Η τουριστική βιομηχανία του Μαυρίκιου, που αποτελεί τον βασικό οικονομικό μοχλό της νησιωτικής χώρας του Ινδικού Ωκεανού, οδεύει προς επιβράδυνση των αφίξεων και των εσόδων το 2024, καθώς τα λεγόμενα «ταξίδια εκδίκησης» (revenge trips) εξασθενούν και ο παγκόσμιος ανταγωνισμός αυξάνεται. Το γεγονός αυτό ενισχύει την ανησυχία για την τοπική οικονομία αλλά και τη δυνατότητα να προσφέρει μεγάλες αξίες για τους επισκέπτες.
Μέχρι πέρυσι, τα στοιχεία για τον τουρισμό σε αυτό το απομονωμένο αφρικανικό νησί, γνωστό για τις μαργαριταρένιες παραλίες και τα πολυτελή θέρετρα, έδιναν μια εικόνα διαρκούς ανάπτυξης μετά την πανδημία. Το 2023, τα ακαθάριστα έσοδα από τον τουρισμό αυξήθηκαν κατά το ένα τρίτο σε 86 δισεκατομμύρια ρουπίες (1,84 δισεκατομμύρια δολάρια) σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με την Τράπεζα του Μαυρίκιου με έδρα το Πορτ Λούις, και ο αριθμός των επισκεπτών σημείωσε άνοδο 30% σε ετήσια βάση σε σχεδόν 1,3 εκατομμύρια κατά την ίδια περίοδο. Οι αφίξεις του Δεκεμβρίου έφτασαν τις 149.145, οι δεύτερες υψηλότερες από τα τέλη του 2019.
Αυτό έχει καταστήσει τον τουρισμό σημαντικό παράγοντα της οικονομικής ανάπτυξης του Μαυρίκιου, οδηγώντας την επέκταση στο 7,1% πέρυσι, από 8,7% το 2022.
Τώρα, ο κλάδος μπορεί να αρχίσει να συναντά εμπόδια, με το Υπουργείο Οικονομικών να προβλέπει ότι η οικονομία των 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων – με επικεφαλής τον τομέα της φιλοξενίας – θα αναπτυχθεί μόνο κατά 6,5% το τρέχον έτος. Οι αφίξεις προβλέπεται να φθάσουν τα 1,4 εκατομμύρια, στα ίδια επίπεδα με το 2019, πριν η πανδημία του κορωνοϊού καθηλώσει την ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία.
Η αιτία, σύμφωνα με την Τζόσλιν Κουόκ, διευθύνουσα σύμβουλο της ένωσης ξενοδόχων και εστιατορίων, είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός από άλλους προορισμούς όπως οι Μαλδίβες και η Ζανζιβάρη (που έχουν μεγαλύτερο κύρος για τους διεθνείς τουρίστες που αναζητούν την πολιτέλεια) ή το Ντουμπάι και η Δομινικανή Δημοκρατία (που προσφέρουν πιο εύκολη αεροπορική πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών).
«Τα ταξίδια εκδίκησης ξεθωριάζουν πλέον γρήγορα» αναφέρει ο Κουόκ σε σχόλια που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. «Με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από άλλους προορισμούς, η ανταγωνιστικότητα των τιμών και της αγοράς μας θα τεθεί υπό σοβαρή αμφισβήτηση».
Για τους καταναλωτές αυτό μπορεί να ανοίξει μια ευκαιρία για την εύρεση μεγαλύτερης αξίας (value for money), η οποία ήταν δύσκολο να βρεθεί στον κόσμο των καταλυμάτων πέντε αστέρων. Ενόψει της υψηλής περιόδου του Μαυρίκιου, η οποία εκτείνεται από τον Οκτώβριο έως τον Μάρτιο, πολλά από τα καλύτερα θέρετρα της χώρας προσφέρουν εκπτώσεις 20-25% από τις τυπικές τιμές τους, σύμφωνα με στοιχεία της Google Hotels.
Οι προσφορές είναι πιο πολλές λίγο πριν από την έναρξη της υψηλής τουριστικής περιόδου. Μια διανυκτέρευση στο Four Seasons Resort Mauritius at Anahita, το οποίο αποτελείται από 136 ευρύχωρες βίλες σε ένα ιδιωτικό νησί και συγκαταλέγεται στα ακριβότερα ξενοδοχεία της χώρας, είναι επί του παρόντος διαθέσιμη από 595 δολάρια ανά διανυκτέρευση τον Σεπτέμβριο, 19% λιγότερο από το κανονικό. Ένα άλλο πολυτελές ξενοδοχείο, το Lux Le Morne, προσφέρεται από 265 δολάρια ανά διανυκτέρευση, που σύμφωνα με τη Google είναι 33% λιγότερο από το συνηθισμένο.
Αυτό αντικατοπτρίζει την κάμψη από μια συνεχή ανάκαμψη μετά την πανδημία, η οποία ξεκίνησε με το άνοιγμα ων συνόρων τον Οκτώβριο του 2021. Ο Μαυρίκιος επωφελήθηκε από το φαινόμενο του «ταξιδιού εκδίκησης», καθώς η χώρα θεωρείται εδώ και καιρό ως προορισμός που δεν «ενέχει κινδύνους» για κανέναν ταξιδιώτη, λέει η Κουόκ. Αυτή η φήμη επεκτάθηκε σε έναν νέο ορισμό της ασφάλειας που συνδέεται με τους ευρύχωρους, μη πολυσύχναστους υπαίθριους χώρους – κάτι που ισχύει για την πλειονότητα των παραλιών της χώρας.
«Οι ταξιδιώτες μετά την εποχή της Covid, αναζητούσαν ασφαλείς προορισμούς. Ο Μαυρίκιος ανήκει σε αυτή την ομάδα» αναφέρει σε σχόλια που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. «Φυσικά τα πολυτελή θέρετρα έχουν μια επιρροή. Η ποιότητα είναι το κύριο χαρακτηριστικό».
Το διετές ράλι ενίσχυσε τα έσοδα και τα κέρδη των ξενοδοχειακών ομίλων στον τομέα της πολυτέλειας. Η New Mauritius Hotels, ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια οκτώ ξενοδοχείων 5 αστέρων και 4 αστέρων στη χώρα, δήλωσε ότι τα έσοδα έφθασαν το ρεκόρ των 14 δισεκατομμυρίων ρουπιών από την αρχή της χρονιάς μέχρι τον Ιούνιο. Και οι πωλήσεις της Lux Island Resorts για το εξάμηνο έως τον Δεκέμβριο αυξήθηκαν κατά 21% σε 4,6 δισεκατομμύρια ρουπίες.
Αν και τα ποσοστά πληρότητας κινούνται θετικά για το πρώτο εξάμηνο του 2024, η χώρα θα αντιμετωπίσει σκληρότερο ανταγωνισμό σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα χρόνια καθώς πλησιάζει το δεύτερο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, η χώρα χάνει επισκέπτες από τις Μαλδίβες, όπου οι τιμές των ξενοδοχείων είναι υψηλότερες, αλλά συνδυάζονται με πιο προσιτές τιμές αεροπορικών εισιτηρίων και μικρότερες πτήσεις, με ταξίδια που διαρκούν μικρότερο χρονικό διάστημα – συνήθως 8 ημέρες, αντί για τα πακέτα 10 ημερών που πωλούνται συνήθως για τον Μαυρίκιο. Η Κουόκ αποκαλεί τις προσφορές των Μαλδίβων «επιθετικούς ανταγωνιστές». Και συμπληρώνει ότι θα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά.
Διαβάστε ακόμη
Yποτονική η αγοραστική κίνηση στις χειμερινές εκπτώσεις – Τι προτίμησαν οι καταναλωτές
Στην 3η θέση παγκοσμίως σε αξία στόλου η Ελλάδα με 169,3 δισεκατομμύρια (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ