Όπως και σε προηγούμενες διαμάχες, η Κίνα φαίνεται να ετοιμάζει μια σειρά ενεργειών ως απάντηση για τους προτεινόμενους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τα πράγματα ήταν διαφορετικά στον εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, ο οποίος περιελάμβανε σαρωτικές κυρώσεις και για τις δύο πλευρές. Αυτή τη φορά, το στοχευμένο εγχειρίδιο του Πεκίνου μοιάζει περισσότερο με αυτό που ανέπτυξε εναντίον της Αυστραλίας πριν από μερικά χρόνια – με την κυβέρνηση και τα κρατικά μέσα ενημέρωσης να έχουν ήδη προσδιορίσει δημοσίως συγκεκριμένα προϊόντα που θα μπορούσαν να φορολογηθούν.

Το Bloomberg παρουσιάζει ορισμένους από τους πιθανούς στόχους, καθώς και τα μέρη της Ευρώπης που θα στοχοποιηθούν περισσότερο:

Μπράντι – Γαλλία

Το πρώτο προϊόν στο στόχαστρο της Κίνας ήταν το ευρωπαϊκό μπράντι. Το Πεκίνο ανακοίνωσε έρευνα αντιντάμπινγκ (anti-dumping) τον Ιανουάριο, η οποία θα μπορούσε να διαρκέσει ένα χρόνο ή και περισσότερο – αλλά το Υπουργείο Εμπορίου θα μπορούσε επίσης να ανακοινώσει προκαταρκτικούς δασμούς ανά πάσα στιγμή, όπως έκανε κατά τη διάρκεια παρόμοιας έρευνας για το αυστραλιανό κρασί.

Τα τρόφιμα και τα γεωργικά προϊόντα αποτελούν συχνά στόχους εμπορικών φραγμών. Στο παρελθόν το Πεκίνο έχει στοχοποιήσει αγαθά που δεν είναι απαραίτητα ή μπορούν να προμηθεύονται από αλλού, αλλά στα οποία η Κίνα αποτελεί μεγάλη αγορά για τον εξαγωγέα. Αυτό σημαίνει ότι η ζημία για τους Κινέζους καταναλωτές είναι μικρή, αλλά το πλήγμα για τους παραγωγούς μπορεί να είναι μεγάλο.

Το μπράντι ταιριάζει σε αυτό το σχέδιο. Οι Κινέζοι καταναλωτές μπορούν πάντα να βρουν εναλλακτικές λύσεις, αλλά ο αντίκτυπος στη Γαλλία θα ήταν σημαντικός. Η Κίνα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά μπράντι της Γαλλίας το 2023, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου.

Χοιρινό – Ισπανία

Αυτή την εβδομάδα το Πεκίνο ανακοίνωσε έρευνα σχετικά με τους ισχυρισμούς για ευρωπαϊκό ντάμπινγκ χοιρινού κρέατος. Αν αυτό οδηγήσει σε δασμούς, οι επιπτώσεις θα επικεντρωθούν σε κορυφαίους προμηθευτές όπως η Ισπανία καθώς και η Δανία και η Ολλανδία.

Η επίδραση στην Κίνα μπορεί να είναι περιορισμένη. Προμηθεύεται το μεγαλύτερο μέρος του κρέατος από εγχώριους κτηνοτρόφους ούτως ή άλλως και μπορεί να στραφεί σε άλλες χώρες όπως η Βραζιλία και οι ΗΠΑ αν χρειαστεί, περιορίζοντας τον κίνδυνο ελλείψεων ή υψηλότερων τιμών.

Σε προηγούμενες διαμάχες η Κίνα έχει προσπαθήσει να κάνει τις εμπορικές της κυρώσεις να φαίνονται σαν να είναι σύμφωνες με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, όπως το μπλοκάρισμα της αυστραλιανής ξυλείας με βάση την υποτιθέμενη ανεύρεση παρασίτων, ή τη δασμολόγηση του κρασιού και του κριθαριού λόγω ισχυρισμών για ντάμπινγκ και επιδοτήσεις. 

Κρασί – Μεσόγειος

Μια ανάρτηση στα κρατικά μέσα ενημέρωσης τον περασμένο μήνα ανέφερε το κρασί ως ένα από τα προϊόντα που ενδέχεται να στοχοποιηθούν, μαζί με τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αεροπλάνα.

Η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος εξαγωγέας κρασιού στην Κίνα, οπότε και πάλι η ζημιά θα συγκεντρωθεί εκεί, αν και θα επηρεαστούν και άλλες μεσογειακές χώρες.

Θα ήταν επίσης εύκολο να βρεθούν άλλοι προμηθευτές, εάν το Πεκίνο αποφασίσει δασμούς ή μπλοκάρει με άλλο τρόπο τις ευρωπαϊκές εισαγωγές. Το αυστραλιανό κρασί επέστρεψε στην αγορά μετά την άρση των εν λόγω δασμών από την Κίνα τον Μάρτιο. Η παγκόσμια αγορά κρασιού βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε μια ιστορική υπερπληθώρα, πράγμα που σημαίνει ότι οι παραγωγοί αλλού θα σπεύσουν να καλύψουν τυχόν κενά.

Αυτοκίνητα – Γερμανία

Το Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Ε.Ε. άφησε να εννοηθεί τον περασμένο μήνα ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ακόμη στόχο για τα αντίποινα του Πεκίνου. Την Τετάρτη, ορισμένες αγνώστων στοιχείων κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ζήτησαν από την κυβέρνηση να αυξήσει τους δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες, σύμφωνα με δημοσίευμα των κρατικών μέσων ενημέρωσης.

Αν επιβληθούν δασμοί μόνο στους ευρωπαίους εξαγωγείς, θα πλήξουν κυρίως τη Γερμανία και τη Σλοβακία, αν και ένα οριζόντιο μέτρο θα επηρέαζε επίσης τις αμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες.

Η Κίνα μείωσε τους δασμούς στις εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων στο 15% το 2018, στο πλαίσιο μιας αρχικής προσπάθειας να αμβλυνθούν οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Η επαναφορά τους στο 25% θα ήταν εντός των κανόνων του ΠΟΕ, σύμφωνα με τον Μπραντ Σέτσερ, πρώην σύμβουλο στο Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ.

Το Πεκίνο έχει δείξει προθυμία να χρησιμοποιήσει τους δασμούς αυτοκινήτων ως εργαλείο σε προηγούμενους εμπορικούς πολέμους. Για παράδειγμα, αύξησε τον συντελεστή για τα αμερικανικά αυτοκίνητα στο 40% υπό την προεδρία του Τραμπ, προτού τον μειώσει ξανά.

Οι περισσότερες από τις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων της Κίνας προέρχονται πιθανότατα από παραγωγούς πολυτελών αυτοκινήτων, όπως η Porsche, η Mercedes-Benz Group AG ή η BMW AG. Ενώ μπορεί να είναι πιο δύσκολο για τους αγοραστές να διαφοροποιηθούν από ό,τι στην περίπτωση των εισαγωγών τροφίμων, έχουν κάποιες άλλες επιλογές υψηλής ποιότητας – συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατακτούν γρήγορα την εγχώρια αγορά.

Γαλακτοκομικά – Δανία

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν επισημανθεί μεταξύ των πιθανών στόχων από τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης. Είναι ένας άλλος τομέας όπου η Κίνα δεν εξαρτάται υπερβολικά από τις εισαγωγές και άλλοι πιθανοί πωλητές θα μπορούσαν να παρέμβουν.

Η Νέα Ζηλανδία προμηθεύει περίπου το ήμισυ των εισαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων της Κίνας, ενώ άλλο ένα τρίτο περίπου προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Δανία, η Ολλανδία, η Γερμανία και η Γαλλία θα επηρεάζονταν από τους νέους δασμούς.

Αεροπλάνα

Αν και οι αερομεταφορές έχουν αναφερθεί ως άλλος πιθανός στόχος, το γεγονός ότι υπάρχουν μόνο δύο μεγάλοι προμηθευτές μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών το καθιστά λιγότερο πιθανό.

Εάν στοχοποιούσε την Airbus SE, η Κίνα θα έμενε με την Boeing Co. Η μεγαλύτερη εξάρτηση από μια αμερικανική εταιρεία μάλλον δεν είναι αυτό που θέλει το Πεκίνο, ειδικά με την προοπτική αυξημένων εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αν ο Τραμπ επιστρέψει στην εξουσία το επόμενο έτος. Επιπλέον, η Boeing είχε μια σειρά από θέματα ασφάλειας, ενώ η Airbus συναρμολογεί ορισμένα αεροπλάνα στην Κίνα, οπότε η κυβέρνηση μπορεί να μην επιλέξει να την τιμωρήσει.

Μάλιστα, οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται πως βρίσκονται σε συζητήσεις για την αγορά περισσότερων από 100 αεροσκαφών ευρείας ατράκτου από την Airbus. Αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα χρήσιμο «καρότο» σε τυχόν συνομιλίες σχετικά με τους δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Διαβάστε ακόμη 

Πλειστηριασμοί: «Προσκλητήριο πεσόντων» για ισχυρές βιομηχανίες αυτή την εβδομάδα (pics)

Ρεύμα: «Εκτόξευση»-σοκ στα 125 ευρώ για τη μεγαβατώρα στη χονδρική

Το φαινόμενο Nvidia: Από τα πρώτα βήματα μέχρι την παγκόσμια τεχνολογική κυριαρχία (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ