Ο Καναδάς θα επιβάλει νέους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, το αλουμίνιο και τον χάλυβα, στοιχιζόμενος πίσω από τους δυτικούς συμμάχους του και λαμβάνοντας μέτρα για την προστασία των εγχώριων κατασκευαστών.

Η κυβέρνηση σχεδιάζει να ανακοινώσει επιβολή δασμών 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 25% στον χάλυβα και το αλουμίνιο, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές του Bloomberg. Ο πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό αναμένεται να παρουσιάσει την πολιτική αυτή στο Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας, όπου βρίσκεται με το υπόλοιπο υπουργικό συμβούλιο για μια σειρά συναντήσεων για την οικονομία και τις εξωτερικές σχέσεις.

Ο Καναδάς, μια οικονομία που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τις ΗΠΑ, παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν να υψώσει ένα πολύ υψηλότερο δασμολογικό τείχος κατά των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών, ηλιακών κυψελών, χάλυβα και άλλων προϊόντων. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας του Καναδά είναι σε μεγάλο βαθμό συνδεδεμένος με αυτόν του πλησιέστερου γείτονά του: Η συντριπτική πλειονότητα της παραγωγής ελαφρών οχημάτων του – που ήταν 1,5 εκατομμύριο μονάδες πέρυσι – εξάγεται στις ΗΠΑ.

Η υπουργός Οικονομικών Chrystia Freeland, το πιο ισχυρό πρόσωπο στο υπουργικό συμβούλιο του Τριντό, υπήρξε μία από τις πιο δυνατές φωνές υπέρ μιας πιο σκληρής προσέγγισης στις κινεζικές εξαγωγές οχημάτων και υπέρ της μετατροπής του Καναδά σε στενότερο εμπορικό σύμμαχο με τις ΗΠΑ. Τον Ιούνιο ανακοίνωσε δημόσια διαβούλευση σχετικά με πιθανά μέτρα που θα δυσχεράνουν την πώληση ηλεκτρικών οχημάτων από κινεζικές εταιρείες στην καναδική αγορά. Η αυτοκινητοβιομηχανία, είπε, «αντιμετωπίζει αθέμιτο ανταγωνισμό από την εσκεμμένη, κρατικά κατευθυνόμενη πολιτική της Κίνας για πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, η οποία υπονομεύει την ικανότητα του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων του Καναδά να ανταγωνιστεί».

Τον Ιούλιο, η Freeland προχώρησε περαιτέρω. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Bloomberg News, δήλωσε ότι η διαβούλευση για τους δασμούς μπορεί να υπερβεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Η γεωπολιτική και η γεωοικονομία έχουν επιστρέψει», δήλωσε τότε. «Αυτό σημαίνει ότι οι δυτικές χώρες – και πολύ περισσότερο οι ΗΠΑ – δίνουν έμφαση στις ασφαλείς αλυσίδες εφοδιασμού και υιοθετούν διαφορετική στάση απέναντι στην κινεζική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα».

«Καμία ψευδαίσθηση»

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε επίσης ότι πρότεινε νέους δασμούς για τα σημαντικά ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, αν και σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που προτείνουν οι ΗΠΑ και τώρα ο Καναδάς.

Τα προϊόντα που κατασκευάζονται από την SAIC αντιμετωπίζουν πρόσθετους δασμούς 36,3%, ενώ η Geely και η BYD αντιμετωπίζουν δασμούς 19,3% και 17% αντίστοιχα, σύμφωνα με σχέδιο απόφασης που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα. Η Tesla θα δει μια επιπλέον επιβάρυνση 9% για τα κινεζικής κατασκευής οχήματα.

Σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, οι Κινέζοι ηγέτες σκοπεύουν να θέσουν το θέμα των δασμών κατά την επίσκεψη του συμβούλου εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν επισκεφθεί την Κίνα αυτή την εβδομάδα. Ο Σάλιβαν πρόκειται να συναντηθεί με τον υπουργό Εξωτερικών Wang Yi και ενδέχεται να συναντηθεί επίσης με τον Κινέζο ηγέτη Xi Jinping.Η Κίνα έχει προβεί και στο παρελθόν σε αντίποινα κατά του Καναδά. Στο παρελθόν είχε περιορίσει τις εισαγωγές καναδικών σπόρων κανόλα για τρία χρόνια – μια κίνηση που θεωρήθηκε ως αντίποινα για την απόφαση των αρχών του Καναδά να συλλάβουν στο Βανκούβερ το στέλεχος της Huawei Μενγκ Γουανζού με ένταλμα έκδοσης των ΗΠΑ. Η Μενγκ επέστρεψε στην Κίνα το 2021.

Η αξία των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων που εισήγαγε ο Καναδάς εκτινάχθηκε σε 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια Καναδά (1,6 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, από λιγότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια Καναδά το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του Καναδά. Ο αριθμός των αυτοκινήτων που φθάνουν από την Κίνα στο λιμάνι του Βανκούβερ αυξήθηκε κατακόρυφα αφού η Tesl. άρχισε να στέλνει εκεί οχήματα Model Y από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη.

Ωστόσο, η κύρια ανησυχία της καναδικής κυβέρνησης δεν είναι η Tesla, αλλά η προοπτική να γίνουν τελικά διαθέσιμα φθηνά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η BYD ενημέρωσε τον Ιούλιο την καναδική κυβέρνηση ότι προτίθεται να ασκήσει πιέσεις σε νομοθέτες και αξιωματούχους σχετικά με τα σχέδιά της να εισέλθει στη χώρα.

Ο Τριντό αντιμετώπισε επίσης πολιτικές και βιομηχανικές πιέσεις. Ο καναδικός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας τον πίεζε να αυξήσει τους δασμούς για να προστατεύσει τις εγχώριες θέσεις εργασίας και τους μισθούς, υποστηρίζοντας ότι τα EV της Κίνας είναι φθηνότερα λόγω των πολύ ασθενέστερων εργασιακών προτύπων. Η κυβέρνηση έχει επίσης ποντάρει πολλά στις αυτοκινητοβιομηχανίες και στους κατασκευαστές από δημοκρατικούς συμμάχους: η κυβέρνηση συμφώνησε να επιδοτήσει με πολλά δισεκατομμύρια δολάρια τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ή τα εργοστάσια μπαταριών για τις Stellantis, Volkswagen και Honda Motor, μεταξύ άλλων.

Οι παραγωγοί χάλυβα και αλουμινίου στον Καναδά έχουν επίσης δημοσίως και επανειλημμένα παροτρύνει την κυβέρνηση να περιορίσει την πρόσβαση της Κίνας, λέγοντας ότι η βιομηχανική πολιτική του Σι επιτρέπει στην ασιατική δύναμη να κατακλύζει αθέμιτα τις ξένες αγορές, θέτοντας σε κίνδυνο τις τοπικές θέσεις εργασίας.

«Η Κίνα δεν παίζει με τους κανόνες», δήλωσε η Catherine Cobden, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Ένωσης Παραγωγών Χάλυβα του Καναδά, στους δημοσιογράφους νωρίτερα αυτό το μήνα. «Η κυβέρνηση δεν πρέπει να έχει καμία ψευδαίσθηση ότι το κάνει».

Διαβάστε ακόμη

Πετρέλαιο: Η κρίση στη Μέση Ανατολή βάζει «φωτιά» στις τιμές – Ξεπέρασε τα 75 δολ. το αργό

Χiaomi: Ρεκόρ εσόδων το β΄ τρίμηνο του 2024

Κασσελάκης: Ο δημόσιος διάλογος για τον ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει νοσηρός

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ