search icon

Bloomberg

Στο προσκήνιο και πάλι το «φάντασμα» του πληθωρισμού λόγω της ναυτιλίας (γράφημα)

Η σχετική σταθερότητα στο παγκόσμιο εμπόριο ενδέχεται να μην συνεχιστεί αν τα προβλήματα αποδειχθούν μακροπρόθεσμα

Η ιστορική διαταραχή του παγκόσμιου εμπορίου συνολικής αξίας 25 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που κορυφώθηκε πριν από δύο χρόνια άφησε βαθιές οικονομικές πληγές όπως ο πληθωρισμός και η ανησυχία για σοβαρές ελλείψεις αγαθών. 

Παράλληλα, δημιούργησε επίσης αποθέματα ασφαλείας σε εταιρείες όπως η Globe Electric του Τζέισον Σταρ, αφού οι ομάδες υπεύθυνες για την εξασφάλιση προμηθειών είναι πλέον πιο ευέλικτες, ενώ βασίζονται στην τεχνολογία και τα εργαλεία συγκέντρωσης δεδομένων για τις αποφάσεις τους.

Μέχρι στιγμής, το εμπόριο εμπορευμάτων αντέχει το πρώτο μεταπανδημικό σοκ, χωρίς αξιοσημείωτη έξαρση των παγκόσμιων τιμών καταναλωτή. Παρ’ όλα αυτά, κανείς δεν εγγυάται πως η σχετική σταθερότητα αυτή θα συνεχιστεί αν τα προβλήματα αποδειχθούν μακροπρόθεσμα ή αρχίσει να επηρεάζεται ο τομέας των χερσαίων μεταφορών.

«Πιστεύουμε ότι οι αγορές υποτιμούν τον κίνδυνο της αύξησης των τιμών της ναυτιλίας», ανέφεραν οικονομολόγοι της Nomura σε πρόσφατο ερευνητικό σημείωμά τους. «Το μοντέλο μας υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρξει αξιοσημείωτη ανοδική πίεση στον πληθωρισμό».

Για τις κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο που έχουν αρχίσει ή ετοιμάζουν μειώσεις των επιτοκίων, οποιαδήποτε αναζωπύρωση του πληθωρισμού θα αποτελούσε μεγάλη πρόκληση.

Αυτό, όμως, που θα μπορούσε να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι οι ενισχυμένες προσπάθειες της βιομηχανίας της ναυτιλίας για την αντιμετώπιση των ανισορροπιών.

«Ένα πράγμα που έχω μάθει τα τελευταία δύο χρόνια είναι πως δεν πρέπει να αναμένουμε τη σταθερότητα. Όταν τα πράγματα είναι πολύ ήρεμα, βεβαιωθείτε ότι έχετε έτοιμα εφεδρικά σχέδια», δήλωσε ο Σταρ. «Πρέπει να είμαστε πάντοτε έτοιμοι».

Η αστάθεια του παγκόσμιου εμπορίου αναδείχθηκε από τις επί έξι μήνες επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, που ελάχιστοι ειδικοί προέβλεψαν ότι θα διαρκούσαν τόσο πολύ.

Αν και οι διαταραχές δεν έχουν φτάσει στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εισαγωγείς προειδοποιούν ότι το κόστος θα πρέπει τελικά να μετακυλιστεί στους καταναλωτές, ενώ οι πρόσφατες αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα είναι ένα ακόμη κίνητρο για να μεταφέρουν την παραγωγή πιο κοντά στα σημεία πώλησης (nearshoring).

Οι προκλήσεις στις ΗΠΑ

Η εταιρεία COE Distributing με έδρα την Πενσυλβάνια συγκαταλέγεται στις εταιρείες που αισθάνονται το πλήγμα των πρόσφατων καθυστερήσεων. Η εταιρεία εμπορίας επίπλων γραφείου χρησιμοποιούσε τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας για να εισάγει περίπου το 50% των προϊόντων της από τους παραγωγούς της στην Ασία.

«Δεν έχει αντίκτυπο ή δεν είναι ορατό στην πλειονότητα των Αμερικανών καταναλωτών αυτή τη στιγμή, αλλά αρχίζουμε να βλέπουμε επιπτώσεις στο κόστος», δήλωσε ο Τζ. Ντ. Γιούινγκ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο οποίος προειδοποίησε ότι μπορεί να χρειαστεί να αυξήσει τις τιμές προς τους πελάτες του το επόμενο έτος.

Ανέφερε, επίσης ότι οι πρόσφατες δυσκολίες «σίγουρα εδραίωσαν» την απόφασή μας να φέρουμε την παραγωγή πιο κοντά στην πατρίδα μας, αν και αυτό θα είναι μια «μακροπρόθεσμη διαδικασία».

Για άλλες αμερικανικές εταιρείες, η έκθεση στους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς είναι πιο έντονη από ποτέ.

Ο Γκρεγκ Ντέιβιντσον, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Lalo, μιας εταιρείας βρεφικών προϊόντων που παραλαμβάνει εκατοντάδες εμπορευματοκιβώτια ετησίως από την Ασία, υποστηρίζει ότι το υψηλότερο ποσό που πλήρωσε για ένα κιβώτιο φορτίου 40 ποδών ήταν περίπου 21.000 δολάρια το 2022.

Τώρα, οι εικασίες του κλάδου είναι ότι οι τιμές κατευθύνονται και πάλι κοντά στα 20.000 δολάρια. Αυτό θα αποτελούσε ξεκάθαρα μια σημαντική αύξηση από τα 9.000 δολάρια που πλήρωσε πρόσφατα.

«Αν οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξηθούν ξανά σε αυτό το επίπεδο, αυτό θα οδηγήσει, προφανώς, στην αύξηση των τιμών ορισμένων αγαθών», δήλωσε ο Ντέιβιντσον.

Όπως δείχνουν τα πράγματα, έχουν ήδη εμφανιστεί ενδείξεις για τέτοιου είδους πιέσεις. Οι τιμές παραγωγού στις ΗΠΑ αυξήθηκαν ελαφρώς περισσότερο από ό,τι προβλεπόταν τον Ιούνιο.

Η τελευταία κρίση λαμβάνει χώρα ακριβώς την ώρα που οι χονδρέμποροι και οι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη σπεύδουν να δημιουργήσουν αποθέματα ενόψει της φθινοπωρινής περιόδου αγορών. Η απειλή υψηλότερων αμερικανικών δασμών στις κινεζικές εισαγωγές προσθέτει κι αυτή το «λιθαράκι» της στην ολοένα αυξανόμενη πίεση των τιμών.

«Το μόνο θετικό είναι η καλύτερη κατανόηση του προβλήματος που συνεχίζουμε να έχουμε όσον αφορά τις διαταραχές», δήλωσε ο Στίβεν Λαμάρ, πρόεδρος της American Apparel & Footwear Association, η οποία εκπροσωπεί πάνω από 1.000 κορυφαία εμπορικά brands. «Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα είναι ευκολότερο να το διαχειριστούμε ή να το αντιμετωπίσουμε».

Οι προκλήσεις της Ευρώπης

Δεδομένης της στενότερης γειτνίασής τους με την Ερυθρά Θάλασσα, οι ευρωπαϊκές εταιρείες αισθάνονται σημαντικές επιπτώσεις.

Η DFS Furniture Plc, μια βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων, εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη της τον περασμένο μήνα, επικαλούμενη τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα που αύξησαν το κόστος μεταφοράς και καθυστέρησαν τις παραδόσεις.

Ο Άλεξ Μπάλντοκ, διευθύνων σύμβουλος της Currys Plc, δήλωσε σε πρόσφατο investor call ότι το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και της λειτουργίας του τομέα των υπηρεσιών «έπληξε το μικτό περιθώριο κέρδους», αναγκάζοντας τη βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών ειδών να εφαρμόσει μέτρα ελέγχου του κόστους.

Η AddLife AB, μια εταιρεία βιοεπιστημών με έδρα τη Στοκχόλμη, δήλωσε ότι συνεργάζεται με τους προμηθευτές έτσι ώστε να αντιμετωπίσει τις «σημαντικές» καθυστερήσεις, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Φρέντρικ Ντάλμποργκ σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη. Ο ίδιος προσέθεσε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις δημιουργούνται αποθέματα ασφαλείας.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ενδείξεις ότι η πρόσφατη ναυτιλιακή κρίση μπορεί να βρίσκεται κοντά στην αποκορύφωσή της.

Διαπραγματευτική δύναμη

Η συμφόρηση στα λιμάνια της Σιγκαπούρης – ενός σημαντικού κόμβου μεταφόρτωσης για ασιατικά φορτία – φαίνεται να υποχωρεί, ενώ οι τιμές spot των εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ από την Ασία που παρακολουθεί η Xeneta, μια πλατφόρμα ανάλυσης εμπορικών μεταφορών με έδρα το Όσλο, φαίνεται να έχουν φτάσει στο ανώτατο όριό τους.

«Οι φορτωτές μπορούν και πάλι να αρχίσουν να βρίσκουν καλύτερες ευκαιρίες», δήλωσε η Έμιλι Στάουσμπολ, ανώτερη αναλυτής της Xeneta. «Καθώς η ισορροπία της διαπραγματευτικής δύναμης αρχίζει να μετατοπίζεται ξανά προς τους φορτωτές, αναμένουμε νέα μείωση των τιμών spot».

Σε πρόσφατη έρευνά τους, οι οικονομολόγοι της Wells Fargo, Τιμ Κουίνλαν, Σάνον Σίρι Γκράιν και Νικόλ Τσέρβι, ανέφεραν ότι «το σημερινό υψηλότερο κόστος ναυτιλίας είναι απίθανο να μετακυλιστεί πλήρως στον τελικό καταναλωτή».

Οι προσδοκίες αυτές θα μπορούσαν να αλλάξουν, ωστόσο, σε περίπτωση ενός άλλου σοκ, όπως η ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά, οι ταραχές στα γερμανικά λιμάνια ή μια απεργία των λιμενεργατών στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Globe Electric, η οποία μεταφέρει έως και 2.000 εμπορευματοκιβώτια ετησίως για πελάτες σε όλη τη Βόρεια Αμερική, φαίνεται συγκρατημένα αισιόδοξη για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές. Ο Σταρ ανέφερε πως οι τιμές των ναύλων θα πρέπει να αρχίσουν να σταθεροποιούνται και ενδεχομένως να μειωθούν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.

Αλλά «αν αυτό το πρόβλημα συνεχιστεί για άλλους έξι έως 12 μήνες, τότε θα πρέπει να γίνουν περισσότερες συζητήσεις σχετικά με την αύξηση των τιμών», προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη

ΑΑΔΕ: Τέλος τα «μαγειρέματα» με τις παραγγελίες στα τραπέζια

DBRS: Οξύς αλλά περιορισμένης διάρκειας ο οικονομικός αντίκτυπος από το τεχνολογικό black out

Q&R: Πώς θα τρέξει το επενδυτικό πλάνο των 19,1 εκατ.- Διοικητικές αλλαγές, εξαγορές και ανεκτέλεστο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version