Για περισσότερα από 30 χρόνια, η Σολ Νταουρέγια έχει χτίσει αθόρυβα μια από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες εμφιάλωσης στον κόσμο. Η 58χρονη πρόεδρος της Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) είναι δισεκατομμυριούχος, επικεφαλής μιας παγκόσμιας επιχειρηματικής δύναμης που διαχειρίζεται την παραγωγή και τη διανομή των πιο γνωστών αναψυκτικών, από την Coca-Cola μέχρι τη Sprite και τη Fanta.

Παρόλο που αποφεύγει τη δημοσιότητα, η πρόσφατη ένταξη της CCEP στον δείκτη FTSE 100 τη φέρνει στο προσκήνιο. Η ένταξη στον βρετανικό δείκτη σηματοδοτεί αυξημένες προσδοκίες από τους επενδυτές και μεγαλύτερη πίεση για περαιτέρω ανάπτυξη, είτε μέσω αύξησης των πωλήσεων, είτε μέσω νέων εξαγορών.

Από την Καταλονία στην κορυφή της παγκόσμιας εμφιάλωσης

Η ιστορία της Νταουρέγια ξεκινά τη δεκαετία του 1950, όταν ο παππούς της, Σαντιάγο Νταουρέγια, απέκτησε την πρώτη άδεια εμφιάλωσης της Coca-Cola στην Ισπανία. Σε μια περίοδο αυστηρού οικονομικού ελέγχου υπό τη δικτατορία του Φράνκο, η οικογένειά της κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καθεστώτος και να αναπτύξει την επιχείρηση.

Από τη δεκαετία του 1990, η ίδια η Σολ Νταουρέγια ανέλαβε ηγετικό ρόλο, επιταχύνοντας την εμφιάλωση της Coca-Cola στην Ισπανία. Το 2013, πέτυχε μια ιστορική συγχώνευση που δημιούργησε την Coca-Cola Iberian Partners, δίνοντας στην οικογένειά της κυρίαρχη θέση στην ισπανική αγορά.

Τρία χρόνια αργότερα, ενορχήστρωσε μια ακόμη μεγαλύτερη συμφωνία, ενώνοντας τις δραστηριότητες εμφιάλωσης σε Ισπανία, Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δημιουργώντας την Coca-Cola European Partners. Το 2021, η εταιρεία προχώρησε σε νέα επέκταση, εξαγοράζοντας την Coca-Cola Amatil στην Αυστραλία και διευρύνοντας την παρουσία της στην Ασία. Το 2024, εξαγόρασε την Coca-Cola Bottlers Philippines έναντι 1,8 δισ. ευρώ, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο το αποτύπωμά της στις αναπτυσσόμενες αγορές.

Σήμερα, η οικογένεια Νταουρέγια διαθέτει περιουσία που εκτιμάται στα 8 δισ. δολάρια, με τη Sol να κατέχει περίπου τα μισά, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η στρατηγική της CCEP

Η CCEP δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 30 χώρες, εξυπηρετώντας περίπου 700 εκατομμύρια καταναλωτές. Σύμφωνα με τον Ντάνκαν Φοξ της Bloomberg Intelligence, η μεγαλύτερη προοπτική ανάπτυξης της εταιρείας βρίσκεται στην Ασία, ιδιαίτερα στην Ινδονησία, όπου η αύξηση της μεσαίας τάξης δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τα ανθρακούχα αναψυκτικά της Coca-Cola.

Το 2023, η CCEP κατέγραψε έσοδα 20,7 δισ. ευρώ (+3,5%) και λειτουργικά κέρδη 2,7 δισ. ευρώ (+8%). Η εταιρεία στοχεύει σε ετήσια αύξηση εσόδων 4%, ενώ επιδιώκει να υπερβεί την ανάπτυξη της συνολικής αγοράς μη αλκοολούχων ποτών.

Παρότι η CCEP αναπτύσσεται, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η αυξανόμενη στροφή των καταναλωτών προς πιο υγιεινές επιλογές μπορεί να περιορίσει τις προοπτικές της. Η Βερούσκα Σίτι της Morningstar επισημαίνει ότι η οργανική ανάπτυξη της εταιρείας είναι περιορισμένη, καθώς οι μεγαλύτερες αγορές της – όπως η δυτική Ευρώπη – γερνούν και γίνονται πιο συνειδητοποιημένες σχετικά με την υγεία.

Η CCEP εστιάζει στην προώθηση premium προϊόντων, όπως ενεργειακά ποτά όπως τα Monster, σπορ ποτά (Powerade) και νέες κατηγορίες, όπως τα προαναμεμειγμένα αλκοολούχα ποτά (RTD), σε συνεργασία με την Jack Daniel’s. Παρά το μέγεθος της εταιρείας, η CCEP παραμένει υπό τον έλεγχο της οικογένειας Νταουρέγια, η οποία κατέχει μερίδιο άνω του 15% μέσω της Cobega. Η Σολ Νταουρέγια είναι το πιο γνωστό μέλος της οικογένειας, αλλά στο διοικητικό συμβούλιο συμμετέχουν επίσης ο ξάδελφός της Αλφόνσο Λιμπάνο Νταουρέγια και ο πρώην σύζυγος της εξαδέλφης της, Μάριο Ροτγιάντ Σολά.

Η ίδια έχει στενή σχέση με την πρόεδρο της Banco Santander, Άνα Μποτίν, με την οποία συνεργάζονται σε διάφορα εταιρικά σχήματα. Παρότι αποφεύγει τα μέσα ενημέρωσης, η Σολ Νταουρέγια έχει βρεθεί στο προσκήνιο λόγω της υποστήριξης του συζύγου της, Κάρλες Βιλαρουμπί, στο κίνημα ανεξαρτησίας της Καταλονίας το 2017. Επίσης, ξεχωρίζει για την αγάπη της για την ιππασία, καθώς το 2023 κέρδισε το εθνικό πρωτάθλημα υπερπήδησης εμποδίων στην Ισπανία.

Το μέλλον της αυτοκρατορίας της Νταουρέγια

Παρά τις προκλήσεις, η Coca-Cola Europacific Partners συνεχίζει την επέκτασή της, με στόχο τη γεωγραφική ανάπτυξη και τη διαφοροποίηση των προϊόντων της. Για τη Σολ Νταουρέγια, η οποία έχει μετατρέψει την οικογενειακή επιχείρηση σε έναν διεθνή γίγαντα αξίας 38,5 δισ. δολαρίων, η πρόκληση παραμένει η ίδια, να διατηρήσει την εταιρεία στην κορυφή.

Διαβάστε ακόμη