Πολύ συχνά, στα τέλη της εορταστικής περιόδου πολλοί αρχίζουν να ανησυχούν για τα έξοδά τους. Τα δώρα έχουν ήδη δοθεί στους συγγενείς και φίλους και το γιορτινό τραπέζι έχει πια μαζευτεί. Πάραυτα, το μικρό χρονικό διάστημα μεταξύ των Χριστουγέννων και των Φώτων, το άγχος που προκαλείται λόγω των οικονομικών επιλογών των καταναλωτών ενισχύεται λόγω του μελλοντικού οικονομικού προγραμματισμού των νοικοκυριών.
«Είναι σχεδόν σαν ενός είδους καταναλωτικό hangover», ανέφερε το στέλεχος της Newport Wealth Advisors, Μπράντον Ουέλς, προσθέτοντας πως «βρισκόμαστε σε μία ενδιάμεση κατάσταση όπου η διασκέδαση έχει τελειώσει και τώρα σκεφτόμαστε το μέλλον».
H οικονομία δεν έχει βοηθήσει όσον αφορά τις ανησυχίες αυτές. Ήταν μια χρονιά όπου κυριάρχησαν οι φόβοι για ύφεση, ο κίνδυνος της αύξησης των επιτοκίων και η στασιμότητα της αγοράς ακινήτων. Αν και το 2024 αναμένεται καλύτερο, η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα ελλοχεύει.
Για την αντιμετώπιση μέρους του οικονομικού άγχους που μπορεί να δημιουργείται στις αρχές του νέου έτους, το Bloomberg μίλησε με ειδικούς και ζήτησε συμβουλές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με τις ανησυχίες αυτές.
Το παρελθόν
Μία από τις σημαντικότερες πρώτες κινήσεις των καταναλωτών θα είναι και η αναγνώριση του είδους του οικονομικού άγχους αυτού καθαυτού. Αυτό, σύμφωνα με την καθηγητή του Πανεπιστημίου της Georgia, Κρίστι Αρτσουλέτα, είναι κάτι το αρκετά δύσκολο, αφού δεν έχουμε μάθει να διαχειριζόμαστε τα πολύπλοκα συναισθήματα τα οποία μπορεί να πυροδοτήσει το χρήμα.
Γνωρίζουμε πως αισθανόμαστε «καλά ή άσχημα» ή απλά «ζηλεύουμε» για τα χρήματα, αλλά αυτές οι γενικόλογες ετικέτες μπορούν εύκολα να αποκρύψουν πιο σύνθετα συναισθήματα, ειδικά όταν βρισκόμαστε γύρω από την οικογένειά μας και εκτός της καθημερινής ρουτίνας μας. Η αποτυχία της αναγνώρισης των συναισθημάτων μας, δυσκολεύει την εξεύρεση λύσεων.
Για παράδειγμα, η οικονομική ζήλια. Η Αρτσουλέτα επισημαίνει πως αυτές τις μέρες μπορεί να βρισκόμαστε στο σπίτι μας και να ζηλεύουμε τους πλουσιότερους γείτονές μας, αναγνωρίζοντας το συναίσθημα αυτό αλλά χωρίς να έχουμε την ικανότητα να το περιορίσουμε.
«Στην πραγματικότητα, μπορεί να μην αισθάνεστε ζήλια. Μπορεί να νιώθετε δυσαρέσκεια για τους γείτονές σας επειδή έχουν κάτι το οποίο δεν έχετε εσείς. Όταν προσπαθείτε να το υποβαθμίσετε, στην πραγματικότητα απογοητεύετε τον εαυτό σας επειδή έχετε καταλήξει να νιώθετε κατ’ αυτόν τον τρόπο», υπογράμμισε.
Ένας τρόπος για τη διάσπαση του φαύλου κύκλου αυτού είναι η ειλικρίνεια με τον εαυτό σας για το τι αισθάνεστε, ακόμα κι αν δε θα θεωρούσατε τον εαυτό σας άνθρωπο ο οποίος εύκολα δυσαρεστείται.
Ένα πολύ άλλο συνηθισμένο συναίσθημα είναι η λύπη. Σύμφωνα με την Κάρεν Όγκντεν της Envest Asset Management, είναι ζωτικής σημασίας η αποφυγή συναισθημάτων τα οποία προκύπτουν από αποφάσεις που θα θέλατε να μην είχατε πάρει αλλά δεν μπορείτε, πια, να αντιστρέψετε.
«Είναι εύκολο να αλλάξετε γνώμη μετά τη λήψη της απόφασης, αλλά δεν έχει κανένα νόημα», σημείωσε η Όγκντεν, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να βρούμε τα διδάγματα που πήραμε από τα λάθη του παρελθόντος αλλά και να παρηγορηθούμε με ορισμένες από τις θετικές, φετινές οικονομικές εξελίξεις.
Το παρόν
Πολλοί καταναλωτές αποφασίζουν να κάνουν τους λογαριασμούς τους πριν ξεκινήσει το νέο έτος. Κάθονται με ένα φλιτζάνι καφέ στο τραπέζι και περνούν μερικές ώρες προσπαθώντας να συνθέσουν έναν οικονομικό σχεδιασμό, αλλά καταλήγουν να περνούν όλη την ώρα προσπαθώντας να βρουν που έχουν βάλει τα αναγκαία έγγραφά τους.
Οι σύμβουλοι τονίζουν πως η συνήθως χαλαρότερη περίοδος των εορτών είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για την διεκπεραίωση των βαρετών αλλά σημαντικών υποχρεώσεων όπως την ανάλυση ή την ενημέρωση των προσωπικών οικονομικών δεδομένων, μεταξύ άλλων.
«Απλώς συγκεντρώστε όλα τα πράγματα που θα χρειαστείτε για να βρείτε τι χρωστάτε και πως θα πρέπει να κινηθείτε», ανέφερε η σύμβουλος της Hilltop Wealth Advisors, Μπρίτανι Μπρίκενχοφ, προσθέτοντας πως «θα πρότεινα να το κάνετε πριν καν αρχίσετε να σκέφτεστε τι ακριβώς θέλετε να πετύχετε το ερχόμενο έτος».
Το μέλλον
Η δημιουργία μεγαλόπνοων στόχων είναι κάτι εύκολο και ωραίο όταν γίνεται στον καναπέ κατά τη διάρκεια των εορτών, αλλά οι ειδικοί προτείνουν πως θα πρέπει να επιμείνετε σε δημιουργία μικρότερων και πιο απλών στόχων για το 2024.
«Δημιουργήστε ένα σχέδιο και χωρίστε τους μεγάλους στόχους σε μικρότερα κομμάτια», ανέφερε η ιδρυτής της Ametrine Wealth, Κάρλα Άνταμς, προσθέτοντας πως «βάλτε υπενθυμίσεις στο ημερολόγιό σας, συμπεριλαμβανομένης και μιας υπενθύμισης για τα μέσα του έτους για να ελέγξετε τι έχετε πετύχει και τι όχι, όπως και τι πρέπει να κάνετε για να επιδιορθώσετε την κατάσταση».
Η Άνταμς, παράλληλα, συνιστά στους καταναλωτές να δράσουν γρήγορα αν θέλουν να βελτιώσουν τις αποταμιευτικές τους συνθήκες πριν την έναρξη του νέου έτους. «Όσοι είχαν την τύχη να λάβουν αυξήσεις ή μπόνους, θα ήταν φρόνιμο να τα αποταμιεύσουν νωρίς ώστε να μην μπαίνουν σε πειρασμό εξόδων», συμπλήρωσε.
Διαβάστε ακόμη
Πετρέλαιο: Φωτιά στις τιμές στο «καλημέρα» του 2024 – Η κρίση στην Ερυθρά και ο ρόλος του Ιράν
POS: Μετ’ εμποδίων οι συναλλαγές λόγω… Ευρώπης
Τι σημαίνει η είσοδος της κυπριακής YODA στην CPLP του Βαγγέλη Μαρινάκη