Παρά τον ενθουσιασμό για την άρση των απαγορεύσεων της πανδημίας και την επιστροφή του τουρισμού στην κανονικότητα αυτό το καλοκαίρι στην Ευρώπη, υπάρχει ένα μελανό σημείο: το κόστος των ενοικιάσεων αυτοκινήτων.
Το ολοένα αυξανόμενο κόστος είναι φανερό στην Ισπανία και την Ιταλία, ιδιαίτερα στα νησιά της Μαγιόρκα και της Ιμπιζα τα οποία συνήθως υποδέχονται εκατομμύρια τουρίστες από τη Βρετανία και τη Γερμανία. Τα πρακτορεία ενοικιάσεων οχημάτων προσπαθούν να εφοδιάσουν ξανά τους στόλους τους που συρρικνώθηκαν δραστικά πέρυσι μέσω των βιομηχανιών αυτοκίνησης όπως Volkswagen και Renault οι οποίες -όμως- υποφέρουν λόγω της παγκόσμιας έλλειψης μικροτσίπ.
Οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων στην Ισπανία αυξήθηκαν κατά 143% σε σχέση με το 2019, με 84% στην Ιταλία στο τέλος του Μαΐου. Οι τιμές στη Σικελία, τη Μαγιόρκα και την Ιμπιζα τριπλασιάστηκαν σύμφωνα με την ιστοσελίδα Check24.
Αυτό που οδηγεί στην αύξηση των τιμών είναι η έλλειψη οχημάτων. Οι στόλοι είχαν μειωθεί κατά περίπου 40% πέρυσι λόγω των απανωτών lockdowns και των απαγορεύσεων που οδήγησαν τόσο την Europcar Mobility Group και την Hertz Global Holdings Inc σε χρεοκοπία.
Η καταπολέμηση αυτής της έλλειψης αποδεικνύεται δύσκολη λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών που θα “κοστίσει” στις βιομηχανίες περίπου 3,9 εκατομμύρια οχήματα φέτος, σύμφωνα με την συμβουλευτική AlixPartners.
Στη Europcar, η οποία έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην περιοχή, η σεζόν ήδη αποδεικνύεται δύσκολη. Οι πελάτες ενοικιάζουν οχήματα την τελευταία στιγμή, ενώ η κρίση των μικροτσίπ κάνει τις νέες παραγγελίες και παραδόσεις επισφαλείς.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου τα ταξί έχουν αρχίσει να αποδεικνύονται πιο οικονομική επιλογή σε ορισμένα σημεία, η Europcar μετακινεί οχήματα στόλου στη Μεσόγειο από άλλες, βορειότερες χώρες, οπότε οι επισκέπτες μπορεί να δουν ορισμένα οχήματα με γερμανικές πινακίδες να ενοικιάζονται στην Ιταλία ή τη Νότια Γαλλία.
Η αύξηση των τιμών αυτών στην Ευρώπη αποδεικνύεται παρόμοια και στις ΗΠΑ και δη στη Χαβάη, αλλά προφανώς αποτελεί και πλεονέκτημα για την πορεία των μετοχών των Europcar, Hertz και Αvis Budget Group.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της Morgan Stanley, Ανταμ Τζόνας, η “χρυσή εποχή” του κλάδου φτάνει στο τέλος της. Η υπηρεσία της Stellantis, της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης Free2Move, με περίπου 300.000 οχήματα προς ενοικίαση έχει ήδη αναφέρει πως θα στοχοποιήσει τα μέρη όπου υπάρχουν τέτοιες τιμολογικές αυξητικές τάσεις.
Διαβάστε ακόμα: