Σε ένα βίντεο που κυκλοφόρησε online τον περασμένο Σεπτέμβριο, ένας κοινωνικός επιστήμονας που ονομάζεται Alex Specter έκανε μια σοβαρή επισήμανση για ένα νέο εγχείρημα. Ο Specter, με το ανοικτό πουκάμισο και το μπλουζάκι της Silicon Valley, καυχήθηκε ότι η εταιρεία του, η Philometrics θα έφερνε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο θα γίνονταν από δω και μπρος οι online έρευνες, διευκολύνοντας έτσι τις εταιρείες να σχεδιάζουν ερωτηματολόγια, στα οποία οι χρήστες θα μπορούσαν να ανταποκριθούν πραγματικά από το Facebook, το Twitter ή άλλους ιστότοπους. Βασικά, είπε, οι έρευνες θα μπορούσαν να προβλέψουν καλύτερα τις απαντήσεις για μεγάλες ομάδες, από στοιχεία προερχόμενα από έναν μικρό αριθμό ερωτηθέντων και διαφημίσεις που απευθύνονται σε επιλεγμένο κοινό.

“Η πραγματικότητα είναι ότι το να λειτουργούμε με πολλά δεδομένα και με τα κοινωνικά μέσα είναι απίστευτα δύσκολο”, δήλωσε ο Specter, που συνηθέστερα συνεργάζεται με τον Aleksandr Kogan, τον οποίο χρησιμοποιεί ως ερευνητή του Πανεπιστημίου του Cambridge. “Θέλετε να συνεργαστείτε με ανθρώπους που έχουν μεγάλη εμπειρία. Θέλετε να συνδεθείτε με ανθρώπους που δουλεύουν με αυτά τα τεράστια σύνολα δεδομένων”.

Ο Kogan το ξέρει. Την Παρασκευή, απολύθηκε από την Facebook Inc. για προηγούμενη δραστηριότητά του σχετικά με τα δεδομένα 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook, τα οποία αξιοποίησε σε συνεργασία με την Cambridge Analytica, εταιρεία πολιτικού marketing που βοήθησε τον Donald Trump να κερδίσει τις εκλογές του 2016, όπως η υπόθεση παρουσιάστηκε στους New York Times. Το Facebook απέλυσε τον Kogan παρά τους ισχυρισμούς του ότι τα δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν μόνο για ερευνητικούς σκοπούς. Το κοινωνικό δίκτυο ανέστειλε επίσης την συνεργασία με την Cambridge Analytica.