Η τιμή του πρωινού στη Βρετανία αυξήθηκε άνω των £35, τη στιγμή που η έλλειψη λαχανικών στα βρετανικά σούπερ μάρκετ οδήγησε σε απότομη αύξηση του πληθωρισμού στη χώρα.
Οι τιμές της ντομάτας αυξήθηκαν κατά 6,4% τον Φεβρουάριο σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές Ιανουαρίου, στη δεύτερη θέση της κατάταξης του δείκτη Bloomberg Breakfast Index, πίσω από το ψωμί. Οι ελλείψεις αυτές οδήγησαν πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Tesco και Sainsbury’s στην επιβολή ανώτατου ορίου αγορών σε ορισμένα προϊόντα, τη στιγμή που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έβριθαν από φωτογραφίες με άδεια ράφια.
Σύμφωνα με το Office for National Statistics (ONS), η έλλειψη των λαχανικών έχει επιδεινώσει τη συνολική αύξηση του πληθωρισμού, ο οποίος άγγιξε το 10,4%, σε αντίθεση με τις πρόσφατες εκτιμήσεις των αναλυτών για μείωσή του υπό του 10%.
Η κρίση δημιουργήθηκε από τις ελλιπείς σοδειές στη νότια Ευρώπη και την Αφρική λόγω του κύματος ψύχους. Η αύξηση του κόστους του ηλεκτρικού έχει, επίσης, περιορίσει την καλλιέργεια τέτοιων λαχανικών σε θερμοκήπια της Βρετανίας.
Σύμφωνα με το Bloomberg, ο μέσος όρος του κόστους των προϊόντων για την παρασκευή ενός παραδοσιακού πρωϊνού αυξήθηκε κατά 22% σε ετήσιο επίπεδο τον Φεβρουάριο. Σημειωτέον πως ο δείκτης βασίζεται σε στοιχεία τιμών προϊόντων όπως λουκάνικα, μπέικον, αυγά, ψωμί, βούτυρο, ντομάτες, μανιτάρια, γάλα, τσάι και καφέ τα οποία παρέχει το ΟΝS.
Το συνολικό κόστος, εν κατακλείδι, αυξήθηκε κατά £6 στις £35,10 σε σχέση με πέρυσι. Η τιμή του γάλακτος καταγράφει τη σημαντικότερη αύξηση στο 43%, με το ψωμί και τα αυγά να έχουν καταγράψει αύξηση της τάξης του 33%.
«Τα νοικοκυριά παραμένουν υπό τον “ζυγό” του πληθωρισμού ο οποίος οφείλεται κυρίως στις αυξημένες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας», τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του British Retail Consortium, Χέλεν Ντίκινσον, προσθέτοντας πως «η μείωση της ισοτιμίας της στερλίνας έχει επίσης αυξήσει το κόστος εισαγωγής τέτοιων προϊόντων από την ηπειρωτική Ευρώπη».
Το ΟΝS ανέφερε πως, σε συνολικό επίπεδο, οι τιμές Φεβρουαρίου στα σούπερ μάρκετ της Βρετανίας κατέγραψαν την πιο απότομη αύξηση από -τουλάχιστον- το 2005. Οι καταναλωτές, πια, φαίνεται πως στρέφονται στα φθηνότερα σούπερ μάρκετ όπως Aldi και Lidl, λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Άλλες αλυσίδες όπως η WM Morrison Supermarkets Ltd έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις μεγάλης γκάμας προϊόντων έτσι ώστε να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Διαβάστε ακόμα