Ο Κάρλος Γκοσν, πρώην επικεφαλής της Nissan, κινήθηκε νομικά εναντίον της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και ορισμένων προσώπων για την απομάκρυνσή του το 2018 και τη διευθέτηση της σύλληψής του για οικονομικές ατασθαλίες, διεκδικώντας πάνω από 1 δισ. δολ. για «τεράστια βλάβη» στα οικονομικά και στη φήμη του.
Το πρώην στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο ήταν ο εμπνευστής της συμμαχίας της Nissan με τη Renault και τη Mitsubishi για την παραγωγή αυτοκινήτων προσέφυγε στην εισαγγελία του Λιβάνου, όπου ζει από τότε που δραπέτευσε από την Ιαπωνία στα τέλη του 2019. Η αγωγή, την οποία είδε το Bloomberg News, υποβλήθηκε στις 18 Μαΐου και μεταφράστηκε στα αγγλικά από τα αραβικά.
Η σύλληψη του 69χρονου Γκοσν, προκάλεσε σοκ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και δημιούργησε αναταραχή εντός της Nissan που εξακολουθεί μέχρι και σήμερα. Ο Γκοσν δεν έχει μασήσει τα λόγια του, επικρίνει τη Nissan και τις νομικές αρχές της Ιαπωνίας για την απομάκρυνσή του από τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.
Εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κατηγορίες στην Ιαπωνία για αυτό που οι εισαγγελείς περιγράφουν ως συνωμοσία για την υποεκτίμηση της αποζημίωσής του, καθώς και μια αστική αγωγή που κατέθεσε η Nissan σε δικαστήριο της Γιοκοχάμα ζητώντας χρηματική αποζημίωση.
«Οι σοβαρές και ευαίσθητες κατηγορίες» εναντίον μου «θα παραμείνουν στη μμήμη των ανθρώπων για χρόνια», υποστήριξε ο Γκοσν στην αγωγή, λέγοντας ότι «θα υποφέρει από αυτές για το υπόλοιπο της ζωής του, καθώς έχουν επίμονες και παρατεταμένες επιπτώσεις, ακόμη και αν βασίζονται σε απλές υποψίες».
Με την αγωγή διεκδικεί 588 εκατομμύρια δολάρια από χαμένες αποζημιώσεις και έξοδα, καθώς και 500 εκατομμύρια δολάρια για κατασταλτικά μέτρα εναντίον του. Οι μέτοχοι της Nissan υπέστησαν επίσης απώλειες, αφού η εταιρεία έχασε το πλεονέκτημα που είχε ως πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση. Ο Γκοσν δεν είναι πλέον μέτοχος της ιαπωνικής εταιρείας.
Ο Γκοσν μεταπήδησε από τη Renault στην Nissan το 1999 προκειμένου να αλλάξει την πορεία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αντιμετώπιζε προβλήματα προτού λάβει ένεση ρευστότητας από τη γαλλική εταιρεία. Αργότερα έγινε διευθύνων σύμβουλος και των δύο εταιρειών και πρόεδρος της συμμαχίας.
Η αγωγή εγείρει επίσης αξιώσεις κατά τουλάχιστον δώδεκα ατόμων, μεταξύ των οποίων:
Hari Nada, ένας υπάλληλος της Nissan που θεωρείται ως ένας από τους βασικούς υποκινητές της «συνωμοσίας» για την απομάκρυνση του Γκοσν
Hidetoshi Imazu και Hitoshi Kawaguchi, δύο ανώτερα στελέχη της Nissan που εμπλέκονται στις ενέργειες της Nissan κατά του Ghosn
Toshiaki Onuma, επικεφαλής στο γραφείο του διευθύνοντος συμβούλου, ο οποίος μαζί με τον Nada συμφώνησαν να συνεργαστούν με τους Ιάπωνες εισαγγελείς για να αποφύγουν τη δίωξη
Masakazu Toyoda και Motoo Nagai, δύο μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Nissan
Εκπρόσωπος της Nissan δήλωσε ότι η εταιρεία δεν έχει λάβει ακόμη την αγωγή ή δεν έχει λάβει γνώση αυτής, και ως εκ τούτου δεν μπορεί να σχολιάσει ή τους ισχυρισμούς του Γκοσν.
Η αγωγή περιλαμβάνει και άλλα φυσικά και νομικά πρόσωπα, στα οποία δεν έχει ακόμη επιδοθεί η αγωγή, σύμφωνα με τον νομικό εκπρόσωπο του Γκοσν. Ο εισαγγελέας του Λιβάνου έχει ορίσει ακρόαση για τον Σεπτέμβριο. Οι αρχές του Λιβάνου μπορούν να ζητήσουν συνεργασία από τους Ιάπωνες ομολόγους τους για τη διερεύνηση των ισχυρισμών του Γκοσν.
Δεν είναι σαφές αν το δικαστικό σύστημα της Ιαπωνίας, το οποίο ο Γκοσν έχει χαρακτηρίσει «στημένο» και έχει δηλώσει ότι «παραβιάζει τα πιο θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα», θα ήταν πρόθυμο να συνεργαστεί με τις αρχές του Λιβάνου.
Το 2020, μια επιτροπή του ΟΗΕ διαπίστωσε ότι η κράτηση του Γκοσν σε ιαπωνική φυλακή για περισσότερες από 100 ημέρες δεν ήταν ούτε αναγκαία ούτε λογική και παραβίαζε τα δικαιώματά του. Η απόφαση να συλληφθεί ο Γκοσν τέσσερις φορές στη σειρά ώστε να παραταθεί η κράτησή του ήταν «θεμελιωδώς άδικη», σύμφωνα με την Ομάδα Εργασίας του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών για την αυθαίρετη κράτηση.
«Δεν μπορούν να σχεδιάζουν ένα ψέμα, να εξαπατούν και να τη γλιτώνουν», δήλωσε ο Γκοσν τηλεφωνικά από τη Βηρυτό. «Αυτή είναι απλώς μια μικρή απάντηση στη ζημιά που δημιούργησαν. Δεν νομίζω ότι μπορούν να διορθώσουν το λάθος, επειδή η ζημιά είναι τόσο βαθιά. Η αγωγή έχει σκοπό να αποκαταστήσει μέρος της ζημιάς που έχει γίνει», δήλωσε.
Διαβάστε ακόμη
Η ΕΕ ετοιμάζει πακέτο βοήθειας 50 δισ. ευρώ στην Ουκρανία – Τι περιλαμβάνει το σχέδιο της Κομισιόν
WSJ: Η Κίνα επιδιώκει την εγκατάσταση στρατιωτικής βάσης στην Κούβα
Τιτανικός: Πακιστανός μεγιστάνας με τον 19χρονο γιο του στους πέντε του υποβρυχίου που εξαφανίστηκε
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ