την πλήρη λειτουργία μίας μονάδας, περιορίζοντας ενδεχομένως την προσφορά. Στην Κίνα, τα ποσοστά λειτουργίας μεταξύ των ιδιωτικών διυλιστηρίων στην επαρχία Shandong έχουν υποχωρήσει στο 48%, κοντά στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2020, εν μέρει λόγω της ήπιας ζήτησης για καύσιμα όπως η βενζίνη και το ντίζελ.

Μακροπρόθεσμα, παλαιότερες μονάδες πρόκειται να κλείσουν, ιδίως στην Ευρώπη. Το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο προκαλεί επίσης κινδύνους διαταραχών, από τις υψηλές θερμοκρασίες ως τους τυφώνες στον Ατλαντικό που έχουν τη δυνατότητα να πλήξουν την εφοδιαστική αλυσίδα των ΗΠΑ.

«Παρατηρήσαμε μειωμένη λειτουργία των μονάδων εκτός της χώρας», δήλωσε ο Μάθιου Λούσι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού διυλιστηρίου PBF Energy Inc. 

Οι διαχωριστικές γραμμές του κλάδου φάνηκαν στα εταιρικά αποτελέσματα. Η Chevron Corp. κυμάνθηκε υπό των εκτιμήσεων των αναλυτών σε μεγάλο βαθμό λόγω της ασθενέστερης διύλισης.

Η γαλλική TotalEnergies βρέθηκε επίσης κάτω από τις εκτιμήσεις ως αποτέλεσμα της αδυναμίας στον τομέα διύλισης. Η Phillips 66 αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις της για τα ποσοστά δυναμικότητας ενώ ανακοίνωσε πως θα επισπεύσει την προγραμματισμένη της συντήρηση.

«Είναι δίκαιο να πούμε ότι έχουμε δει στην ουσία την ομαλοποίηση των τιμών και των περιθωρίων κερδοφορίας σε όλο τον τομέα της ενέργειας, τα οποία επιστρέφουν στα προ-πανδημικά επίπεδα», δήλωσε ο Ουαέλ Σάουαν, διευθύνων σύμβουλος της Shell Plc σε συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg.

Διαβάστε ακόμη:

ΟΤΕ: Οι 5 προτεραιότητες Νεμπή – Έμφαση στην απόδοση των επενδύσεων

Εφορία: «Ξεμπλοκάρουν» όσοι εξοφλούν τα χρέη στους δήμους

Αναλυτές: H τρέχουσα κατάσταση στις αγορές μοιάζει με «περίοδο εκπτώσεων»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ