search icon

Bloomberg

Υπό ασφυκτική πίεση το πλάνο αναδιάρθρωσης υποδομών του Μπάιντεν στο Κογκρέσο

Ως ένδειξη των εμποδίων που θα αντιμετωπίσει στο Κογκρέσο, το πλάνο του Μπάιντεν επικρίθηκε άμεσα από του Ρεπουμπλικανούς, οι οποίοι ανέφεραν πως δε θέλουν να έχουν σχέση με την αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων η οποία θα το χρηματοδοτήσει. Αρκετοί προοδευτικοί Δημοκρατικοί από την πλευρά τους, ανέφεραν πως το πρόγραμμα των $2,25 τρισ δεν είναι αρκετό. 

O Αμερικανός Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν παρουσίασε το «τολμηρό» του σχέδιο για την αναδιάρθρωση των αμερικανικών υποδομών. Τώρα, χρειάζεται και μια παρόμοια “τολμηρή” στρατηγική για να το περάσει από το Κογκρέσο, υπό το άγρυπνο βλέμμα των αντιφρονούντων Ρεπουμπλικανών και των επικριτών από το ίδιο του το κόμμα.

Σε ομιλία του στο Πίτσμπουργκ ο Μπάιντεν επικαλέστηκε τις παλαιότερες μεγάλες δημόσιες επενδύσεις, όπως τον υπερηπειρωτικό σιδηρόδρομο, το διαπολιτειακό σύστημα αυτοκινητοδρόμων και το διαστημικό πρόγραμμα, έτσι ώστε να προωθήσει την ιδέα της αναδιάρθρωσης με κόστος $2,25 τρισ τα επόμενα οκτώ χρόνια. 

«Δεν πρόκειται για ένα πρόγραμμα που προχωρά σε μικρές αλλαγές. Αποτελεί  μοναδική επένδυση στην Αμερική. Είναι μεγάλο. Είναι τολμηρό, και ναι μπορούμε να το κάνουμε» ανέφερε ο Μπάιντεν.

Ως ένδειξη των εμποδίων που θα αντιμετωπίσει στο Κογκρέσο, το πλάνο του Μπάιντεν επικρίθηκε άμεσα από του Ρεπουμπλικανούς, οι οποίοι ανέφεραν πως δε θέλουν να έχουν σχέση με την αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων η οποία θα το χρηματοδοτήσει. Αρκετοί προοδευτικοί Δημοκρατικοί από την πλευρά τους, ανέφεραν πως το πρόγραμμα των $2,25 τρισ δεν είναι αρκετό. 

Οι διφορούμενες απόψεις σημαίνουν πως η πρόταση του Προέδρου μάλλον θα χρειαστεί να διασπαστεί σε δυο ή τρία νομοθετικά τμήματα και πιθανώς θα διαφέρει αρκετά σε σχέση με την αρχική της μορφή. Αρκετά μέρη της νομοθεσίας θα χρειαστούν την υποστήριξη των Ρεπουμπλικανών για να περάσουν από τη Γερουσία, ενώ άλλα θα χρειαστούν την υποστήριξη των Δημοκρατικών. 

Ο Μπάιντεν, πάντως, παραμένει αισιόδοξος πως μπορεί να φέρει τους Ρεπουμπλικανούς στην πλευρά του. «Ο διχασμός μας δεν θα πρέπει να μας σταματήσει από το να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να βελτιώσουμε το μέλλον. Θα διαπραγματευτούμε με καλή πίστη με οποιονδήποτε Ρεπουμπλικανό θέλει να ακολουθήσει το πρόγραμμα. Αλλά πρέπει να το φέρουμε εις πέρας».

Ο Μπάιντεν κάλεσε τον ηγέτη των Ρεπουμπλικανών στη Γερουσία, Μιτς ΜακΚόνελ σε συνάντηση πριν την ομιλία του, αλλά δεν μπόρεσε να τον πείσει. Ο ΜακΚόνελ ανέφερε πως το πρόγραμμα του Μπάιντεν αποτελεί «Δούρειο Ιππο» για την αύξηση της φορολογίας και τη θέσπιση φιλελεύθερων κοινωνικών αλλαγών στις οποίες αντιτίθενται οι Ρεπουμπλικανοί. 

Αύξηση της φορολογίας

Αν και πολλά από τα μέρη της αναδιάρθρωσης των υποδομών πιθανώς θα υποστηρίζονται και από τα δύο κόμματα, το μεγαλύτερο εμπόδιο έγκειται στο ποιος θα τα πληρώσει. Ο Μπάιντεν θέλει να αυξήσει τον εταιρικό φόρο από το 21% στο 28%. Το 21% είχε τεθεί από τον πρώην Πρόεδρο Τραμπ και αποτελούσε φορολογική μείωση. Ο Μπάιντεν επίσης θέλει να καταργήσει οποιαδήποτε φοροαπαλλαγή έχουν οι επιχειρήσεις υδρογονανθράκων και να ανακαλέσει οποιαδήποτε κίνητρα για τη μετακίνηση των assets και των θέσεων εργασίας στο εξωτερικό. 

«Μπορούμε να συνεργαστούμε για να βρούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την αναδιάρθρωση αυτή, χωρίς να θέτουμε κομματικούς φόρους στις επιχειρήσεις που θα πλήξουν την οικονομία μας», ανέφερε ο  Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής του Οχάιο, Ρομπ Πόρτμαν. Αρκετοί λομπίστες επιχειρήσεων στην Ουάσινγκτον αντιτάχθηκαν στο πρόγραμμα. 

Ο Πόρτμαν ήταν ένας από τους 10 Ρεπουμπλικανούς γερουσιαστές που συγκλήθηκαν στο Λευκό Οίκο τον Φεβρουάριο για την σύσταση ενός Ταμείου Ανάκαμψης για τον κορωνοϊό, αν και ο Πρόεδρος τελικά διάλεξε να προωθήσει ένα κομματικό Ταμείο ύψους $1,9 τρισ μέσω του Κογκρέσου χωρίς τις ψήφους των Ρεπουμπλικανών.

Η προοδευτική Δημοκρατική αντιπρόσωπος της πολιτείας της Ουάσινγκτον Πραμίλα Τζαϊπάλ ανέφερε πως το πλάνο του Προέδρου δεν είναι αρκετά φιλόδοξο.

«Πιστεύουμε πως η χώρα μας είναι έτοιμη για ένα ακόμη πιο γενναίο πλάνο. Δεν είναι λογικό για τον Πρόεδρο να μετριάζει τις προηγούμενές του φιλοδοξίες, υπό τα παρόντα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής».

Ο αντιπρόσωπος της πολιτείας της Νέας Υόρκης, Αλεξάντρια Οκάσιο-Κορτέζ ανέφερε πως το πρόγραμμα του Μπάιντεν είναι «αξιοθαύμαστο» αλλά προσέθεσε πως «ακόμη κι αν έχουμε τις βλέψεις της κυβέρνησης Μπάιντεν, η ανησυχία μου έγκειται στο ότι έχουν προγραμματίσει $2,25 τρισ επενδύσεων κατά τη διάρκεια οκταετία και απλά κάτι τέτοιο δεν είναι αρκετό».

Oι Δημοκρατικοί έχουν ήδη ξεκινήσει να θέτουν θεμέλια για την ψήφιση του προγράμματος, οποιαδήποτε κι αν είναι η τελική του μορφή. Η πρόεδρος της Βουλής Νάνσι Πελόσι έθεσε προθεσμία για την ψηφοφορία από τη Βουλή των Αντιπροσώπων την 4η Ιουλίου. Αυτό θα επιτρέψει στη Γερουσία να μελετήσει και να τελειώσει με όποιες διεργασίες της νομοθεσίας νωρίς τον Αύγουστο, πριν από το μηνιαίο διάλειμμα του Σώματος.

Η Βουλή των Αντιπροσώπων θα πρέπει να πάρει σημαντικές αποφάσεις για τη σύσταση της πρότασης της αναδιάρθρωσης των υποδομών αλλά και ένα άλλο κοινωνικό πρόγραμμα πολλών τρισ το οποίο ο Μπάιντεν αναμένεται να παρουσιάσει τον Απρίλιο. Η σύσταση του “νομοθετικού πακέτου” θα εξαρτηθεί από το πόσο σκληροπυρηνικοί θα είναι οι Ρεπουμπλικανοί με τη στάση τους και κατά πόσο ενωμένοι είναι οι Δημοκρατικοί.

Δεσμεύσεις

Ενα μέρος του πλάνου του Μπάιντεν το οποίο είναι ελκυστικό και στις δύο πλευρές και θα μπορούσε να τμηθεί σε δύο μέρη. Το μέρος της αναδιάρθρωσης υποδομών μεταφορών, όπως οι δρόμοι, γέφυρες κτλ, πιθανώς θα προσελκύσει το ενδιαφέρον και την υποστήριξη των Ρεπουμπλικανών. 

Σε μια προσπάθεια σύναψης συμφωνίας οι Δημοκρατικοί και οι Ρεπουμπλικανοί της Βουλής των Αντιπροσώπων αναβιώνουν το πρόγραμμα των Δεσμεύσεων, των ειδικών πρότζεκτ των επιμέρους  Αντιπροσώπων τα οποία μπορούν να συμπεριλαμβάνονται στο συνολικό πρόγραμμα. Οι Αντιπρόσωποι θα μπορούν να προτείνουν επίσημα τη συμπερίληψη των μέτρων αυτών την Πέμπτη. 

Τα κίνητρα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής τα οποία είναι σημαντικά για τους προοδευτικούς Δημοκρατικούς δεν πρόκειται να υποστηριχθούν από τους Ρεπουμπλικανούς.

Η Ρεπουμπλικανή γερουσιαστής Σέλι Μουρ Καπίτο της Δυτικής Βιρτζίνια, μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Δημοσίων Εργων των ΗΠΑ ανέφερε πως θα “προσπαθήσει” να συνεργαστεί με τους Δημοκρατικούς. Παρόλα αυτά υπογράμμισε τις επιφυλάξεις της για το σχέδιο υποδομών, υποδεικνύοντας πως θα κοστίσει αρκετές θέσεις εργασίας σε εργοστάσια παραγωγής άνθρακα στην πολιτεία της. Επίσης υποστήριξε πως η αύξηση των εταιρικών φόρων θα “επιβαρύνει” την οικονομία κατά τη διάρκεια της ανάκαμψής της από την πανδημία. 

Η αρνητική στάση των Ρεπουμπλικανών σημαίνει πως η νομοθετική πρόταση πιθανώς θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε ένα λεγόμενο “νομοσχέδιο συμφιλίωσης”, κάτι που συνέβη και με το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης του Μπάιντεν. Η διαδικασία αυτού του νομοθετικού προγράμματος κάνει πολλούς να υπολογίζουν την ψηφοφορία να λαμβάνει χώρα τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Διαβάστε ακόμη

Λιανεμπόριο: Ανοίγουν mall σε «κόκκινες» περιοχές – Τι ισχύει για Θεσσαλονίκη, Αχαΐα και Κοζάνη

Νεοφυείς επιχειρήσεις στα ραντάρ μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων

Ντέγιαν Μπέκο / Ολυμπιακή Ζυθοποιία: Απάντηση στην κρίση με νέες συνεργασίες

 

Exit mobile version