search icon

Bloomberg

Πατάει… φρένο η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου

Kίνα και ηλεκτροκίνηση επηρεάζουν τη ζήτηση πετρελαίου - Τι εκτιμούν οι αναλυτές

Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου «επιβραδύνεται απότομα» καθώς η οικονομία της Κίνας παρουσιάζει σημάδια κόπωσης, ωθώντας τις τιμές σε χαμηλό τριών ετών, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του έτους, μόλις το ένα τρίτο της επέκτασης την ίδια περίοδο του 2023, ανέφερε ο σύμβουλος των μεγάλων οικονομιών σε μηνιαία έκθεσή του. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό από τότε που η ζήτηση πετρελαίου κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του 2020.

«Η κινεζική οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται και η διείσδυση του συστήματος μεταφορών με ηλεκτρικά αυτοκίνητα προχωρά με πολύ ισχυρό ρυθμό», δήλωσε ο Fatih Birol, εκτελεστικός διευθυντής του οργανισμού, σε συνέντευξή του από το Παρίσι.

Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν κάτω από τα 70 δολάρια το βαρέλι στο Λονδίνο την Τετάρτη, για πρώτη φορά από τα τέλη του 2021, λόγω της ανησυχίας για τα στοιχεία τόσο από την Κίνα όσο και από τις ΗΠΑ, τους δύο μεγαλύτερους καταναλωτές πετρελαίου στον κόσμο. Η σημαντική διακοπή της παραγωγής της Λιβύης και οι παρατεταμένοι περιορισμοί της προσφοράς από τη συμμαχία ΟΠΕΚ+ δεν έκαναν πολλά για να ανακόψουν την πτώση.

Οι προοπτικές είναι ακόμη πιο αδύναμες για το επόμενο έτος, όταν θα υπάρχει πλεόνασμα σε κάθε τρίμηνο, ακόμη και αν ο ΟΠΕΚ+, του οποίου ηγούνται η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία, εγκαταλείψει τα σχέδια να αρχίσει σταδιακά να αποκαθιστά τις σταματημένες προμήθειες.

Ο ΙΕΑ έχει προβλέψει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα σταματήσει να αυξάνεται πριν από το τέλος της δεκαετίας και η τρέχουσα επιβράδυνση επιβεβαιώνει εκ νέου την προσδοκία του οργανισμού ότι «ίσως έρχεται μια κορύφωση», δήλωσε ο Birol.

Η κινεζική ζήτηση συρρικνώθηκε τον Ιούλιο για τέταρτο συνεχόμενο μήνα και η χρήση καυσίμων αλλού είναι «στην καλύτερη περίπτωση χλιαρή», αναφέρει η έκθεση. Οι εισαγωγές πετρελαίου του Πεκίνου έχουν μειωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν δύο ετών, εν μέσω μιας οικονομικής επιβράδυνσης που χαρακτηρίζεται από αδύναμη καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Τον Ιούλιο, η κατανάλωση της Κίνας μειώθηκε κατά 280.000 βαρέλια ημερησίως, σε σύγκριση με μια αύξηση περίπου 1 εκατομμυρίου ημερησίως τους προηγούμενους 12 μήνες, και για το σύνολο του έτους θα επεκταθεί κατά μόλις 180.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με την έκθεση.

Ο οργανισμός διατήρησε τις προβλέψεις για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου σε γενικές γραμμές αμετάβλητες, προβλέποντας αύξηση 900.000 βαρέλια ημερησίως για φέτος και 950.000 βαρέλια ημερησίως το 2025, ή λιγότερο από 1%. Αυτό είναι χαμηλότερο από πολλές άλλες προβλέψεις, όπως της JPMorgan Chase & Co. και της Citigroup Inc. που αναμένουν αύξηση το 2024 κατά 1,3 εκατ. και 1,5 εκατ. αντίστοιχα.

Η κατανάλωση βενζίνης της χώρας μπορεί να σταματήσει να αυξάνεται φέτος ή το επόμενο έτος, καθώς ο στόλος των οχημάτων της «αλλάζει σιγά-σιγά προς τα ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο Russell Hardy, διευθύνων σύμβουλος του εμπορικού γίγαντα Vitol Group.

Η παραπαίουσα ζήτηση αποτελεί πρόκληση για τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και τους συμμάχους του. Η ομάδα των 23 χωρών είχε προγραμματίσει να αρχίσει να αναζωογονεί σιγά-σιγά την αδρανή παραγωγή 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως με μια πρώτη δόση τον επόμενο μήνα, αλλά επέλεξε να αναστείλει την πρώτη αύξηση μέχρι τον Δεκέμβριο.

Οι αντίπαλοι παραγωγοί, οι οποίοι έχουν επωφεληθεί από τις προσπάθειες του ΟΠΕΚ+ να στηρίξει τις τιμές, μπορεί να αποτελέσουν ακόμη μεγαλύτερη απειλή για το καρτέλ. Η παραγωγή των μη ΟΠΕΚ+ θα αυξηθεί κατά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως φέτος και του χρόνου, ξεπερνώντας την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά περισσότερο από 50%, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Τα κέρδη θα προέλθουν από τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία, τον Καναδά και τη Γουιάνα.

Ακόμα και αν ο ΟΠΕΚ+ ακυρώσει πλήρως το σχέδιο για την αναβίωση των 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το επόμενο έτος, αυτό δεν θα αποτρέψει την εμφάνιση υπερπληθώρας, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.

«Με την προσφορά εκτός ΟΠΕΚ+ να αυξάνεται ταχύτερα από τη συνολική ζήτηση -εκτός αν υπάρξει παρατεταμένη αντιπαράθεση στη Λιβύη- ο ΟΠΕΚ+ μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με ένα σημαντικό πλεόνασμα, ακόμη και αν οι πρόσθετοι περιορισμοί του παραμείνουν σε ισχύ», δήλωσε ο ΙΕΑ.

Διαβάστε ακόμη

Κλιματική αλλαγή: Το 2024 ζήσαμε το πιο μακρύ και καυτό καλοκαίρι στην Ιστορία (γραφήματα)

Πώς θα προχωρήσουν οι μπλοκαρισμένες λόγω τετραγωνικών μεταβιβάσεις

Ακίνητα: Σενάρια για «πάγωμα» στις αντικειμενικές τιμές και για το 2025 εξετάζει το ΥΠΕΘΟ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version