Το 2023, εκτός από τη μείωση του πληθωρισμού και την εξασθένιση της κατήφειας από την πανδημία, φαίνεται πως τελειώνει με άλλη μία οικονομική «καταιγίδα», καθώς η ναυτιλία και οι λιανοπωλητές οι οποίοι βασίζονται σε αυτή αντιμετωπίζουν κρίσεις στις δύο μεγάλες Διώρυγες του κόσμου.
Οι Χούθι, σε μια επίδειξη δύναμης, επιτίθενται σε εμπορικά πλοία καθώς περνούν από την Υεμένη καθ’ οδόν προς τη Διώρυγα του Σουέζ. Περίπου 7.200 μίλια δυτικότερα, η άλλη βασική υδάτινη οδός στον Παναμά διαταράσσεται από την ξηρασία.
Τα προβλήματα αυτά αναγκάζουν τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο να προχωρά σε τεράστιες παρακάμψεις, αυξάνοντας παράλληλα και το κόστος των ναύλων.
Περίπου 180 πλοία φορτωμένα με εμπορευματοκιβώτια έχουν εκτραπεί και επιλέγουν τον περίπλου της Αφρικής, σύμφωνα με την Flexport Inc.
Εκατοντάδες ακόμα εξ αυτών είναι σχεδόν βέβαιο πως θα τα ακολουθήσουν αφού οι Χούθι έχουν ανακοινώσει πως θα συνεχίσουν τις επιθέσεις. Τα προβλήματα στον Παναμά, παράλληλα, συνεχίζονται καθώς η χαμηλή στάθμη των υδάτων περιορίζει τον αριθμό των διελεύσεων.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι εκτροπές αυτές εγκλωβίζουν πλοία τα οποία μεταφέρουν κάθε λογής εμπορεύματα. Βραχυπρόθεσμα, το πρόβλημα αυτό θα αυξήσει το κόστος και θα προκαλέσει πολλές καθυστερήσεις, ενώ θα περιπλέξει τα logistics των εταιρειών οι οποίες βασίζονται στα δρομολόγια αυτά.
Το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω εμπορευματοκιβωτίων 40 ποδών από την Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκε κατά 16% την περασμένη εβδομάδα και κατά 41% αυτόν το μήνα, σύμφωνα με τον δείκτη Drewry World Container Index.
To timing της νέας κρίσης για τον κλάδο των logistics δεν είναι ιδανικό. Όλα τα πλοία τα οποία εκτρέπονται από τη Διώρυγα του Σουέζ θα καθυστερήσουν τουλάχιστον μία ή δύο εβδομάδες. Όλα αυτά λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια μίας από τις πιο δύσκολες περιόδους του έτους για τις εξαγωγές από την Κίνα και τον ανεφοδιασμό των αποθεμάτων των λιανοπωλητών, λίγο πριν κλείσουν τα εργοστάσια για το κινεζικό νέο έτος.
Πολλές εταιρείες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχουν πρόσφατα καταφέρει να προσαρμόσουν τα αποθέματά τους σε φυσιολογικά επίπεδα και δυσκολεύονται να προγραμματίσουν τη ζήτηση για το 2024 δεδομένης της γεωπολιτικής, εντείνοντας τις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν τη στιγμή που οι κεντρικές τράπεζες μελετούν την πιθανότητα παύσης του κύκλου αύξησης των επιτοκίων.
Oι ναυτιλιακές σταθμίζουν τις επιλογές τους και πλέουν προς το νότιο ημισφαίριο, θυμίζοντας καταστάσεις του 18ου αιώνα πριν από την κατασκευή των δύο συντομότερων θαλάσσιων οδών του Σουέζ και του Παναμά.
Άλλες εταιρείες εξετάζουν τις εναλλακτικές, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών παρά την πρόσφατη αύξηση των τιμών τους.
Η Abercrombie & Fitch Co., σκοπεύει να στραφεί σε αερομεταφορές, αφού τα φορτία από την Ινδία, τη Σρι Λάνκα και το Μπαγκλαντές ακολουθούσαν συνήθως τη διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Η ΙΚΕΑ, παράλληλα, προειδοποίησε για πιθανές ελλείψεις σε ορισμένα προϊόντα.
Εταιρείες οι οποίες πραγματοποιούν πολλές συναλλαγές με μεταφορικές για λογαριασμό των πελατών τους προσπαθούν να υπολογίσουν νέους χρόνους άφιξης φορτίων. Η δανέζικη εφοδιαστική DSV, από την πλευρά της, υπολογίζει πως οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και τα πλοία που δεσμεύονται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα μειώσουν τη χωρητικότητα ως και κατά 20%.
Σύμφωνα με το στέλεχος της Geodis, Έρικ Μάρτιν-Νιούβιλ, το κόστος μεταφοράς από την Ασία προς την Ευρώπη ενδέχεται να είναι τέσσερις εώς πέντε φορές υψηλότερο, με παρόμοιες εκτιμήσεις και για τα πλοία τα οποία πλέουν από την Ασία μέχρι τις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ.
Οι σιδηροδρομικές μεταφορές από την Κίνα μέχρι τη Ρωσία είναι προφανώς αδύνατες λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Οι μαχητές Χούθι δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν τις επιθέσεις τους παρά τις αποφάσεις των ΗΠΑ για τη συγκρότηση διεθνούς ομάδας κρούσης.
Το κύριο μέλημα της ομάδας αυτής θα είναι η άμυνα, κάτι το οποίο σημαίνει πως οι ναυτιλιακές θα θελήσουν να δουν πόσο επιτυχής είναι πριν επιστρέψουν στην περιοχή.
Η κρίση στον Παναμά σχετίζεται με τις καιρικές συνθήκες και αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι τον Φεβρουάριο.
Σύμφωνα με τον Ραούλ Καπούρ της S&P Global Commodity Insights, το οικονομικό κόστος θα συνεχίσει την αύξησή του μέχρι να αποκατασταθεί η ασφαλής διέλευση των πλίων.
«Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει πως οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι συγκρούσεις γίνονται ολοένα και μεγαλύτερη απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο», ανέφερε ο Καπούρ.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο πρόσφατης ανάλυσης του Bloomberg Economics, θα υπάρξει περιορισμένος αντίκτυπος στην παγκόσμια οικονομία, καθώς η παγκόσμια ναυτιλία θα επαναφέρει τη χωρητικότητά της σε κανονικά επίπεδα μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Η αναλυτής Μαέβα Κάζιν δήλωσε πως οι τιμές των ναύλων αποτελούν μικρό μέρος των τιμών καταναλωτή, οπότε ο γενικός αντίκτυπος στον πληθωρισμό θα είναι περιορισμένος εκτός αν τα προβλήματα επιμείνουν για πολλούς μήνες.
Η εκτροπή της πλεύσης και οι καθυστερήσεις δεν είναι τα μόνα προβλήματα, αφού το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας είναι γνωστό για τις δύσκολες και απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες που επικρατούν.
Διαβάστε ακόμη
Θέρμανση με ηλεκτρικό ρεύμα: Όλες οι απαντήσεις για την επιδότηση
Πλειστηριασμοί: Ποια «βαριά ονόματα» έχασαν τις βίλες τους τη χρονιά που φεύγει (pics)
Βόμβα €600 εκατ. από τα ελλείμματα στις ΑΠΕ και τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ