Οι ασιατικές χώρες που υπολογίζουν σε υπεράκτια αιολικά πάρκα για την επίτευξη των στόχων καθαρής ενέργειας αντιμετωπίζουν αυξανόμενη έλλειψη πλοίων για την εγκατάσταση των τεράστιων ανεμογεννητριών στη θάλασσα.
Καθώς οι περισσότερες ξεκινούν μια ταχεία ανάπτυξη αιολικής ενέργειας την επόμενη δεκαετία, τα ναυπηγεία δεν μπορούν να παράγουν τα πλοία υποστήριξης αρκετά γρήγορα ώστε να συμβαδίσουν με τις ανάγκες. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί καθώς τα πτερύγια των ανεμογεννητριών μακραίνουν και απαιτούν μεγαλύτερα πλοία για να τις χειριστούν, όπως αναφέρει το Bloomberg.
«Τα εξειδικευμένα πλοία θα έχουν ζήτηση για έργα στην Ταϊβάν και τη Νότια Κορέα, ενώ θα υπάρχουν όλο και περισσότερα έργα που έρχονται και ένα μεγάλο κύμα από αυτά στην Ιαπωνία από το 2028» δήλωσε ο Σον Λι, διευθύνων σύμβουλος του ναυπηγείου Marco Polo Marine Ltd.
Αυξάνεται η ζήτηση αλλά…
Η περίπλοκη δουλειά της εγκατάστασης μιας ανεμογεννήτριας στον βυθό της θάλασσας απαιτεί διάφορους τύπους πλοίων ειδικά σχεδιασμένων για αυτή την εργασία. Οι εγκαταστάτες στροβίλων διαθέτουν τεράστιους γερανούς ικανούς να ανυψώνουν αντικείμενα που ζυγίζουν όσο το μεγαλύτερο δέντρο σεκόγια. Τα πλοία λειτουργικής υποστήριξης, ή τα CSOV, παρέχουν διαδρόμους που επιτρέπουν στους τεχνικούς να φτάσουν στα πτερύγια του στροβίλου.
Εξαιρουμένης της Κίνας, υπάρχουν επί του παρόντος μόνο περίπου 10 πλοία εγκατάστασης στροβίλων και μερικές δεκάδες CSOV που λειτουργούν παγκοσμίως, σύμφωνα με την Clarksons. Μέχρι το 2030, η ζήτηση για εγκαταστάτες στροβίλων θα ξεπεράσει την προσφορά κατά περίπου 15 πλοία, ενώ το χάσμα για τα CSOV θα διευρυνθεί σε περισσότερα από 145 CSOV από 30 που είναι σήμερα.
Η Κίνα διαθέτει 84 πλοία ικανά να εγκαταστήσουν ανεμογεννήτριες, σύμφωνα με το Global Wind Energy Council. Ωστόσο, η πλειονότητα αυτών που είναι μετατροπές από πλοία πετρελαίου και φυσικού αερίου μπορεί να χειριστεί μόνο μικρούς στρόβιλους. Επίσης, είναι απίθανο να πληρούν τις προδιαγραφές στην Ευρώπη ή αλλού στην Ασία.
Η παγκόσμια αγορά πλωτής υπεράκτιας αιολικής ενέργειας αναμένεται να αυξηθεί σωρευτικά σε 27,6 GW μέχρι το 2035 από μόλις 0,1 GW που είναι εγκατεστημένα σήμερα, σύμφωνα με το BloombergNEF. Αν και αυτό αντιπροσωπεύει τεράστια ανάπτυξη, ο τομέας πρέπει να επιλύσει την αλυσίδα εφοδιασμού και άλλα ζητήματα.
Η έλλειψη πλοίων είναι σημαντική για την Ασία καθώς η GWEC προβλέπει ότι η ήπειρος θα φτάσει στην κορυφή ως η περιοχή με τις περισσότερες νέες υπεράκτιες αιολικές εγκαταστάσεις μέχρι το 2026. Η έλλειψη πλοίων θα μπορούσε να εμποδίσει τις προσπάθειες των χωρών να διαφοροποιηθούν από τα ορυκτά καύσιμα.
Τρέχουν και δε φτάνουν
«Η πιθανή κρίση είναι πιθανό να συμβεί στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 2020 καθώς περισσότερες χώρες αρχίζουν να κατασκευάζουν τα αιολικά τους πάρκα για να επιτύχουν τους εθνικούς στόχους του 2030», δήλωσε ο Μπαχσάντ Αγιούμπ, ανώτερος αναλυτής στη Westwood Global Energy Group.
Πολλά από τα υπάρχοντα πλοία έχουν αναπτυχθεί στην Ευρώπη, δήλωσε ο Λι του Marco Polo. Για να καλυφθεί το κενό στην Ασία, τα ρυμουλκά και τα πλοία υποστήριξης που εξυπηρετούσαν εξέδρες άντλησης πετρελαίου στη Νοτιοανατολική Ασία έχουν εκτραπεί σε αιολικά πάρκα, είπε.
Ωστόσο η χρήση πλοίων πετρελαίου και φυσικού αερίου δεν μπορεί να είναι μια μακροπρόθεσμη λύση και ο τρέχων στόλος των πλοίων εγκατάστασης μπορεί σύντομα να καταστεί παρωχημένος καθώς τα μεγέθη των στροβίλων μεγαλώνουν σχεδόν όσο ο Πύργος του Άιφελ.
Το μεγαλύτερο πλωτό αιολικό έργο στον κόσμο, στη Νορβηγία, χρησιμοποιεί τουρμπίνες με διάμετρο ρότορα άνω των 160 μέτρων. Καθώς η τεχνολογία προχωρά, τα μελλοντικά αιολικά πάρκα θα μπορούσαν να δουν αυτά τα μήκη να αυξάνονται στα 275 μέτρα έως το 2030, σύμφωνα με το GWEC.|
Οι μεγαλύτεροι στρόβιλοι σημαίνουν ότι τα απαιτούμενα ύψη ανύψωσης και η ικανότητα γερανού των σκαφών που εγκαθιστούν τα πτερύγια πρέπει να αυξηθούν, δήλωσε ο Αγιούμπ του Westwood.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αγωνίζονται για να καλύψουν το κενό. Η Marco Polo κατασκευάζει ένα CSOV μέχρι το επόμενο έτος που θα ναυλωθεί από την Vestas Wind Systems A/S στην Ταϊβάν. Η Cadeler A/S έχει παραγγείλει τέσσερα πλοία εγκατάστασης στροβίλων για την περίοδο 2024-2026 από την Cosco Heavy Industries, ενώ η Maersk Supply Service έχει παραγγείλει ένα από τη Sembcorp Marine Ltd. για παράδοση στις ΗΠΑ το 2025.
Διαβάστε ακόμη: