Γεμάτα αεροσκάφη, ελάχιστος χώρος και έλλειψη δωρεάν ποτών. Πρόκειται για τη νέα πραγματικότητα των παγκόσμιων αεροπορικών ταξιδίων για όλο και περισσότερους επιβάτες, καθώς οι αεροπορικές αγωνίζονται να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Οι μικρές καμπίνες και οι λιτές ανέσεις που προσφέρουν οι αεροπορικές χαμηλού κόστους εμφανίστηκαν πριν από μισό αιώνα, μετατρέποντας τις πτήσεις σε κάτι προσιτό για τις μάζες.
Από τότε που η Southwest Airlines Co απογειώθηκε για πρώτη φορά από το Ντάλας το 1971, το παράδειγμά της έχουν ακολουθήσει δεκάδες αεροπορικές όπως Ryanair Holdings Plc, AirAsia Bhd και IndiGo, οι οποίες αναμετρώνται με τους ακριβότερους παραδοσιακούς αερομεταφορείς.
Με τα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια να έχουν σχεδόν πλήρως ανακάμψει από την πανδημία, η μείωση των εκπομπών ρύπων αποτελεί και πάλι την μεγαλύτερη πρόκληση την οποία αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Το επιχειρηματικό μοντέλο χαμηλού κόστους και περιορισμένης πολυτέλειας που εκδημοκράτισε τα αεροπορικά ταξίδια τις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει τώρα ένα απίθανο πρότυπο για τη μείωση της ρύπανσης.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η εμμονή των οικονομικών αεροπορικών εταιρειών για μείωση του βάρους τους προκειμένου να εξοικονομήσουν καύσιμα μέσω της εγκατάστασης λεπτών καθισμάτων, της κατάργησης των business class και την εγκατάλειψη έξτρα ανέσεων όπως κουβέρτες και ποτά, αποτελεί μία ανορθόδοξη λύση για το πρόβλημα της ρύπανσης.
Οι πέντε αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο οι οποίες εκπέμπουν τους λιγότερους ρύπους ανά επιβάτη είναι όλες αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας Envest Global για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η Wizz Air Holdings Plc, αεροπορική η οποία εδρεύει στην Ουγγαρία και εξυπηρετεί κυρίως την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, ηγείται της λίστας αυτής.
Οι μεγάλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Delta Air Lines Inc., Cathay Pacific Airways Ltd. και British Airways, έχουν σχεδόν διπλάσιες εκπομπές για κάθε επιβάτη που μεταφέρουν, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Αυτό αποτελεί άσχημα νέα για όσους έχουν συνηθίσει να επιλέγουν τις ευρύχωρες premium θέσεις. Δεδομένου του ότι η προθεσμία του 2050 για το net-zero των αεροπορικών πλησιάζει, τα στοιχεία για τις εκπομπές υποδηλώνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει στην πραγματικότητα να στριμώξουν περισσότερους επιβάτες στα αεροσκάφη τους, να τους προσφέρουν λιγότερο χώρο και να μειώσουν τα τρόφιμα και τα ποτά, προκειμένου να καταστήσουν τις πτήσεις περιβαλλοντικά βιώσιμες.
«Αυτό το μοντέλο χαμηλού κόστους ευθυγραμμίζεται με τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής χαμηλών εκπομπών άνθρακα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Envest Global, Ντέιβιντ Γουίλς, προσθέτοντας πως «όλα είναι σχεδιασμένα για την ελαχιστοποίηση του κόστους καυσίμων ανά επιβάτη».
Χωρίς αναθεώρηση των τρεχόντων δεδομένων και πρακτικών τους, οι αεροπορικές δεν πρόκειται να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών μέχρι τα μέσα του αιώνα. Το μερίδιο του κλάδου όσον αφορά την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα πρόκειται να εκτοξευθεί στα ύψη καθώς οι λοιποί τομείς απογαλακτίζονται από τον άνθρακα. Η αεροπορική βιομηχανία «δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του net-zero» σύμφωνα με τον ΙΕΑ.
Οι αεροπορικές εταιρείες που δεν λαμβάνουν επαρκή μέτρα κινδυνεύουν με πρόστιμα και αυστηρότερη εποπτεία. Οι εισφορές καυσίμων αποτελούν ήδη πραγματικότητα στην Ευρώπη, η οποία ηγείται των προσπαθειών για την μετατροπή των αεροπορικών πτήσεων σε κάτι φιλικότερο προς το περιβάλλον.
Τα καθίσματα στις καμπίνες των αεροσκαφών της business και της πρώτης θέσης δημιουργούν μεγαλύτερο αποτύπωμα άνθρακα για τους επιβάτες τους, επειδή καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και είναι βαρύτερα από τα αντίστοιχα της οικονομικής θέσης.
Για παράδειγμα σύμφωνα με τον υπολογιστή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, ένας επιβάτης με κανονική θέση ο οποίος πετάει από το Χονγκ Κονγκ στη Σιγκαπούρη με αεροσκάφος Airbus SE A350, θα παράγει 170 κιλά εκπομπών αερίων. Το ίδιο ταξίδι στην business class παράγει 682 κιλά. Μια διαδρομή στην premium economy παράγει 256 κιλά αερίων.
Κάθε επιπλέον επιβάτης τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να στριμώξουν στο αεροπλάνο και κάθε κιλό που μπορούν να αφαιρέσουν από την καμπίνα, συμβάλλει στη μείωση των ατομικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του κάθε πελάτη.
Οι οικονομικές αεροπορικές έχουν μετατρέψει αυτή την επιστήμη σε πραγματική τέχνη. Το 2009, η Ryanair μελέτησε την ιδέα να ξηλώσει τα καθίσματα για να δημιουργήσει μια καμπίνα όρθιας θέσης όπου θα μπορούσαν να χωρέσουν περισσότεροι άνθρωποι. Πριν από την πανδημία, η Cebu Air Inc. μετακινούσε κουζίνες και μπάνια σε ορισμένα από τα νέα αεροσκάφη Airbus SE A330neo για να δημιουργήσει περισσότερες θέσεις. Οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους εξοπλίζουν συνήθως τα αεροπλάνα με μη ανακλινόμενα καθίσματα χωρίς οθόνες ψυχαγωγίας για να μειώσουν το συνολικό βάρος.
Αν και είναι αποδοτικό σε καύσιμα, το κίνημα των φθηνότερων πτήσεων έχει επίσης οδηγήσει σε έκρηξη της ζήτησης αεροπορικών ταξιδιών λόγω των χαμηλότερων τιμών των εισιτηρίων.
Οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους ήταν υπεύθυνοι για σχεδόν το 90% της αύξησης της χρήσης καυσίμων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες μεταξύ του 2005 και του 2019. Όπως δήλωσε η ICCT, η βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίμων των αεροπορικών αυτών απλώς δεν μπόρεσε να εξισορροπήσει και να συμβαδίσει με την αύξηση των επιβατών τους.
Οι εκτιμήσεις με βάση τις εκπομπές ανά επιβάτη παραβλέπουν επίσης το φορτίο που οι ακριβότερες αεροπορικές είναι πιθανότερο να μεταφέρουν.
Παρόλα αυτά, το ερώτημα στο οποίο καλούνται να δώσουν απαντήσεις οι αεροπορικές εταιρείες, οι ρυθμιστικές αρχές και οι κυβερνήσεις είναι αυτό της ευρύτερης και καλύτερης αξιοποίησης της αποδοτικότητας των καυσίμων.
Η καύση μικρότερων ποσοτήτων ρυπογόνων καυσίμων είναι κι αυτή κρίσιμη, αφού το σχέδιο της αεροπορικής βιομηχανίας για τη μετάβαση σε βιώσιμα καύσιμα δεν βαίνει καλώς. Η τρέχουσα παραγωγή των καθαρότερων πηγών ενέργειας αποτελεί μόλις το 1% των παγκόσμιων αναγκών των αερομεταφορών σε καύσιμα και ο αριθμός των επιβατών σε βάθος δύο δεκαετιών προβλέπεται να διπλασιαστεί σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2019, σε πάνω από 8 δισεκατομμύρια ταξιδιώτες.
Η ζήτηση για θέσεις στην business class και την premium economy έχει αυξηθεί μετά την πανδημία, εν μέρει επειδή οι ταξιδιώτες οι οποίοι διαθέτουν μετρητά ή πόντους επιβράβευσης απολαμβάνουν την επιστροφή τους στην κανονικότητα. Παρ’ όλα αυτά η ανάγκη για περισσότερη λιτότητα στους αιθέρες εγείρει ερωτήματα όσον αφορά τη μακροβιότητα και την οικονομική προσιτότητα των πολυτελών αεροπορικών ταξιδιών.
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ