Τον δρόμο προς την κρατικοποίηση της διαχειρίστριας αυτοκινητοδρόμων Autostrade per l’Italia, μονάδας του κατασκευαστικού ομίλου Atlantia, άνοιξε η ιταλική κυβέρνηση μτά από ολονύχτιες συνομιλίες για ένα θέμα με ιδιαίτερο πολιτικό βάρος.
Οι υπουργοί οικονομίας και υποδομών επιφορτίστηκαν με την εκπόνηση των λεπτομερειών της πρότασης που υπέβαλε η ίδια η Autostrade, σύμφωνα με την οποία η κρατική επενδυτική τράπεζα Cassa Depositi e Prestiti θα αναλάβει τον έλεγχο της εταιρείας από την Atlantia SpA, η οποία ανήκει στην οικογένεια των δισεκατομμυριούχων Μπένετον.
Υπενθυμίζεται ότι ο ασκός του Αιόλου για την Autostrade άνοιξε Αύγουστο του 2018 με την κατάρρευση της οδογέφυρας Μοράντι που είχε κατασκευαστεί από τη δεκαετία του ’60 στη Γένοβα, με τραγικό απολογισμό 43 νεκρούς.
Όπως έγινε γνωστό μετά το υπουργικό συμβούλιο, η Atlantia είναι έτοιμη να πουλήσει το 88%, δηλ. ολόκληρο το μερίδιο της Aspi των Μπένετον στην τράπεζα Cassa Depositi e Prestiti. Οι εντάσεις αναφορικά με την Autostrade έχουν βάλει σε δοκιμασία την κυβέρνηση συνασπισμού του Κόντε. Το Κίνημα των 5 Αστέρων είχε επιμείνει στην ανάκληση των παραχωρήσεων ή στην πλήρη έξοδο της οικογένειας Μπένετον από την Autostrade, ενώ το κεντροδεξιό δημοκρατικό κόμμα επιθυμούσε μερίδιο της εταιρείας να περάσει στο Δημόσιο.
Στο μεταξύ, τα ομόλογα λήξης 2023 της Autostrade ενισχύθηκε σε επίπεδα ρεκόρ σήμερα Τετάρτη. Το ομόλογο ενισχύθηκε κατά 7,5 σεντς στα 98 σεντς, που είναι το υψηλόυερο επίπεδο από τον περασμένο Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg.
Από την τραγωδία στη γέφυρα Μοράντι, η Atlantia έχει χάσει πάνω από το 50% της αξίας της στο χρηματιστήριο του Μιλάνο. Στο κλείσιμο της Τρίτης η αξία της εταιρείας ανερχόταν στα 9,5 δισ. ευρώ. Σήμερα κατά το άνοιγμα η μετοχή εκτοξεύθηκε κατά 20%.
Αν έχανε τις παραχωρήσεις, η Autostrade είχε προειδοποιήσει ότι μπορεί να χρεοκοπήσει, γεγονός που θα έθετε σε κίνδυνο και την Atlantia.
Το 88% της Autostrade κατέχει η Atlantia, την οποία ελέγχουν οι Μπένετον μέσω του μεριδίου 30% που κατέχει στην εισηγμένη εταιρεία. Η Allianz είχε αγοράσει μειοψηφικό πακέτο το 2017.
Το σχέδιο προβλέπει ότι η Autostrade θα συμφωνήσει να καταβάλει 3,4 δισ. ευρώ αποζημιώσεις για την κατάρρευση της γέφυρας.