Μόλις δύο εβδομάδες μετά τη μείωση της εκτίμησής της για την τιμή του πετρελαίου μπρεντ στα 80 δολάρια ανά βαρέλι για το τέταρτο τρίμηνο, η Morgan Stanley μείωσε εκ νέου τις προβλέψεις της, αναμένοντας πλέον ότι η διεθνής τιμή αναφοράς θα είναι κατά μέσο όρο 75 δολάρια ανά βαρέλι το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Οι αναλυτές της Morgan Stanley βλέπουν αυξανόμενες προκλήσεις από πλευράς ζήτησης, γεγονός που αποτέλεσε τον βασικό λόγο για τη μείωση της πρόβλεψης για την τιμή του πετρελαίου κατά το τέταρτο τρίμηνο.
«Η πρόσφατη πορεία των τιμών του πετρελαίου έχει ομοιότητες με άλλες περιόδους με σημαντική αδυναμία της ζήτησης», γράφουν οι αναλυτές της Morgan Stanley σε σημείωμά τους, σύμφωνα με το Bloomberg.
Τα χρονικά περιθώρια στην καμπύλη των προθεσμιακών συμβολαίων του πετρελαίου έχουν σηματοδοτήσει «συσσώρευση αποθεμάτων που μοιάζει με ύφεση», σημείωσαν οι αναλυτές.
Ωστόσο, έγραψαν ότι είναι πολύ νωρίς για να γίνει αυτό μέρος του βασικού σεναρίου της Morgan Stanley.
Η προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεών της για τις τιμές του πετρελαίου είναι η δεύτερη τέτοια μείωση της Morgan Stanley σε λίγο περισσότερο από δύο εβδομάδες.
Στα τέλη Αυγούστου, η τράπεζα της Wall Street μείωσε την πρόβλεψή της για την τιμή του μπρεντ για το τέταρτο τρίμηνο στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, από τα 85 δολάρια που ανέμενε νωρίτερα.
Τότε, η Morgan Stanley ανέφερε ότι η μειωμένη πρόβλεψη για την τιμή του πετρελαίου αντανακλούσε τις προσδοκίες για αύξηση της προσφοράς από τους παραγωγούς του ΟΠΕΚ και όχι μόνο, εν μέσω ενδείξεων εξασθένησης της παγκόσμιας ζήτησης. Η τράπεζα προβλέπει ότι ενώ η αγορά αργού πετρελαίου θα παραμείνει σφιχτή κατά το τρίτο τρίμηνο, θα αρχίσει να σταθεροποιείται το τέταρτο τρίμηνο και ενδεχομένως να κινηθεί σε πλεόνασμα μέχρι το 2025.
Επιβράδυνση συναλλαγών για τους μεγάλους παίκτες
Την ίδια ώρα, οι κορυφαίοι έμποροι commodities παγκοσμίως αντιμετωπίζουν ένα δυσκολότερο περιβάλλον για τις συναλλαγές πετρελαίου.
Η επιβράδυνση γίνεται αισθητή παντού, από εταιρείες όπως η Glencore και η Gunvor Group – όπου τα κέρδη είναι μειωμένα – μέχρι το αφεντικό του hedge fund Pierre Andurand, ο οποίος εγκατέλειψε τις συναλλαγές πετρελαίου για να ποντάρει στον χαλκό και το κακάο. Ενώ οι τιτάνες της βιομηχανίας εξακολουθούν να είναι κερδοφόροι, δεν πρόκειται πλέον για τα μεγέθη-μαμούθπου έχουν καταγραφεί από το 2020.
Τότε, οι τιμές του πετρελαίου πέρασαν για λίγο σε αρνητικό έδαφος όταν η Covid-19 κατέστρεψε τη ζήτηση, την ώρα που ο ΟΠΕΚ υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας διατηρούσε υψηλά επίπεδα προσφοράς. Περίπου δύο χρόνια αργότερα, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφερε μεγάλη άνοδο, καθώς τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αυξήθηκαν, όπως και τα περιθώρια ντίζελ. Τώρα, η μεταβλητότητα που είναι η ζωογόνος δύναμη των συναλλαγών έχει υποχωρήσει επειδή η αγορά έχει απορροφήσει αυτά τα γεγονότα.
«Οι αγορές τα τελευταία χρόνια είχαν τάση ή έντονα πτωτική λόγω της Covid με τους traders να μπορούν να αποθηκεύσουν βαρέλια, ή έντομα ανοδική, όπως τότε με τη σύρραξη στην Ουκρανία. Φέτος ήταν μια δύσκολη χρονιά, επειδή δεν υπήρχαν προφανείς ευκαιρίες φυσικής διαπραγμάτευσης», δήγλωσε ο Κερτ Τσάπμαν, πρώην επικεφαλής του κλάδου αργού πετρελαίου της Mercuria Energy Group, ο οποίος τώρα διευθύνει το τμήμα πετρελαίου της Levmet UK Ltd.
Μέχρι στιγμής φέτος, οι διακυμάνσεις των τιμών είναι σημαντικά πιο ήπιες από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια, ακόμη και με την πρόσφατη πτώση του αργού προς τα 70 δολάρια. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του μπρεντ οδεύουν – προς το παρόν – προς το μικρότερο ετήσιο εύρος τιμών από το 2004, ενώ ένας δείκτης της μεταβλητότητας της αγοράς άγγιξε το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας σχεδόν δεκαετίας νωρίτερα φέτος.
Αυτό τροφοδοτεί μια στροφή μακριά από τα μεγάλα στοιχήματα σε παράγωγα. Υπάρχει επίσης μια νέα ώθηση στην απόκτηση περιουσιακών στοιχείων όπως διυλιστήρια και δεξαμενόπλοια που μπορούν να δώσουν στους εμπόρους ένα πλεονέκτημα.
Σημαντικό θέμα συζήτησης είναι και η αλλαγή στις ροές πετρελαίου σε όλο τον κόσμο ως αποτέλεσμα των παγκόσμιων συγκρούσεων.
Οι κυρώσεις της G-7 στη Ρωσία ως απάντηση στον πόλεμο μείωσαν την ποσότητα βαρελιών που οι μεγάλοι traders ήταν πρόθυμοι να αγοράσουν και να πουλήσουν. Ωστόσο, αυτά τα ίδια βαρέλια – που κάποτε θα πήγαιναν σε διυλιστήρια στην Ευρώπη – εξακολουθούν να βρίσκουν το δρόμο τους προς τους πελάτες στην Ασία, συχνά σε πολύ χαμηλές τιμές που οι έμποροι πρέπει να ανταγωνιστούν.
Παράλληλα, υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός. Η Κίνα έχει δει αύξηση των λεγόμενων μακροπρόθεσμων προμηθειών από τη Σαουδική Αραβία σε εταιρείες όπως η Rongsheng Petrochemical, στην οποία η Saudi Aramco απέκτησε πρόσφατα μερίδιο. Το βασίλειο έχει επίσης αποκτήσει μετοχές σε άλλα κινεζικά περιουσιακά στοιχεία διύλισης, δίνοντάς του μια θέση σε ένα βασικό κέντρο ζήτησης.
«Πολλοί από τους οργανισμούς που ιστορικά βασίζονταν στους εμπόρους για την προμήθεια ή την παραλαβή του πετρελαίου τους έχουν αναπτρυχθεί οι ίδιοι σε εμπορικό επίπεδο», σύμφωνα με τον Ρολάντ Ρεχστάινερ, ο οποίος είναι επικεφαλής της πρακτικής της McKinsey & Company για τις συναλλαγές και τον κίνδυνο βασικών εμπορευμάτων. «Ενώ αυτό προσθέτει ρευστότητα και περισσότερους αντισυμβαλλόμενους, σίγουρα δυσχεραίνει τη δυνατότητα των εμπόρων να έχουν πρόσβαση σε νέες ροές».
Χαμηλότερα κέρδη
Οι πιο δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στην αγορά μπορεί ήδη να φανούν στα δημοσιευμένα κέρδη.
Το ενεργειακό τμήμα της Glencore σημείωσε τα χαμηλότερα εξαμηνιαία κέρδη του από το 2018, λόγω των χαμηλότερων περιθωρίων εμπορίας πετρελαίου και άνθρακα.
Τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της Gunvor δείχνουν ότι αύξησε τον όγκο του αργού και των προϊόντων πετρελαίου που εμπορεύεται σε επίπεδα ρεκόρ το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η ελβετική Freepoint Commodities LLC είδε σημαντικές μειώσεις νωρίτερα φέτος.
Ο όμιλος Trafigura, ένας άλλος μεγάλος έμπορος πετρελαίου, είδε τα κέρδη του να μειώνονται κατά 73% στο εξάμηνο έως τον Μάρτιο, αν και δεν διαχωρίζει τις επιδόσεις των πετρελαϊκών δραστηριοτήτων του. Ο Μπεν Λούκοκ, επικεφαλής της εταιρείας για το πετρέλαιο, δήλωσε ότι η έλλειψη τάσης και η διακύμανση του αργού σημαίνει ότι δεν ήταν «ιδιαίτερα εύκολο να γίνει εμπόριο πετρελαίου».
Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος, δεν ανακοινώνει δημοσίως τα εξαμηνιαία κέρδη της. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Ράσελ Χάρντι δήλωσε σε συνέντευξή του στη Σιγκαπούρη ότι η μεταβλητότητα έχει μειωθεί.
Διαβάστε ακόμη
Χριστοδουλίδης: Πολιτική δέσμευση για συμμετοχή στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου
Δένδιας από Lorient: Ξεκινάμε διαπραγματεύσεις για απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra (upd)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα