Την ώρα που η συζήτηση γύρω από τα φάρμακα για την απώλεια βάρους γίνεται όλο και πιο έντονη, αναλυτές της Goldman Sachs προβλέπουν ότι η συγκεκριμένη αγορά φαρμάκων θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια βιομηχανία 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Βασικός παίκτης στην αγορά έχει αναδειχθεί η Novo Nordisk. Ωστόσο, δεν παίζει μόνη της έχει έναν διόλου αδύναμο αντίπαλο την Eli Lilly, η οποία μεταξύ άλλων υπόσχεται να ρίξει σημαντικά τις τιμές στα εν λόγω σκευάσματα.
Όπως σημειώνει το Bloomberg, ένα αποτελεσματικό και ιδιαίτερα δημοφιλές φάρμακο για την απώλεια βάρους έχει αποφέρει στη Novo Nordisk δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα και την έχει καταστήσει την πιο πολύτιμη εταιρεία στην Ευρώπη. Με την έγκριση από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ μιας εναλλακτικής επιλογής από την Eli Lilly την Τετάρτη, η δανική φαρμακοβιομηχανία αντιμετωπίζει πλέον σοβαρό ανταγωνισμό.
Η Novo έχει αποκομίσει τεράστια κέρδηγ από το φάρμακό της για την παχυσαρκία Wegovy, πουλώντας το σε υψηλή τιμή, 1.349 δολάρια το μήνα στις ΗΠΑ – σημαντικά υψηλότερη από το φάρμακό της για τον διαβήτη, Ozempic, παρόλο που και τα δύο περιέχουν ακριβώς την ίδια δραστική ουσία.
Την Τετάρτη, η Lilly άνοιξε «πόλεμο τιμών» με το προσφάτως εγκεκριμένο φάρμακο για την απώλεια βάρους Zepbound. Η φαρμακοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να τιμολογήσει το φάρμακο πάνω από 21% φθηνότερα σε σχέση με το αντίστοιχο της δανικής φαρμακοβιομηχανίας ή περίπου στα 1.060 δολάρια τον μήνα. – Το φάρμακο πρόκειται να κυκλοφορήσει στα φαρμακεία των ΗΠΑ μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Η Lilly πωλεί επίσης ήδη το ίδιο φάρμακο για τον διαβήτη με την εμπορική ονομασία Mounjaro. Αυτό πωλείται κατά 37 δολ. φθηνότερα τον μήνα.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες ήταν μέχρι στιγμής απρόθυμες να καλύψουν το Wegovy για την παχυσαρκία, εν μέρει λόγω του υψηλού κόστους του. Ωστόσο, η απροθυμία τους αυτό δεν εμπόδισε την αύξηση της ζήτησης.
Μια χαμηλότερη τιμή καταλόγου θα μπορούσε να προσελκύσει άτομα που έχουν μικρή ή καθόλου ασφαλιστική κάλυψη για φάρμακα απώλειας βάρους. Αλλά είναι επίσης μια πρώτη κίνηση της Lilly σε έναν επερχόμενο πόλεμο μεταξύ των δύο φαρμακοβιομηχανιών για να κερδίσουν τα δολάρια των εταιρειών ασφάλισης.
Ακόμη και όταν οι τιμές καταλόγου παραμένουν υψηλές, οι φαρμακοβιομηχανίες συχνά προσφέρουν στις ασφαλιστικές εταιρείες μεγάλες εκπτώσεις έστω και κάτω από το τραπέζι σε αντάλλαγμα για ευνοϊκή κάλυψη, ειδικά όταν υπάρχει ανταγωνισμός από ένα παρόμοιο φάρμακο. Ό,τι χάνουν οι φαρμακοβιομηχανίες από τις εκπτώσεις -όπως συχνά αποκαλούνται αυτές οι συμφωνίες- το κερδίζουν δυνητικά σε μερίδιο αγοράς. Η επικράτηση στο κατακερματισμένο, πολύπλοκο και προσοδοφόρο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης των ΗΠΑ βάζει σε θέση μάχης Lilly τη Novo προκειμένου να βελτιστοποιήσουν τα κέρδη τους μακροπρόθεσμα.
Και οι δύο φαρμακοβιομηχανίες έχουν γράψει αρκετά χιλίομετρα στις παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις με τα ιδιωτικά ταμεία ασφάλισης προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στη λίστα των ασθενών τους, επισημαίνει το Bloomberg. Για χρόνια, οι δύο τους ανταγωνίζονταν για να αποκτήσουν κάλυψη για ενέσιμα φάρμακα για τον διαβήτη, συμπεριλαμβανομένων των Mounjaro και Ozempic. Διαχρονικά έχουν μοιραστεί το μερίδιο αγοράς για τις θεραπείες διαβήτη, αλλά το διακύβευμα είναι υψηλότερο για τα φάρμακα απώλειας βάρους: Οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα μπορούσε να μετατραπεί μια αγορά 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Και οι δύο φαρμακοβιομηχανίες θα θελήσουν να αποκτήσουν ευρεία πρόσβαση, οπότε οι ασφαλιστικές πιθανώς να στρέψουν τη μία εναντίον της άλλης για να εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη έκπτωση», δήλωσε ο Μάκλι Σάιχ, αναλυτής στο Bloomberg Intelligence.
Μέχρι στιγμής, για φέτος, εκτιμά ότι το Wegovy της Novo έχει πιθανότητες 55% περίπου για να αποκτήσει πρόσβαση στα προγράμματα. Με τον νέο ανταγωνισμό, «πιθανότατα θα δούμε τις ”εκπτώσεις” να αυξάνονται», είπε, αναφερόμενος στις εκπτώσεις που παρέχουν οι φαρμακοβιομηχανίες στους ασφαλιστές. Όλα τα παραπάνω θα είναι τελικώς επωφελή για τους ασθενείς. Ενώ σπάνια πληρώνουν την πλήρη τιμή του καταλόγου, ακόμη και τώρα, η ευρεία ασφαλιστική κάλυψη θα επιτρέψει πολύ μεγαλύτερη πρόσβαση.
Σε δήλωσή της με την οποία ανακοίνωσε την έγκριση του Zepbound, η Lilly χαρακτήρισε το φάρμακο «μια ισχυρή νέα επιλογή» για τη θεραπεία της απώλειας βάρους και τόνισε τη χαμηλότερη τιμή του. Σε δοκιμές, το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας βοήθησε τους ασθενείς που το έλαβαν να χάσουν έως και 18% του βάρους τους σε σύγκριση με άτομα που έλαβαν εικονικό φάρμακο. Θεωρείται από ορισμένους γιατρούς παχυσαρκίας ως ελαφρώς πιο ισχυρό από το Wegovy. Τα φάρμακα δεν έχουν ποτέ συγκριθεί επίσημα σε μια μεγάλη δοκιμή απώλειας βάρους, αν και η Lilly έχει μία σε εξέλιξη.
Κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης σε συνέδριο επενδυτών της UBS λίγες ώρες μετά την έγκριση, κορυφαίο στέλεχος της Lilly δήλωσε επίσης ότι η εταιρεία τιμολόγησε το Zepbound χαμηλότερα από το Wegovy για να προσελκύσει τους εργοδότες, οι οποίοι προσφέρουν σε εκατομμύρια Αμερικανούς ασφαλιστική κάλυψη υγείας. Θα πρέπει να επιλέξουν να προσθέσουν φάρμακα για την παχυσαρκία στους καταλόγους των φαρμάκων που καλύπτουν – και όσο φθηνότερα είναι, τόσο πιο πιθανό είναι οι εργοδότες να τα επιλέξουν.
Μια χαμηλότερη τιμή θα «σηματοδοτήσει από την πλευρά μας» ότι η Lilly λαμβάνει σοβαρά υπόψη της τις ανησυχίες των αγοραστών σχετικά με το κόστος των φαρμάκων, δήλωσε ο Πάτρικ Τζόνσον εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Lilly, στο ίδιο συνέδριο.
Οι περισσότεροι χρήστες του Wegovy στις ΗΠΑ που έχουν ήδη ασφαλιστική κάλυψη για το φάρμακο, πληρώνουν 25 δολάρια το μήνα ή και λιγότερο, δήλωσε εκπρόσωπος της Novo σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Ο Ρίτσαρντ Έβανς, αναλυτής της SSR Health και ειδικός σε θέματα τιμολόγησης φαρμάκων, δήλωσε ότι, παραδόξως, το ακριβότερο Wegovy της Novo θα μπορούσε να της δώσει πλεονέκτημα κατά τις παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις με τους ασφαλιστές.
Οι διαχειριστές παροχών φαρμάκων προτιμούν μερικές φορές φάρμακα με υψηλότερες τιμές καταλόγου σε συνδυασμό με μεγαλύτερες εκπτώσεις, επειδή μπορούν να εισπράξουν μεγαλύτερες αμοιβές.
Κλιμάκωση του «πολέμου»
Ο πόλεμος των φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας είναι πιθανό να κλιμακωθεί περαιτέρω αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς η Novo αναμένεται να παρουσιάσει στοιχεία στη συνάντηση της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας από μια μεγάλη δοκιμή που δείχνει ότι το Wegovy μπορεί να αποτρέψει καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά επεισόδια σε καρδιαγγειακούς ασθενείς χωρίς διαβήτη. Τα ευρήματα αυτά θα μπορούσαν επίσης να πιέσουν τους ασφαλιστές να καλύψουν το φάρμακο, εάν έχει περισσότερα ορατά οφέλη για την υγεία.
Η Lilly δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει παρόμοια δοκιμή για το Zepbound, αν και αυτή βρίσκεται στα σκαριά.
Η ζήτηση για αυτή τη νέα κατηγορία φαρμάκων απώλειας βάρους και διαβήτη, που ονομάζονται αγωνιστές GLP-1, ήταν πολύ μεγαλύτερη από ό,τι μπορούσε κανείς να προβέψει πριν από μεριά χρόνια. Το Wegovy, το Mounjaro και το Ozempic παρουσίασαν όλα έλλειψη τον τελευταίο χρόνο. Η Novo εξακολουθεί να καταβάλει προσπάθειες για την επαρκή προμήθεια των Wegovy και Ozempic, ενώ όλες οι δόσεις του Mounjaro αναφέρονται ως διαθέσιμες σε μια βάση δεδομένων του FDA.
«Εικάζουμε ότι η ζήτηση θα αυξηθεί αμέσως», με τη νέα έγκριση, δήλωσε η Άντζελα Φιτς, πρόεδρος της Ιατρικής Ένωσης Παχυσαρκίας και επικεφαλής ιατρός της Knownwell, μιας νεοσύστατης εταιρείας που προσφέρει φροντίδα για την παχυσαρκία. «Αυτή η ζήτηση θα ασκήσει πίεση σε όλους μας» για να βρούμε έναν τρόπο να πάρουν οι ασθενείς τα φάρμακα που χρειάζονται.
«Σφήνα» της AstraZeneca
Την ίδια ώρα, η AstraZeneca έκλεισε συμφωνία για την ανάπτυξη ενός φαρμάκου το οποίο θα απευθύνεται σε ασθενείς με διαβήτη και παχυσαρκία.
Η συμφωνία με την κινεζική εταιρεία βιοτεχνολογίας Eccogene, η οποία θα μπορούσε να αγγλιξει έως και τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, αφορά ένα πειραματικό φάρμακο που βρίσκεται σε πρώιμες κλινικές δοκιμές για τον διαβήτη. Σε αντίθεση με τα υπάρχοντα «blockbusters» φάρμακα, η θεραπεία δεν απαιτεί ένεση.
Η μετοχή σημείωσε άνοδο έως και 4,2% στις πρώτες συναλλαγές στο Λονδίνο. Οι μετοχές της Astra έχουν υποχωρήσει τους τελευταίους 12 μήνες, τελευταία λόγω της ανησυχίας για το κατά πόσον ένα πολλά υποσχόμενο νέο φάρμακο θα μπορέσει να αντικαταστήσει τη χημειοθεραπεία στον καρκίνο του πνεύμονα.
Η μετοχή της εταιρείας σημείωσε άνοδο έως και 4,2% στις πρώτες ώρες των συναλλαγών στο Λονδίνο. Οι μετοχές της Astra έχουν υποχωρήσει τους τελευταίους 12 μήνες, κυρίως λόγω της ανησυχίας για το κατά πόσον ένα πολλά υποσχόμενο νέο φάρμακο θα μπορέσει να αντικαταστήσει τη χημειοθεραπεία για την αντιμετώπιση του καρκίνου του πνεύμονα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η εταιρεία με έδρα το Κέιμπριτζ ανακοίνωσε βασικά κέρδη ανά μετοχή ύψους 1,73 δολαρίων για το τρίτο τρίμηνο, που συνάδουν με τις προσδοκίες των αναλυτών, τροφοδοτούμενη από τη ζήτηση για τα αντικαρκινικά φάρμακα blockbuster.
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΗ: Στα €937 εκατ. τα EBITDA στο 9μηνο με αύξηση 45,4%
Ο σαρωτικός τυφώνας Ότις έπιασε απροετοίμαστους τους μετεωρολόγους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ