Η Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) και ο όμιλος PSA που κυκλοφορεί τα αυτοκίνητα Peugeot, προσπάθησαν να κάνουν τη συγχώνευσή τους τους όσο το δυνατόν πιο ισόρροπη, εγκαταλείποντας περιουσιακά στοιχεία τους, πληρώνοντας ειδικά μερίσματα και διανέμοντας προσεκτικά τις έδρες του διοικητικού συμβουλίου. Πάντως, δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για τους επενδυτές να καταλάβουν ποιος είναι στην πραγματικότητα ο αγοραστής.
Οι μετοχές της Fiat Chrysler (FCA) σημείωσαν άνοδο 10% την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση των δύο πλευρών, η οποία παρουσιάστηκε ως συγχώνευση 50-50. Η PSA, ιδιοκτήτης της Peugeot, αντίθετα, είδε τη μετοχή της να υποχωρεί κατά περίπου το ίδιο ποσό.
Τα μαθηματικά δείχνουν την πραγματικότητα. Οι μέτοχοι της Fiat θα λάβουν πριμ ύψους περίπου 5 δισεκατομμυρίων ευρώ (5,6 δισεκατομμύρια δολάρια), με βάση τις τιμές κλεισίματος την Τρίτη, πριν από τις αναφορές των συνομιλιών περί συγχώνευσης, καθώς και οι δύο πλευρές απαλλάσσονται από περιουσιακά στοιχεία προτού να ρίξουν τα εναπομείναντα κεφάλαιά τους στο κοινό -πλέον- ταμείο.
Η προσαρμογή των διαφορών στις αγοραίες αξίες και η καταβολή μερίσματος ύψους 5,5 δισ. ευρώ στους μετόχους της Fiat Chrysler, «η απόκτηση συμμετοχής 50/50 υποδηλώνει ότι η PSA καταβάλλει ασφάλιστρα ύψους 32% για να αναλάβει τον έλεγχο της FCA”, δήλωσε ο αναλυτής Φιλίπ Ουσουά σε ένα σημείωμά του. “Οι μέτοχοι της PSA αναλαμβάνουν μεγαλύτερο κίνδυνο αγοράς”.
Εκπρόσωποι της FCA και της PSA αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Το Παρίσι στηρίζει για πολλούς λόγους τη συγχώνευση
Πέραν των δηλώσεων του αρμόδιου υπουργού Μπρυνό Λε Μερ, το Bloomberg καταγράφει πέντε λόγους που η γαλλική κυβέρνηση στηρίζει τη συγχώνευση των δυο μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών:
1. Δυο ισχυροί παίκτες
Η κυβέρνηση μπορεί να έχει συνειδητοποιήσει ότι η δημιουργία δύο ισχυρών εταιρειών που προέρχονται από συγχώνευση, είναι καλύτερη από μία. Αν και πολύ δύσκολη, η συμπόρευση της Renault με τη Nissan Motor Co. και τη Mitsubishi Motors Corp. οδήγησε την ενοποιημένη τριπλέτα στην πρώτη θέση το 2018 μεταξύ των εταιριών αυτοκινήτων παγκοσμίως.
“Σε αυτή τη νέα παγκόσμια κατάσταση, οι δύο ενοποιημένες εταιρείες θα μπορούσαν να καταταγούν στις πρώτες τέσσερις κορυφαίες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο”, ανέφερε ο λε Μερ στη δήλωσή του.
2. Ανάκτηση χαμένου εδάφους
Η γαλλική κυβέρνηση δέχθηκε απρόσμενη δημόσια κριτική από τον πρόεδρο της Renault, Ζαν- Ντομινίκ Σενάρ, για το ναυάγιο της τελευταίας στιγμής τον Ιούνιο της προγραμματισμένης συγχώνευσης της εταιρείας με τη Fiat. Ο Τζον Έλκαν, πρόεδρος της ιταλοαμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αποχώρησε αιφνιδίως, κατηγορώντας «τις πολιτικές συνθήκες στη Γαλλία». Το κράτος είχε ζητήσει περισσότερο χρόνο για να κερδίσει υποστήριξη από τη Nissan, ένα αίτημα που οδήγησε τη Fiat να σταματήσει τις συζητήσεις.
3. Δύναμη
Ο διευθύνων σύμβουλος της PSA Κάρλος Ταβάρες, έχει χαρακτηριστεί ως “μάγος” από ορισμένους οικονομικούς αναλυτές για τη γρήγορη αναβίωση της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία έχει περιθώρια κέρδους, παρά τις κακές επιδόσεις στην Κίνα.
Αντίθετα, η Renault αυτή την εβδομάδα προειδοποίησε τους επενδυτές ότι το ετήσιο κέρδος της θα είναι χαμηλότερο από το αναμενόμενο, εν μέρει λόγω των ασθενών αποτελεσμάτων της Nissan. Η εταιρεία προσπαθεί επίσης να διορθώσει την προβληματική της συνεργασία με την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία έχει υποστεί πίεση μετά τη σύλληψη του πρώην επικεφαλής της, Κάρλος Γκοσν το Νοέμβριο του 2018. Κάνοντας το πρόβλημα οξύτερο, ο Σενάρ απέρριψε τον πρώην CEO Τιερύ Μπολόρ και ψάχνει για αντικατάσταση.
4. Εγγυήσεις θέσεων εργασίας
Η απασχόληση συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες προτεραιότητες για τη Γαλλία, λόγω της γενικότερης κάμψης της αυτοκινητοβιομηχανίας και της εξασθένισης των ευρωπαϊκών οικονομιών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν σήμερα ότι αποσκοπούσαν στη δημιουργία ετήσιων συνεργειών ύψους περίπου 3,7 δις ευρώ (4,1 δισεκατομμύρια δολάρια), χωρίς να κλείσουν κάποιες από τις εγκαταστάσεις τους.
Ωστόσο, κατά την εξέταση της προοπτικής συγχώνευσης PSA- Fiat, η κυβέρνηση θα είναι «ιδιαίτερα προσεκτική» στη διατήρηση του βιομηχανικού αποτυπώματος στη Γαλλία, σύμφωνα με τη δήλωση.
5. Το όνειρο των μπαταριών
Η Γαλλία κατέστησε σαφές ότι θα εξετάσει συνολικά τη συμφωνία μεταξύ της Fiat και της PSA για τη δέσμευσή τους σχετικά με τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κατασκευαστή μπαταριών αυτοκινήτων. Αυτή ήταν μια από τις προϋποθέσεις για την υποστήριξη της – αποτυχημένης, τελικά- συμφωνίας μεταξύ της Fiat και της Renault.