Η βιομηχανία λιθίου της Κίνας κλυδωνίζεται καθώς ο κορυφαίος κόμβος παραγωγής της – υπεύθυνος για περίπου το ένα δέκατο της παγκόσμιας προσφοράς – αντιμετωπίζει σαρωτικό κλείσιμο εν μέσω κυβερνητικής έρευνας για περιβαλλοντικές παραβιάσεις.

Η επέμβαση στο Yichun, στην επαρχία Jiangxi, ακολουθεί μια τοπική φρενίτιδα λιθίου τον περασμένο χρόνο, καθώς οι εταιρείες εξόρυξης έδωσαν μάχη για να τροφοδοτήσουν την αχαλίνωτη ζήτηση για το υλικό της μπαταρίας και να επωφεληθούν από τις παγκόσμιες τιμές ρεκόρ. Τώρα, όμως αντιμετωπίζουν έλεγχο για περιβαλλοντικούς λόγους από κρατικό κλιμάκιο που έχει σταλεί από το Πεκίνο.

Οι επιχειρήσεις επεξεργασίας μεταλλευμάτων στο Yichun, όπως αναφέρει το Bloomberg, διατάχθηκαν να σταματήσουν τη λειτουργία τους καθώς το κλιμάκιο ερευνά πιθανές παραβιάσεις σε ορυχεία λιθίου. Αυτό απειλεί κάπου μεταξύ 8% και 13% της παγκόσμιας προσφοράς, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, αν και δεν είναι σαφές για πόσο καιρό θα διαρκέσουν οι άμεσες διακοπές λειτουργίας.

Οι εξελίξεις στην Κίνα προκαλούν μεγάλη αβεβαιότητα σε μια αγορά λιθίου που βλέπει τις τιμές να πέφτουν – φέρνοντας κάποια ανακούφιση στους κατασκευαστές EV – καθώς αναδύεται περισσότερη παγκόσμια παραγωγή. Η επαρχία Jiangxi αναμενόταν να είναι μια σημαντική πηγή επιπλέον προμήθειας, από ένα ορυκτό που περιέχει λίθιο γνωστό ως λεπιδολίτης.

«Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η επιθεώρηση και ο έλεγχος της εξόρυξης λεπιδολίτη στην Κίνα θα είναι πιο αυστηροί στο μέλλον», δήλωσε η Σούζαν Ζου, αναλύτρια της Rystad Energy.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Yichun περιλαμβάνουν τους μεγάλους κατασκευαστές μπαταριών Contemporary Amperex Technology Co. και Gotion High-Tech Co., των οποίων οι μετοχές υποχώρησαν και οι δύο περισσότερο από 1% χθες Δευτέρα.

Κατέβασαν ρολά

Όλες οι επιχειρήσεις εξόρυξης λεπιδολίτη στο Yichun, εκτός από μια κρατική εταιρεία, έχουν ανασταλεί, αλλά τα διυλιστήρια εξακολουθούν να λειτουργούν, δήλωσαν αναλυτές της Daiwa Capital Markets.

Οι παγκόσμιες τιμές λιθίου εκτινάχθηκαν σε υψηλό ρεκόρ πέρυσι, καθώς η ζήτηση από την αναπτυσσόμενη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ξεπέρασε την παραγωγή. Είναι αυτές οι συνθήκες δηλαδή του υψηλού κέρδους και της υψηλής ζήτησης που συνήθως ενθαρρύνουν τις εταιρείες εξόρυξης να παραβιάζουν τους κανονισμούς σε οποιαδήποτε αγορά εμπορευμάτων.

Ορισμένες εταιρείες είχαν ήδη στοχοποιηθεί για παραβάσεις, συμπεριλαμβανομένων περιστατικών ρύπανσης, τον περασμένο χρόνο. Πρόκειται τώρα για μια πολύ ευρύτερη επιχείρηση καταστολής και περιλαμβάνει αξιωματούχους από υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργείου Φυσικών Πόρων.

Οι αξιωματούχοι του Πεκίνου θα εξετάσουν κυρίως τις παραβιάσεις στα ορυχεία λιθίου και θα επιδιώξουν να καθοδηγήσουν την «υγιή ανάπτυξη» της βιομηχανίας, σύμφωνα με την έκθεση Yicai. Ακόμη θα βάλουν στο στόχαστρό τους εκείνες τις εταιρείες που εξορύσσουν χωρίς άδειες ή με ληγμένες άδειες.

Πέφτουν οι τιμές

Σύμφωνα με την Goldman Sachs Group Inc., η ζήτηση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας για λίθιο έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό τους τελευταίους μήνες, μια δραματική ανατροπή που θα οδηγήσει σε περαιτέρω ύφεση στην αγορά. Οι τιμές στην Κίνα έχουν πέσει περισσότερο από 30% από την κορύφωση του περασμένου έτους.

Μια μηνιαία διακοπή εξόρυξης στο Yichun θα μείωνε την παραγωγή λιθίου κατά ένα ποσό που ισοδυναμεί με περίπου 13% της παγκόσμιας προσφοράς, έγραψαν σε σημείωμα τη Δευτέρα αναλυτές, συμπεριλαμβανομένου του Bai Junfei της Citic Securities Co.. Η Rystad Energy υπολόγισε το ποσοστό σε 8%.

Η αγορά δεν άργησε πάντως να αξιολογήσει τις εξελίξεις. Έτσι, οι παραγωγοί λιθίου στη Βόρεια Αμερική κατέγραψαν κέρδη από το πρωί της Δευτέρας στο Χρηματιστήριο, με την Albemarle Corp. να σημειώνει άνοδο έως και 2,9% και τη Livent Corp. άνοδο 2,6%.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το κλείσιμο του κόμβου παραγωγής λιθίου στην Κίνα μπορεί να βοηθήσει ελάχιστα τις τιμές του μετάλλου να ανακάμψουν από την πρόσφατη πτώση, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Διαβάστε ακόμη:

ΥΠΟΙΚ: Νέα ρύθμιση «ανάσα» με 72 δόσεις (και… ξανά 120) μόνο για συνεπείς οφειλέτες

Στο «σφυρί» οικόπεδα, καταστήματα, γραφεία και πάρκινγκ με χαμηλή τιμή εκκίνησης

O Πολάκης, το νέο κόμμα και ο Βαρουφάκης, η μαρίνα του Αστέρα, ο Διαμαντίδης και τα χοντρά πορτοφόλια ενώ ο μνηστήρας του ΙΑΣΩ… καθυστερεί