Η Boeing Co. αντιμετωπίζει πιθανή ποινική δίωξη, αφού το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι η εταιρεία παραβίασε τη συμφωνία που συνδέεται με δύο θανατηφόρα δυστυχήματα πριν από μια πενταετία, εντείνοντας τα προβλήματα της περιδινισμένης σε κρίση αμερικανικής εταιρείας αεροδιαστημικής.

Η εταιρεία παραβίασε τον διακανονισμό ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων «παραλείποντας να σχεδιάσει, να εφαρμόσει και να επιβάλει ένα πρόγραμμα συμμόρφωσης και δεοντολογίας για την πρόληψη και τον εντοπισμό παραβιάσεων των αμερικανικών νόμων περί απάτης σε όλες τις δραστηριότητές της», σύμφωνα με την πρόσφατη κατάθεση.

Η Boeing έχει πλέον τέσσερις εβδομάδες για να απαντήσει με την ανάλυση και τα σχόλιά της, τα οποία θα ληφθούν υπόψη όσον αφορά τυχόν επόμενα βήματα. Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ δήλωσε ότι εξακολουθεί να μελετά τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσει, συμπεριλαμβανομένου του αν και πώς θα τιμωρήσει την εταιρεία.

Η απόφαση κλιμακώνει τους νομικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών στον απόηχο μιας παρ’ ολίγον καταστροφής στις αρχές Ιανουαρίου, όταν ένα πάνελ της ατράκτου αποκολλήθηκε από ένα 737 Max 9 της Alaska Airlines εν μέσω πτήσης, αφού οι εργαζόμενοι δεν εγκατέστησαν κρίσιμες βίδες.

Το ατύχημα συνέβη δύο ημέρες πριν από τη λήξη της συμφωνίας αναβολής της δίωξης, με την οποία η Boeing συμφώνησε να συμμορφωθεί με τον διακανονισμό και να συνεργαστεί με την κυβέρνηση για μια περίοδο τριών ετών, μετά την οποία η κατηγορία θα αποσυρθεί.

«Πιστεύουμε ότι έχουμε τηρήσει τους όρους της συμφωνίας αυτής και ανυπομονούμε να μας δοθεί η ευκαιρία να απαντήσουμε στο Υπουργείο για το θέμα αυτό», ανέφερε η Boeing σε δήλωσή της μετά την κατάθεση της αίτησης από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η εταιρεία υιοθέτησε ένα πρόγραμμα συμμόρφωσης που έχει σχεδιαστεί για να την αποτρέψει την εξαπάτηση των ρυθμιστικών αρχών, συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA). Η συμφωνία αναστολής της δίωξης, που επιτεύχθηκε στις τελευταίες ημέρες της διακυβέρνησης Τραμπ, φάνηκε να δίνει στην Boeing μια ευκαιρία, παρά τα δύο δυστυχήματα που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους.

Δημόσια κατακραυγή

Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν μετά την απόφαση του υπουργείου. Η μετοχή έχει σημειώσει πτώση 31% μέχρι στιγμής φέτος, τη δεύτερη χειρότερη επίδοση στον Dow Jones Ιndustrial Average.

Η Boeing αντιμετωπίζει επίσης ένα άλλο τελεσίγραφο της FAA, για να εκπονήσει ένα σχέδιο για να διορθώσει αυτό που η ρυθμιστική αρχή αποκάλεσε «συστημικά» ζητήματα ελέγχου ποιότητας. Αυτές οι 90 ημέρες, που αποφασίστηκαν στα τέλη Φεβρουαρίου, πρόκειται να λήξουν στο τέλος αυτού του μήνα.

Οι εισαγγελείς των ΗΠΑ στο Σιάτλ έχουν ήδη αποστείλει κλητεύσεις ζητώντας έγγραφα από την Boeing και την εταιρεία Spirit AeroSystems Holdings Inc. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ εξετάζει επίσης τα σχόλια της Boeing σχετικά με τις πρακτικές ασφαλείας της μετά το ατύχημα της Alaska Air.

Η συμφωνία του 2021 να μην ασκηθεί δίωξη κατά της Boeing για τα δύο δυστυχήματα των επιβατικών αεροσκαφών 737 Max προκάλεσε έντονες επικρίσεις, μεταξύ άλλων από τις οικογένειες των θυμάτων.

Τα μέλη των οικογενειών των θυμάτων εξοργίστηκαν που οι εισαγγελείς δεν τους προσέγγισαν πριν από την επίτευξη της συμφωνίας με την Boeing, η οποία συμφώνησε να καταβάλει ποινικό πρόστιμο 243 εκατομμυρίων δολαρίων, αλλά της επετράπη να αποφύγει την κατηγορία της απάτης για την απόκρυψη σημαντικών πληροφοριών σχετικά με το 737 Max από την FAA.

Το 2022, οι οικογένειες κατάφεραν να πείσουν τον δικαστή της υπόθεσης ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης τις είχε αποκλείσει αδικαιολόγητα, κατά παράβαση του νόμου για τα δικαιώματα των θυμάτων εγκλημάτων. Παρ’ όλα αυτά, όπως αναφέρει το Bloomberg, ο δικαστής αρνήθηκε να αλλάξει τους όρους της συμφωνίας της Boeing.

Ο έλεγχος της Boeing έχει ενταθεί τους μήνες μετά το ατύχημα της Alaska Airlines, την έκθεση της FAA και εν μέσω ενός κύματος νέων καταγγελιών από πληροφοριοδότες σχετικά με τις πρακτικές κατασκευής της εταιρείας. Οι επιτροπές του Κογκρέσου, συμπεριλαμβανομένης της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας, έχουν ήδη πραγματοποιήσει συναντήσεις για ορισμένα από αυτά τα ζητήματα, ενώ σχεδιάζεται να καταθέσουν στο εγγύς μέλλον τόσο η FAA όσο και τα στελέχη της Boeing.

Οι δικηγόροι των οικογενειών των θυμάτων της συντριβής χαιρέτισαν τα ευρήματα του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

«Αυτό είναι ένα θετικό πρώτο βήμα για τις οικογένειες, που άργησε πολύ να γίνει», δήλωσε ο Πολ Κασέλ, δικηγόρος που εκπροσωπεί τις οικογένειες των θυμάτων. «Αναμένουμε περαιτέρω δράση από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για να καταστήσουμε την Boeing υπεύθυνη και σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε τη συνάντησή μας στις 31 Μαΐου για να εξηγήσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες τι πιστεύουμε ότι θα ήταν μια ικανοποιητική τιμωρία για τη συνεχιζόμενη εγκληματική συμπεριφορά της εταιρείας».

Η Έριν Άπλμπαουμ, στέλεχος της Kreindler & Kreindler LLP, η οποία επίσης εκπροσωπεί οικογένειες των θυμάτων, δήλωσε ότι οι πελάτες της «ελπίζουν ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα συνεχίσει να ζητά δικαιοσύνη για τα θύματα της Boeing και θα προχωρήσει σε δίωξη της Boeing για τις κατάφωρες εγκληματικές πράξεις της που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο 346 αθώων ανθρώπων».

Το υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε ότι σχεδιάζει να συσκεφθεί με τις οικογένειες και τους δικηγόρους τους στις 31 Μαΐου και να ενημερώσει το δικαστήριο για την απόφασή του σχετικά με οποιαδήποτε ποινή κατά της Boeing το αργότερο έως τις 7 Ιουλίου.

Η Boeing έλαβε μέτρα για τη βελτίωση της ασφάλειας μετά τα δύο δυστυχήματα του 737 Max το 2018 και το 2019, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός επικεφαλής αξιωματικού αεροδιαστημικής ασφάλειας και της αλλαγής της διοικητικής δομής, ώστε οι μηχανικοί της να αναφέρονται στον επικεφαλής μηχανικό Χάουαρντ Μακένζι και όχι σε επιχειρηματίες.

Πάραυτα, τα μέτρα αυτά δεν αποδείχθηκαν αρκετά, σύμφωνα με την έκθεση που εξέδωσε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας τον Φεβρουάριο.

Πολυετής μελέτη διαπίστωσε ότι πολλοί υπάλληλοι της Boeing δεν γνώριζαν πώς να επισημάνουν πιθανά ζητήματα ασφάλειας και δεν εμπιστεύονταν το πρόγραμμα «Speak Up» που έθεσε σε εφαρμογή η εταιρεία για την επισήμανση παραβάσεων. Η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών κατηγορήθηκε επίσης για αναποτελεσματικές διαδικασίες συναρμολόγησης και εκπαίδευσης.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Το ξέσπασμα της χονδρεμπορικής τιμής ανοίγει παράθυρο για τσιμπημένες τιμές τον Ιούνιο

Στο στόχαστρο της Εφορίας μεταβιβάσεις και γονικές παροχές

Ο Έλληνας επιχειρηματίας που δίνει νέα πνοή στην παλιά Κούβα (pics + vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ