Έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τότε που ένα δεξαμενόπλοιο υγροποιημένου φυσικού αερίου πέρασε από το στενό στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας το οποίο χωρίζει την Αραβική Χερσόνησο από την Αφρική, αποτελώντας ένδειξη του τρόπου με τον οποίο οι βίαιες επιθέσεις στην περιοχή έχουν ανατρέψει το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας.

Ενώ πριν από την κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς δεκάδες τέτοια πλοία διέσχιζαν το στενό Bab al-Mandab κάθε μήνα, οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης έχουν μηδενίσει τον αριθμό αυτό από τα μέσα Ιανουαρίου.

Τα πλοία έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν διαδρομή και πλέουν γύρω από την Αφρική για να μεταφέρουν καύσιμα μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού, αφήνοντας τους αγοραστές με μια περιορισμένη δεξαμενή προμηθευτών, εκτός αν είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για το υψηλότερο κόστος μεταφοράς.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου γίνεται όλο και πιο κατακερματισμένη.

«Αυτή τη στιγμή, περισσότερο από ποτέ, έχουμε τμηματοποίηση του φορτίου των δύο τοποθεσιών και θα είναι πιο δύσκολο οικονομικά να μεταφερθεί ένα φορτίο από τη μία στην άλλη», δήλωσε ο Πατρίκ Ντουγκά, επικεφαλής του τμήματος εμπορίας υγροποιημένου φυσικού αερίου της TotalEnergies SE.

Οι έμποροι αναγκάστηκαν να βρουν ένα «καταφύγιο» για τα φορτία πιο κοντά στον τόπο παραγωγής τους για να εξοικονομήσουν χρήματα από τη μεταφορά. Οι προσπάθειες αυτές θα ενταθούν πιθανότατα όταν η ζήτηση καυσίμων αυξηθεί ενόψει του επόμενου χειμώνα, όταν συνήθως αυξάνεται και το κόστος μεταφοράς.

Οι λύσεις περιλαμβάνουν την ανταλλαγή φορτίων, για παράδειγμα με τη διοχέτευση αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την εξεύρεση ισοδύναμων προμηθειών στην Ασία για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς τους ασιατικούς αγοραστές.

Το α’ τρίμηνο του 2024, οι όγκοι LNG του Κατάρ που κατέληξαν στην Ασία έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τουλάχιστον το 2017, ενώ η Ρωσία παρέδωσε ακόμη περισσότερο από το υπερψυγμένο καύσιμό της στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg.

Η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ αντιπροσώπευαν προηγουμένως περίπου το ένα δέκατο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και παρείχαν στο Κατάρ τη συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη, η οποία έχει στραφεί στο LNG από τότε που έχασε τις ροές των ρωσικών αγωγών.

Οι μεγαλύτερες αποστάσεις που πρέπει να διανύσουν τώρα τα πλοία δεσμεύουν τη διαθεσιμότητά τους και προσθέτουν περίπου 4% στην παγκόσμια ζήτηση για τη ναυτιλία ειδών πετρελαίου και φυσικού αερίου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο.

Χιλιάδες μίλια μακριά, οι διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά έχουν επίσης περιοριστεί μετά από την πρωτοφανή ξηρασία στην περιοχή. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μια άλλη μικρότερη διαδρομή για το αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο προς την Ασία έχει ουσιαστικά κλείσει. 

Ο Ντουγκά της TotalEnergies δήλωσε ότι η συμφόρηση θα είναι πιθανότατα διαρθρωτική, καθώς η αναμενόμενη αύξηση της προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου των ΗΠΑ μέχρι το τέλος της δεκαετίας δεν θα καταφέρει να ανακουφίσει το βάρος το οποίο προκαλούν τα προβλήματα στη διέλευση.

Μέχρι στιγμής, το ημερήσιο κόστος ναύλωσης ενός δεξαμενόπλοιου παραμένει ανθεκτικό στις πιέσεις και μάλιστα έχει μειωθεί μετά την κλιμάκωση των ταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα τον Ιανουάριο.

Αυτό αντανακλά μια άνετη κατάσταση εφοδιασμού σε αγορές όπως η Ευρώπη, η οποία βίωσε έναν ήπιο χειμώνα και συγκρατημένη βιομηχανική κατανάλωση του καυσίμου.

«Είναι, ωστόσο, μία περίοδος με χαμηλή ζήτηση φυσικού αερίου και πλοίων», δήλωσε ο Περ-Κρίστιαν Βίλοχ Φετ, διευθυντής και παγκόσμιος επικεφαλής του τομέα LNG στη ναυλομεσιτική εταιρεία Fearnleys AS. «Θα πρέπει να δούμε το πως θα εξελιχθούν τα πράγματα όταν πλησιάσουμε την περίοδο αύξησης της κίνησης το φθινόπωρο», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη

Morgan Stanley: Ποντάρετε στις ευρωπαϊκές μετοχές για το β’ εξάμηνο του έτους (πίνακες)

ΥΠΕΝ: Γιατί το υπουργείο θέλει νυχτερινό τιμολόγιο το μεσημέρι και πορτοκαλί τιμολόγια

Ο χαλκός χτυπάει ιστορικό ρεκόρ: Για πρώτη φορά πάνω από τα $11.000 – Ανησυχία για έλλειψη (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ