search icon

Bloomberg

Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα Made-in-Europe αποτελούν νέα απειλή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία (πίνακες)

Η νέα γενιά κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας συνεργάζεται με την τοπική βιομηχανία, ώστε τα αυτοκίνητά τους να θεωρούνται εγχώρια

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας επεκτείνονται στην Ευρώπη για να αμβλύνουν τον αντίκτυπο των δασμών που αποσκοπούν στην αποδυνάμωση του πλεονεκτήματος των τιμών τους έναντι των παραδοσιακών κατασκευαστών της περιοχής.

Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξάνει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα ως και 48%, η νέα γενιά κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας συνεργάζεται με την τοπική βιομηχανία, ώστε τα αυτοκίνητά τους να θεωρούνται εγχώρια. Χωρίς αυτά τα μέτρα, οι τιμές των κινεζικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα μπορούσαν να είναι ασύμφορες.

Η Βαρκελώνη θα «φιλοξενήσει» σύντομα το Omoda E5, που κατασκευάζεται από την κινεζική Chery Automobile Co., η οποία έχει συνεργαστεί με την ισπανική Ebro-EV Motors. Στην Πολωνία, τα αυτοκίνητα πόλης T03 της κινεζικής Leapmotor παράγονται από γραμμή συναρμολόγησης που ανήκει στην Stellantis NV. Εν τω μεταξύ, η BYD Co. έχει ανακοινώσει σχέδια για το δικό της εργοστάσιο στην Ουγγαρία, με ένα άλλο να μελετάται για την Τουρκία, ενώ η Zeekr σταθμίζει τη χρήση εγκαταστάσεων παραγωγής που ανήκουν στη Geely.

Η άφιξη των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας στη Γηραιά Ήπειρο αποτελεί κίνδυνο για τους ευρωπαϊκούς κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να συνάψουν συνεργασίες και να δημιουργήσουν χώρο για τους νεοσύστατους αντιπάλους τους, καθώς αντιμετωπίζουν το κλείσιμο κάποιων δικών τους εγκαταστάσεων για να προσαρμοστούν στην παραπαίουσα αύξηση των παγκόσμιων πωλήσεων.

Μέχρι το τέλος του έτους, η Chery ελπίζει να ξεκινήσει την παραγωγή στο πρώην εργοστάσιο της Nissan Motor Co. κοντά σε λιμάνι της Βαρκελώνης. Ψάχνει επίσης τοποθεσίες για μια δεύτερη ευρωπαϊκή τοποθεσία.

Η Chery και η Ebro στοχεύουν στην παραγωγή 150.000 αυτοκινήτων ετησίως στις ισπανικές εγκαταστάσεις μέχρι το 2029. Ο πρόεδρος της Chery Europe, Τσάρλι Ζανγκ, μιλώντας την επομένη της ανακοίνωσης των πρόσθετων δασμών από την Ε.Ε., δήλωσε ότι η Chery στοχεύει επίσης στην ανάπτυξη της τοπικής έρευνας και ανάπτυξης, της παραγωγής και της διανομής «για να γίνει μια πραγματικά ευρωπαϊκή εταιρεία».

Το ισπανικό εργοστάσιο θα συναρμολογεί μερικώς συναρμολογημένα αυτοκίνητα, σύμφωνα με την Chery. Συνήθως, τέτοια οχήματα κατασκευάζονται σε φθηνότερες τοποθεσίες, αποσυναρμολογούνται και στη συνέχεια συναρμολογούνται ξανά πιο κοντά στον τόπο πώλησής τους. Η διαδικασία αυτή, που είναι κοινή στην αυτοκινητοβιομηχανία, θα επιτρέψει στην Chery να αποφύγει τους δασμούς της Ε.Ε. που επιβάλλονται στα τελικά προϊόντα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να μελετά τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι δασμοί θα εφαρμοστούν στις κοινοπραξίες που δεν αποτελούσαν μέρος της έρευνας κατά των επιδοτήσεων. Ενώ οι συνομιλίες θα μπορούσαν να αποτρέψουν τους πρόσθετους δασμούς πριν αυτοί μονιμοποιηθούν τον Νοέμβριο, η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα για αντίποινα σχετικά με το φερόμενο ντάμπινγκ προϊόντων χοιρινού κρέατος από την Ε.Ε.

Πρόκειται για ένα μόνο σκέλος μιας ευρύτερης παγκόσμιας εμπορικής διαμάχης. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που μπορεί να ξεπεράσουν το 100%, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου διαφωνούν για μια βιομηχανία που αναπτύχθηκε ραγδαία χάρη εν μέρει στις επιδοτήσεις του Πεκίνου.

Η Ε.Ε. έχει υιοθετήσει ηπιότερη στάση. Χρειάζεται φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να επιτύχει τον στόχο του 2035 για τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, αλλά η αύξηση των πωλήσεων έχει μειωθεί, καθώς έχει πληγεί από την κατάργηση ορισμένων κρατικών επιδοτήσεων.

Το ID.3 της Volkswagen, για παράδειγμα, πωλείται με λιανική περίπου 37.000 ευρώ, σε σύγκριση με το Dolphin hatchback της BYD που πωλείται για περίπου 33.000 ευρώ.

Ενώ οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έχουν καταλάβει λιγότερο από το 10% του μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη μέχρι στιγμής, η περιοχή είναι η πιο προσοδοφόρα διέξοδος για εταιρείες όπως η Nio Inc. και η Xpeng Inc., οι οποίες έχουν περάσει από την ταχεία επέκταση στις τοπικές αγορές τους στην πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Οι κινεζικές επιχειρήσεις χρειάζονται μια λύση για τους ευρωπαϊκούς δασμούς, ώστε να αποφύγουν να θυσιάσουν κέρδη ή να εκθέσουν τους πελάτες τους σε αυξημένες τιμές. Σύμφωνα με το BloombergNEF, το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους για το MG4 EV της SAIC θα μπορούσε να μειωθεί από το 25% σε μόλις 1%. Κάποιο από αυτό το ποσοστό θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν η εταιρεία αυξήσει τις τιμές ή εάν το κόστος των μπαταριών συνεχίσει να πέφτει – ένας άλλος τομέας στον οποίο οι κινεζικές εταιρείες ξεπερνούν τους ανταγωνιστές τους στην Ε.Ε.

«Οι τιμές καταλόγου των μοντέλων κινεζικής μάρκας είναι απίθανο να αλλάξουν, καθώς επί του παρόντος δεν διαθέτουν την αξία του branding για να δικαιολογήσουν μια αύξηση των τιμών», έγραψε σε έκθεσή του ο Ματίας Σμιτ της Schmidt Automotive Research.

Οι κατασκευαστές δεν περιμένουν σύντομη αποσαφήνιση της πλήρης εικόνας για τους δασμούς. Η SAIC, για παράδειγμα, βρίσκεται σε συνομιλίες με την ισπανική κυβέρνηση σχετικά με το πού θα κατασκευάσει την πρώτη της μονάδα παραγωγής στην Ευρώπη.

Από την άλλη, η Volvo Car AB, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει στη Geely, έχει επιταχύνει τα σχέδια για την κατασκευή του νέου της μοντέλου EX30 στη Γάνδη του Βελγίου.

Αυτό το καλοκαίρι, η Leapmotor ξεκίνησε τη συναρμολόγηση του αμιγώς ηλεκτρικού T03 στο Tychy της Πολωνίας, σε ένα εργοστάσιο που ανήκει στη Stellantis, μόλις έξι μήνες αφότου ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους. Χρησιμοποιώντας ημι-κατασκευασμένα αυτοκίνητα, η Leapmotor θα παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα μπορούν να συναρμολογηθούν σε οποιοδήποτε εργοστάσιο της Stellantis παγκοσμίως.

Τα οχήματα που συναρμολογούνται από τα κιτ που αποστέλλονται στην Πολωνία θα αποφέρουν μικτό κέρδος περίπου 3.200 ευρώ ανά αυτοκίνητο, όπως ανέφεραν οι αναλυτές της Jefferies με επικεφαλής τον Ζιάο Λέι σε πρόσφατο ερευνητικό τους σημείωμα. Αυτό το ποσό συρρικνώνεται σε περίπου 1.000 ευρώ για τα εισαγόμενα οχήματα σύμφωνα με την εκτιμώμενη επίπτωση των νέων δασμών.

Κάτι το οποίο αποτελεί πρόσθετο όφελος για την περιοχή, η μεταφορά της παραγωγής στην Ευρώπη «μπορεί να προσελκύσει κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων», δήλωσε ο Γκανγί Ζανγκ, αναλυτής της πλατφόρμας ψηφιακών logistics, Upply.

Υπάρχουν πολλά περισσότερα περιθώρια για συνεργασίες ενόψει των πιέσεων κόστους, συμπεριλαμβανομένων των δασμών της Ε.Ε., δήλωσε σε συνέντευξή του ο αναλυτής της Citigroup, Xάραλντ Χέντρικσε. «Όλοι οι Ευρωπαίοι θα κατασκευάζουν σύντομα κάποιο είδος κινεζικού αυτοκινήτου, είτε στην Κίνα είτε στην Ευρώπη».

Ορισμένες κυβερνήσεις παρακολουθούν στενά τις προσπάθειες εισαγωγής κινεζικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. Τον Ιούνιο, η αντιμονοπωλιακή αρχή της Ιταλίας επέβαλε πρόστιμο 6 εκατομμυρίων ευρώ στην DR Automobiles, αφού διαπίστωσε ότι είχε προχωρήσει σε παράνομο χαρακτηρισμό οχημάτων από κινέζους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της Chery, ως ιταλικής κατασκευής. Η DR δήλωσε ότι σκόπευε να ασκήσει έφεση και ότι τα οχήματα είναι μόνο κατά 60-70% συναρμολογημένα στην Κίνα.

«Είναι λογικό χώρες όπως η Ιταλία να ανησυχούν για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και να παρακολουθούν στενά τι συμβαίνει στην εγχώρια αγορά τους», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners, Αλεξάντρ Μαριάν.

Ωστόσο, ο ίδιος εξακολουθεί να αναμένει ότι οι κινεζικές εταιρείες θα συνεχίσουν να επεκτείνονται στην Ευρώπη, ενδεχομένως αγοράζοντας ή χρησιμοποιώντας εργοστάσια που οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να κλείσουν ή να πουλήσουν.

«Οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι εξαιρετικά αποφασισμένοι», δήλωσε. «Βρίσκουν πάντα έναν τρόπο να παρακάμψουν ένα πρόβλημα και μόλις καθορίσουν έναν στόχο, βρίσκουν έναν τρόπο να τον πετύχουν».

Διαβάστε ακόμη   

Παρίσι 2024: Πόσα χρήματα θα κερδίσουν οι Ολυμπιονίκες

Τα διεθνή τοπόσημα και η συμβολή τους σε ΑΕΠ και κοινωνία – Η Αθηναϊκή Ριβιέρα στο επίκεντρο (pic)

«Πόλεμος» στις παραλίες: Από τη μάχη της πετσέτας στο κυνήγι της ξαπλώστρας (πίνακες) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version